Naše rodinná firma se zabývá výrobou kvalitních teplovzdušných a pyrolytických kamen s jedinečnou technologií zplynování dřeva. Protože se jedná o kvalitní výrobky, je po nich poptávka i v zahraničí – převážně na Slovensku a v Německu. Právě u nových a neprověřených zahraničních obchodních partnerů, ale i těch s vysokou obrátkou zboží, bychom si rádi pohlídali cash flow (převážně v eurech) za dodávané výrobky. Někteří zahraniční obchodní partneři dokonce vyžadovali, abychom platby inkasovali v eurech. Existuje nějaký nástroj, který by nám k tomu dopomohl?
Soňa Smrčková, jednatelka LS KAMNA s.r.o.
Odpovídá Bronislav Číž, vedoucí platebních produktů, KB
Představujeme novinku: SEPA inkaso
Pro vypořádání pohledávek a závazků obchodním partnerům, zejména těm zahraničním, je běžné využívat úhradu prostřednictvím zahraniční platby nebo SEPA platby pro vypořádání v eurech. Pokud ale požadujete mít pod kontrolou cash flow, ovlivňovat částku, kterou vám má obchodní partner uhradit, a datum splatnosti takového závazku, je pro vás optimální využít produkt SEPA inkaso.
SEPA inkaso je bezhotovostní platba v eurech v rámci zemí SEPA, realizovaná na základě příkazu k SEPA inkasu zadaného příjemcem. Příjemce vysílá požadavek na inkasování prostřednictvím své banky na číslo účtu obchodního partnera v bance plátce. Výsledkem je připsání částky v eurech na účet příjemce v požadovaný den splatnosti. SEPA inkaso můžete také využít pro úhradu svých závazků obchodním partnerům v eurech.
Pro české klienty se jedná o nový produkt, který se od fungování tuzemských inkas v mnohém odlišuje. Nemusí být automaticky dostupné jakémukoliv klientovi v roli příjemce SEPA inkasa (může být podmíněno sepsáním smlouvy), rozlišuje se, zda se má jednat pouze o jednorázové či opakované inkaso. Také požaduje pro úspěšné provedení nové údaje, na které nejsme u tuzemských inkas zvyklí.
Komerční banka nabízí již od 1. 2. 2014 možnost být prostřednictvím SEPA inkasa inkasován a k 27. 4. 2015 zavádí možnost inkasovat peněžní prostředky od obchodních partnerů.
Co je potřeba udělat
Předně je zapotřebí, abyste s plátcem podepsala dohodu, tzv. mandát, který vás k inkasování plateb v eurech z účtu plátce opravňuje. Mandát obsahuje údaje, jež využijete pro vysílání příkazů k SEPA inkasu. Potřebujete mít přidělený Creditor Identifier (tzv. CID), který použijete vždy pro svoji jednoznačnou identifikaci při inkasování různých obchodních partnerů. CID v České republice přiděluje Česká národní banka a můžete o něj požádat třeba prostřednictvím Komerční banky. V mandátu se s plátcem dohodnete i na jedinečné referenci mandátu (tzv. UMR), která slouží pro identifikaci inkasního vztahu právě s tímto obchodním partnerem. Konkrétní číslo objednávky pak identifikujete v příkazu k SEPA inkasu referencí platby.
V mandátu si s plátcem také dohodnete, zda jej budete inkasovat v platebním schématu B2B (mezi podnikatelskými subjekty a bez nároku na tzv. refundaci, tj. vrácení částky již provedeného SEPA inkasa) anebo B2C (nebo také nazývané CORE). B2C se používá pro inkasování podnikatelských i spotřebitelských subjektů. V platebním schématu CORE má plátce nárok částku, která mu byla odepsána z účtu na základě již provedeného SEPA inkasa, bez udání důvodu reklamovat a požadovat její vrácení – a to po dobu 8 týdnů od jeho provedení.
Pro úspěšné inkasování je nutné, aby měl plátce účet vedený v bance, která SEPA inkaso podporuje, tedy je pro ně dosažitelná. V některých bankách musí klient ze svého účtu povolit inkasování ve prospěch vašeho účtu. V tomto případě je nutné, aby plátce ve své bance zadal povolení k SEPA inkasu.
Alespoň 14 dnů před každým inkasem musíte zaslat plátci informaci o částce a datu splatnosti SEPA inkasa (např. formou faktury). V případě, že bude částka inkasa stále ve stejné výši, postačí zaslat před začátkem inkasování rozpis s daty splatnosti. Po celou dobu inkasování a ještě následujících 14 měsíců po posledním inkasu musíte archivovat mandát a na požádání jej předložit – např. v případech, kdy klient požaduje refundaci SEPA inkasa po uplynutí 8 týdnů.