Nenaskakují na módní trendy, přesto se trefují do poptávky a nebojí se konkurence. „Nikdy jsme si nedělali průzkumy potenciální poptávky. Vývojem reagujeme na potřeby své a svého okolí. Například do návrhů vestaveb do automobilů, lyží nebo mikrodomků se propisují naše zkušenosti s cestováním, sportem, bydlením, prostě životem,“ říká zakladatel, majitel a šéfdesignér Egoé Radek Hegmon.
Read in English
Vždycky mi dělalo problémy řídit a zaparkovat obytný přívěs, a tak jsem si lámal hlavu nad jednodušším řešením. Zrodily se kempingové autovestavby Nestbox, které se snadno vloží do zavazadlového prostoru a do pěti minut zprovozní. Jsou vybaveny výsuvným modulem s hlavní zásuvkou, modulem pro vodu, dalším pro vařič a lednicí. S podporou roštu lze bezpečně a pohodlně ulehnout na kvalitní matrace. Než jsme produkt vypustili do světa, strávili jsme s ním mimo jiné Silvestra v Chamonix pod Mont Blankem nebo dovolenou v Estonsku, kde jsou k vidění převážně menší automobily bez obytných přívěsů,“ vzpomíná Radek Hegmon na testovací dovolené s výrobky z řady Egoé nest, které oslovily zákazníky v tuzemsku i zahraničí, včetně Francie, kde jsou velmi žádané. V Egoé už na nich pracuje kolem třiceti lidí.
„Na francouzský trh jsme prostřednictvím několika zastoupení expandovali se značkami Egoé life v roce 2016 a Egoé nest dva roky poté. Ve Francii cítíme velký potenciál zejména v sortimentu nábytku a vestaveb, které se tam hodně využívají v multivanech a v horských oblastech si je zájemci mohou rovněž zapůjčit. Země galského kohouta, Nizozemsko a Belgie představují dvacet procent z našeho exportu, který tvoří sedmdesát procent celkového obratu firmy. Cítíme, že tamější zákaznická veřejnost, vnímavá k dobrému designu, by mohla na naši nabídku slyšet ještě víc než dosud. Zkušenosti, které máme s prodejem mobiliáře jako našeho historicky nejstaršího sortimentu, se snažíme uplatnit v nabídce také dalších částí portfolia. Najít kvalitního partnera však chce čas a trpělivost,“ vysvětluje manažerka exportu Barbora Očenášková.
Inspirace vlastními zážitky
„Když jsem asi před pěti lety s malou dcerou stavěl pokojíky pro panenky, napadlo mě, že by šlo využít modul Leva ve tvaru kostky pět krát pět metrů jako základní element pro konstrukci mikrodomku, minimalistického a zároveň funkčního bydlení na míru, vybaveného v souladu se současným životním stylem. Díky zvolenému rozměru taková stavba nevyžaduje stavební řízení a k přepravě modulů poslouží nákladní automobilová doprava. K instalaci pak stačí malý pozemek. Původně jsem tento domeček zamýšlel třeba pro ‚starého mládence‘ nebo muže, který se nepohodl s manželkou. Ovšem má to daleko širší záběr. Sám v prototypu už dva roky bydlím a naprosto mi vyhovuje. Podařilo se mi vyprojektovat interiér jako plnohodnotné modulární obydlí s obývacím pokojem, kuchyní se sporákem, troubou a chladničkou, ložnicí, dětským pokojem, koupelnou s pračkou a sociálním zařízením. Veškeré vybavení je projektované přesně na míru a splňuje požadované technické normy,“ pokračuje Radek Hegmon. Od března začne společnost tento domeček nabízet zákazníkům a od června prodávat. „Zvažovali jsme nejen prodej, ale i službu formou zápůjček, zpětného odkupu nebo repase.“
Zní to otřepaně, ale dobrý produkt si svého zákazníka vždycky najde i v silné konkurenci. „Rádi lyžujeme a už jako kluk jsem v sedmdesátých letech obdivoval barevné a jednoduché vybavení lyžařů ze Západu. Když se v devadesátých letech objevila počítačová grafika, všiml jsem si, jak vizualitu lyží zdevastovala. Vytvořili jsme proto řadu jednoduchých dětských lyží pro malosériovou výrobu, s typickým charizmatem. Byli jsme překvapeni, jak rychle – podobně jako naše skialpy – se na trhu prosadily.“
Kreativec a technik aneb Jak se vzájemně pochopit
Jak těžké je získat pro svou vizi tým a umět myšlenku vysvětlit i těm, kteří nad ní zpočátku kroutí hlavou? „Dokázat vtáhnout spolupracovníky do svého světa a neztratit se se svými vizemi v realitě, to je podle mě to nejsložitější. Protože design není vize, design je až produkt, který se prodá. Zprostředkovat týmu vlastní myšlenky stojí hodně energie, ale nemusí se pro ně nutně nadchnout, stačí, když je akceptují. Toto dilema zažívají všichni, kdo postavili své podnikání na vlastním produktu s vysokou přidanou hodnotou,“ přemítá nositel několika prestižních cen za průmyslový design Red Dot Award.
Tou realitou je kontext, v němž se náš svět v poslední době nachází. Změny klimatu a covidová krize se pro část společnosti staly bezprostředním impulzem k postupné korekci životního stylu. „Pro mě vždy představovaly účelnost, jednoduchost, funkčnost, neokázalost, odolnost a udržitelnost vlastnosti, jimiž se vyznačuje kvalitní design. V poslední době vnímám stále intenzivněji, že se mé pojetí potkává se stále větším počtem zákazníků. Těší mě, že naše výrobkové portfolio na tento vývoj dokáže reagovat,“ zdůrazňuje designér.
Egoé jako importér materiálů s kompletní výrobou v Bílovicích musela také rychle zareagovat na nečekané změny v globálních dodavatelských řetězcích. „Cena tropického dřeva, které jsme dováželi z Jižní Ameriky, Afriky a Austrálie, nejen rapidně stoupla, ale stalo se nedostupným. K tomu se přidalo zdražení a nespolehlivost dodávek kvůli výpadkům v mezinárodní dopravě. Nezbylo než výrobky přeprojektovat, aby se materiálové úspory vyvážily větší pracností, aniž by utrpěla kvalita. Přikoupili jsme termolinku a nedostupné tropické dřevo nahrazujeme termodřevem, konkrétně z modřínu, na jehož vývoji již delší dobu spolupracujeme s Mendelovou univerzitou. Tepelná úprava dřeva je sice energeticky poměrně náročná, ale velmi účinná, takže vzniká takzvané mrtvé dřevo s životností až třicet let. Navíc neobsahuje žádné chemikálie.“
Úvěrovat myšlenky je nejen riziko, ale i benefit
Některé nápady zrají v designérově hlavě i desítky let, než se jako výrobek dostanou k zákazníkům. Radek Hegmon se v jednom z rozhovorů pro média svěřil, že ani jako šéf nemá neomezené časové limity: „Navrhování stojí velké peníze, které se musí někdy vrátit. Hledáte správný tvar, dáváte do toho emoce, a najednou zjistíte, že čtvrt roku kreslení stálo 400 tisíc korun.“
„Podle mě není vztah s bankou jen o půjčování peněz bez toho, aby byly obě strany k sobě otevřené, dobře se pochopily, trefily se do správného okamžiku, kdy a na co je úvěr potřeba, a pracovaly s únosnou mírou rizika. Vývoj je aktivita jen obtížně nacenitelná, ale pokud jsem klient, který spolehlivě splácí úvěry na strojní vybavení a nemovitosti, měl by být úvěr na vývoj a obchod dalším logickým krokem. K čemu by podnikateli byly stroje bez finanční podpory vývoje a prodeje? Prvních deset let nepatřila podle kritérií bank naše firma do perspektivní skupiny a první factoring jsme dostali až někdy v roce 1998. Časem jsme se naučili s finančními institucemi komunikovat a přesvědčili je o životaschopnosti naší společnosti. S dlouhodobým a váženým partnerem, jímž je Komerční banka, konkrétně s paní Petrou Sanitrákovou, spolupracujeme již léta a díky vstřícnému přístupu a kompetenci jí a jejích kolegů se nám daří uskutečňovat naši strategii: vyvíjet a vyrábět produkty s vysokou přidanou hodnotou a úspěšně je exportovat do celého světa,“ oceňuje empatii a profesionalitu bankovního týmu KB Radek Hegmon.
Text: Věra Vortelová
Foto: archiv společnosti Egoé