Jiří Ferenc: Proč se nespojit s bankou, která nám umí prošlapat cestu

Text Petr Križan Foto Archiv FERMAT CZ Publikováno

K tradičním účastníkům Mezinárodního strojírenského veletrhu (MSV) v Brně patří Česká exportní banka (ČEB). Letos to bude její jubilejní, dvacátá účast. „Stavíme na osobním klientském přístupu, proto je pro nás koncentrace českých a zahraničních vrcholných manažerů na MSV skvělou příležitostí,“ říká generální ředitel ČEB Karel Bureš.

V této roli jede Karel Bureš do Brna na MSV podruhé. Naplnilo se jeho loňské očekávání? „Naplnilo, maximálně jsme využili možnosti setkat se osobně se současnými i potenciálními klienty. A jedním z konkrétních výstupů je například spolupráce se společností FERMAT CZ,“ konstatuje. Poprvé se zástupci obou společností potkali v sídle banky v Praze a podruhé v prostorách společnosti FERMAT CZ právě během loňského strojírenského svátku v Brně. Tehdy došlo k ujasnění konkrétních podmínek financování.

Americká akvizice

Jde přitom o velmi zajímavou spolupráci. Česká společnost se totiž rozhodla pro akvizici v USA financovanou ČEB. To je méně obvyklý případ, protože většinou to funguje opačně: zahraniční investor si pro svoji akvizici vyhlédne Českou republiku. V případě Fermatu jde o společnost velmi dynamickou, která po čtyřech tuzemských akvizicích loni zrealizovala svoji první akvizici zahraniční. Jiří Ferenc, předseda představenstva FERMAT CZ, k tomu uvádí: „S významnou pomocí ČEB jsme loni v listopadu koupili stoprocentní podíl v renomované společnosti Lucas Precision L.P. ve městě Cleveland ve státě Ohio. Celý akviziční proces představoval velmi náročný sled právních, finančních, účetních a daňových kroků. ČEB se pro nás stala zásadním poradním orgánem, na nějž jsme se obraceli s dotazy týkajícími se nejen bankovnictví. A protože uvažujeme o dalších akvizicích v zajímavých teritoriích, které přinesou pracovní příležitosti i v tuzemsku, bude ČEB první bankou, již s akvizicí oslovíme. Proč se nespojit s bankou, která nám umí prošlapat cestu?“

Kopírovatelný model

Nejedná se ale o ojedinělý případ, tento model je využitelný i pro další společnosti s ambicemi expandovat na zahraniční trhy. „Jediným kritériem je přínos akvizice pro rozvoj tuzemské firmy, vliv na nárůst pracovních míst v ČR,“ podotýká Karel Bureš a zdůrazňuje, že ČEB se ráda „podepíše“ pod každý dobrý a úvěrovatelný projekt.

V této souvislosti je třeba zmínit jeden z letošních trendů: výrazně se zvýšila poptávka firem po produktech, které nabízí odbor Trade Finance ČEB. Tedy po odkupech pohledávek a bankovních a proexportních zárukách. Potvrzuje to i nedávný nezávislý průzkum pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), který se tentokrát zaměřil na zkušenosti malých a středních podniků se službami CzechTrade a České exportní banky a na celkovou náladu tuzemských exportérů (Trade News o něm informoval v minulém vydání – pozn. red.). Z produktů ČEB jsou nejčastěji využívány bankovní záruky (56 %) a předexportní úvěry (44 %). Dalším zjištěním bylo, že oslovení klienti jsou spokojeni s odborným vybavením bankéřů (69 %). Hlavním informačním zdrojem je pro klienty osobní doporučení (informace takto čerpalo 54 % oslovených klientů). Dodejme, že dotazovaní klienti ČEB měli obvykle obrat nad 100 mil. Kč (69 % klientů) a rekrutují se například z oborů energetika, výroba, obchod a zprostředkování obchodu. Z průzkumu navíc vyplynulo další zjištění, že s rostoucím obratem firmy zájem o využití služeb ČEB vzrůstá!

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR, průzkum komentoval slovy: „Je zřejmé, že firmy vnímají ČEB jako profesionálního a spolehlivého partnera s velmi dobrým odborným kreditem.“ A když je řeč o kreditu, Karel Bureš připomíná: „Mezinárodní ratingová agentura Moody’s v červenci opakovaně udělila ČEB rating na úrovni A1. Agentura tímto krokem potvrdila, že banku považuje za stabilní subjekt, který transparentně informuje o stavu svého portfolia a správu, klasifikaci úvěrů a opravných položek provádí v souladu s předpisy a bankovními standardy.“

Klienti ČEB dobývají asijské trhy

Vraťme se ale k letošnímu ročníku prestižního strojírenského veletrhu. Je pro ČEB dobrou zprávou, že special focus country MSV 2015 je Korejská republika? „Určitě ano. Asie ve střednědobé strategii ČEB hraje významnou roli,“ říká Karel Bureš a dodává: „Náš zájem o asijské trhy potvrzuje mimo jiné i pátá jazyková mutace webových stránek ČEB. Po angličtině, ruštině, španělštině a turečtině přibyla v červnu čínská mutace. Inspirací k tomuto kroku byl výrazný nárůst zájmu o webové stránky naší banky z Číny. Nová jazyková mutace našeho webu tak představuje nejen atraktivní marketingový nástroj, ale i zlepšení servisu pro stávající i potenciální klienty ČEB.“ Dalším signálem, že čeští exportéři začínají výrazněji dobývat asijské trhy, je také nejnovější obchodní případ renomované přerovské společnosti Meopta zrealizovaný s pomocí ČEB.

Nejen směr Asie

ČEB ale není jen bankou pro Asii. Její zástupce například nechyběl v podnikatelské misi organizované Svazem průmyslu a dopravy, která v červnu doprovázela ministra průmyslu a obchodu ČR Jana Mládka při jeho pracovní návštěvě Mexika. „Mexiko, které na podzim navštíví prezident Miloš Zeman, představuje pro české exportéry mimořádně atraktivní trh, navíc se české výrobky v Mexiku těší velmi dobré pověsti. Zájem o český export je především z odvětví strojírenství, automobilový průmysl, energetika, zemědělské a dřevozpracující stroje, IT služby a ekologická likvidace odpadu. Z pohledu ČEB považuji za velký úspěch rozhodnutí státní rozvojové banky Banco Nacional de Comercio Exterior (Bancomex) a třetí největší mexické banky Banco Mercantil del Norte začít využívat ČEB jako preferovaného partnera pro všechny budoucí nepřímé odběratelské úvěry a refinanční úvěry financující český export do Mexika,“ hodnotí misi Karel Bureš.

S výborným výsledkem se zástupci ČEB vrátili také z Maroka, kde mimo jiné podepsali memorandum o spolupráci s nejvýznamnější marockou bankou Attijariwafa. Maroko je klíčovým ekonomickým hráčem v oblasti západní subsaharské Afriky a českým exportérům nabízí velmi zajímavé obchodní příležitosti. Zároveň zde ale panuje vysoce konkurenční prostředí, proto vstup na zdejší trh vyžaduje důslednost a spolupráci s profesionály. Jedním z nich je právě zmíněná komerční banka Attijariwafa, jejíž tradice sahá do roku 1904.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2015 na straně 70—71.

Štítky ČEB, Strojírenství, MSV

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.