Příležitosti pro české firmy v Maďarsku

Text Vladimír Randáček Foto Shutterstock Publikováno
thumbnail Maďarsko

Obranný průmysl

Maďarská vláda vyhlásila ambiciózní program na rozvoj a modernizaci armády pod názvem Zrínyi 2026. I díky závazku Maďarska jako člena NATO budou postupně zvyšovány výdaje na obranu až do výše 2 % HDP. Předmětem zájmu z maďarské strany jsou vzhledem k zastaralosti výzbroje maďarské armády veškeré druhy zbraní. Poptávány budou ruční krátké a dlouhé zbraně, cvičné a bojové letouny a s tím související výcvik pilotů, dále radiolokátory a rádiové přístroje pro dálkové ovládání, katapulty a letecké simulátory pro výcvik pilotů.

Energetika

Maďarská vláda rozhodla o dostavbě dvou nových bloků jaderné elektrárny Paks II, které by měly být uvedeny do provozu nejpozději do roku 2030. Samotná výstavba nových bloků by měla proběhnout mezi lety 2018 až 2024 na základě dohody mezi Maďarskem a Ruskou federací. Výstavbu bude realizovat ruský Rosatom. Plánované investice dosáhnou 10 mld. eur. Mezinárodní tendry na jaderná zařízení jsou již vypisovány. Poptávány budou v příštích letech turbíny, generátory, čerpadla, kotle, stroje k broušení atd. České firmy mají s ohledem na dlouholeté zkušenosti šance uspět.

Doprava a infrastruktura

Maďarská města a obce plánují výměny a rekonstrukce vozových parků: vlaků, příměstských vlaků, tramvají, autobusů a trolejbusů. Budapešťská radnice rozhodla o rekonstrukci tří ze čtyř budapešťských nádraží včetně jejich okolí (nádraží Kelefóldi, Nyugati a Keleti). Na základě mezistátní dohody mezi Maďarskem a Čínou z listopadu 2015 bude v nejbližších třech letech zahájena výstavba, respektive rekonstrukce, koridoru Budapešť—Bělehrad na dvoukolejnou trať s rychlostí 160 km/h pro nákladní a 200 km/h pro osobní přepravu. Očekává se tedy poptávka po stavebních firmách na železniční svršky a elektronická zabezpečovací IT zařízení. V Budapešti byla zahájena koncem roku 2017 kompletní rekonstrukce metra trasy M3 a v budoucích letech má být postaveno dalších cca 17,3 km nových tratí a 20 stanic. Celková hodnota rekonstrukce trasy metra M3 při až 60% participaci EU dosáhne výše 200 mld. forintů (0,65 mld. eur). Součástí rekonstrukce metra bude i modernizace vozového parku ve výši 70 až 90 mld. forintů (0,23 až 0,29 mld. eur).

Text: Vladimír Randáček

Foto: Jana Pešavová

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2018 na straně 22.

Štítky Maďarsko

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.