Ať velké či malé podnikání, obojí se těžko obejde bez automobilů. Co s tím, když produkce aut v souvislosti s nedostatkem čipů vázne? Sdružení automobilového průmyslu v polovině září oznámilo, že kvůli nedostatku čipů celková výroba osobních aut v Česku v červenci a srpnu meziročně klesla o 39 procent. Za celý letošek bude zhruba o 140 tisíc vozů nižší. V důsledku toho se zvedá poptávka po spolehlivých ojetých autech, a tedy i jejich cena. Nehledě na ni jdou nyní kvalitní „ojetiny“ na dračku.
S běžnou údržbou si většina autorizovaných i neznačkových servisů určitě poradí, ale jsou opravy, které i ti zkušení raději přenechají specializovaným firmám. Mezi ně patří rodinná firma Fre-ko servis, která se jako jedna z prvních u nás začala zabývat opravou automatických převodovek a dodnes patří k nejlepším ve svém oboru.
Cesta k úzké specializaci
Počátky firmy se psaly, jako tehdy na začátku devadesátých let často, v rodinném domku v garáži. Tam se otec se synem, který se právě vrátil z vojny, pustili do provozování autoservisu. „Začali jsme opravami na fordech, pár jsme jich sami z Německa dovezli na prodej a náhradní díly, protože tenkrát u nás náhradní díly nebyly,“ vzpomíná na dobu před třiceti lety Stanislav Fresl mladší.
Fordy je přivedly také k automatickým převodovkám. „U fordů byly běžné a my jsme se je pokoušeli opravovat, i když tenkrát jsme tomu moc nerozuměli. Dá se říct, že jsme se na nich učili. Zlom přišel, když se k nám přidal jeden dobrý známý, který tehdy pracoval ve Výzkumném ústavu motorových vozidel právě na automatických převodovkách. Ten nás strašně moc naučil, a vlastně nás tak nasměroval na náš současný byznys,“ zdůrazňuje majitel firmy roli kolegy, který již odešel na zasloužený odpočinek.
Zakladatel a majitel Fre-ko servisu Stanislav Fresl starší (uprostřed), vpravo jeho syn Stanislav a vlevo dlouholetý kolega Petr.
Hodinářská zručnost a vášeň
Kdo měl na svém voze problém s automatickou převodovkou, ví, že autorizované servisy je většinou neopravují. „Vymění je pouze za novou nebo repasovanou z výroby, protože pro ně je oprava hodně pracná a nejsou na to zaměřeni. Anebo ji pošlou na opravu k nám nebo do podobně specializovaného servisu. My to pro ně uděláme a jejich zákazník zaplatí řádově o desítky tisíc méně.“ Čím to, že se někomu vyplatí dělat na autě hodinářskou práci, a ušetřit tak nejen peníze, ale třeba i životní prostředí? Vždyť v době, kdy se skloňuje environment a cirkulární ekonomika ve všech pádech, je i tento úhel pohledu důležitý.
„Je to všechno o kvalitním řemesle, o těžce nabyté zkušenosti, hodinách a hodinách rozebírání a skládání, pokusech a omylech… Učíme se za pochodu, začínali jsme na třístupňových převodovkách a dnes už umíme opravit i desetistupňové. Ona totiž stačí jedna maličkost, které si nevšimnete, třeba prasklý kroužek nebo nějaká trhlinka, a už vám to nefunguje.“
Když mi Stanislav Fresl vysvětluje, jak se taková převodovka opravuje, je na něm vidět, že ho i po těch letech práce baví a že by neměnil. Od dob začátků v tátově garáži se ale jinak změnilo leccos, například pro svou firmu vybudovali nový moderní objekt v Malé Chuchli. „Zatím stíháme všechno dělat v malém sehraném týmu. Táta je už v důchodu, ale pomáhá mi s organizací a administrativou. A před dvěma lety jsme začali kooperovat s jedním klasickým servisem, kde pro nás vymontovávají a zpětně namontovávají převodovky, protože to už nás zdržuje. Vzhledem k současnému vývoji na trhu aut mám pocit, že se o práci bát nemusíme.“
A na závěr ještě prozraďme, že velkou vášní otce a syna Freslových jsou veteráni. Nejen že několik z těchto krasavců mají ve své sbírce, ale v nemalé míře se věnují také, jak jinak, opravám jejich převodovek. Při dnešním boomu restaurování těchto aut jde o nezanedbatelnou pracovní specializaci.
Text: Jana Jenšíková
Foto: Shutterstock a archiv Fre-ko servisu