Doprava a infrastruktura
Příležitostí pro české firmy může být plán na rozvoj sítě městské hromadné dopravy v Casablance, Tangeru, Marrákeši a Fesu, Rabat-Salé (tramvaje a autobusy). Správa marockých železnic modernizuje vlakové soupravy. Další možnosti představují dodávky signalizačních rada pro…
Štítky
Maroko
číst celý článek
Tanger Med, obří přístav s bezcelní a logistickou zónou na severu Maroka, by mohl být symbolem vzestupu země v posledních letech. Tento největší přístav v Africe a zároveň v celém Středozemním moři ročně odbaví na 6 milionů přepravních kontejnerů a slouží jako přestupní stanice pro zboží z Ameriky, Afriky a Evropy. Maroko se tak z ekonomiky, jejímž hlavním vývozním artiklem byla hnojiva, postupně stalo centrálou automobilového či leteckého průmyslu. „Dokonce se říká, že na každém vyrobeném boeingu či airbusu najdete alespoň tři součástky, které byly vyrobeny v Maroku,“ směje se Hanane Saadi, marocká velvyslankyně v České republice, s kterou jsme hovořili v její pražské rezidenci.
Štítky
Maroko
číst celý článek
Díky své strategické poloze je Marocké království označováno za jednu z bran do Afriky. Toho využívá řada evropských firem, které tam přesunuly výrobu nebo založily pobočky. „Maroko by chtělo tuto pozici v budoucnosti ještě více posílit a stát se významnou destinací pro byznys a investice,” říká Tamer El-Sibai, ředitel CzechTrade Maroko v rozhovoru pro TRADE NEWS.
Štítky
Maroko
číst celý článek
Maroko je takobá Arabsko-Evropská, politicky a ekonomicky poměrně stabilní Afrika. Díky geografické blízkosti Evropy si uchovává se starým kontinentem silné vazby. Svou polohou představuje bránu do subsaharské Afriky, především jejích frankofonních zemí.
Štítky
Afrika,
Maroko
číst celý článek
Energetika
Maroko výhledově usiluje o dosažení energetické soběstačnosti, prozatím na úrovni 42 % v horizontu roku 2025, resp. 57 % do roku 2040, a to rovným dílem ze solárních, větrných a vodních elektráren. Vládní program počítá například s výstavbou pěti solárních elektráren o úhrnném výkonu…
Štítky
Maroko
číst celý článek
Maroko se zdá daleko a pro spolupráci geograficky nejdále ze zemí severní Afriky. Přesto lákalo naše podnikatele již od poloviny 30. let minulého století. Ne nadarmo zde tehdy otevřely své pobočky firmy Nehera, Rolný, Baťa a plzeňská Škoda, československé firmy se podílely na rozvoji marockého textilního průmyslu i strojírenství, později se stavěly investiční celky, vyměňovali experti a přidělovala vysokoškolská stipendia. Když to s Marokem „dovedli“ naši dědové a otcové, můžeme být také úspěšní! Vždyť vztahy se zemí, která se výrazně orientuje (a nabízí spolupráci) v obchodu se subsaharskou Afrikou, má více než 33 milionů obyvatel a sílící střední vrstvu s apetitem nakupovat, určitě stojí za to. Neváhejme, čas běží a ostatní už nás v mnohém předběhli.
Štítky
Maroko
číst celý článek