Kompas konkurenceschopnosti (The Competitiveness Compass)
Evropská komise koncem letošního ledna představila ekonomický plán EU na příštích pět let. Jmenuje se Kompas konkurenceschopnosti. AMSP ČR přináší první komentáře.
„Kde je tu prosím personální?“ ptá se nás mladík a my kroutíme hlavou a dodáváme, že jsme tu na návštěvě. Míříme rozsáhlým průmyslovým areálem k největšímu tuzemskému výrobci výhybek, prostějovské společnosti DT – Výhybkárna a strojírna. Je to cestou už druhý stejný dotaz.
„Od začátku roku jsme nabrali dvacet zaměstnanců do výroby a chceme ještě přijmout čtyři až pět konstruktérů,“ vysvětluje nám později obchodní ředitel firmy Dušan Kadlec. „Očekáváme dva silné roky, do nichž se koncentrují zakázky pro tuzemské železnice. Souvisí to s čerpáním z evropských fondů, konkrétně s Operačním programem Doprava, který je otevřený do konce příštího roku. V minulém období se totiž některé projekty utlumily, a tak teď pociťujeme snahu vyčerpat co nejvíce prostředků.“
Zatímco tedy jinde propouštějí, v Prostějově vypisují inzeráty na volná místa. Tradiční český výrobce zde má 380 kmenových zaměstnanců, z nichž jsou více než čtyři desítky konstruktéři, technologové a výzkumníci. „Právě tyto předvýrobní útvary teď musíme posílit, abychom zvládli nárůst zakázek. Současně s tuzemskými zakázkami nechceme totiž nijak utlumit naše exportní aktivity, přičemž dodávky mířící za hranice jsou na zpracování velice náročné,“ vysvětluje zasvěceně obchodní ředitel a dodává, že odhadnout správný počet zaměstnanců není vůbec jednoduché, protože výroba podléhá nejen výkyvům trhů, ale třeba i sezoně.
Když procházíme výrobními provozy kolem desítek hotových výhybek a sledujeme výrobu dalších, zdá se, že si tu na málo práce opravdu nemohou stěžovat.
„Zažili jsme i krušné časy,“ reaguje Dušan Kadlec. „V letech 1998 až 2000 bylo například jasné, že nás český trh neuživí a musíme se vydat dál než k našim sousedům, pokud chceme přežít. Nebylo to jednoduché, protože u výhybek existuje spousta různých technických specifikací, a ty musíte splnit, když chcete dodávat do země, která není vaše domácí. Pro každý stát je nezbytné získat příslušnou homologaci, což není zdaleka krátkodobý proces. A jeho náročnost není přímo úměrná vzdálenosti od vašich hranic. Paradoxně právě v Evropě je to hodně složité, protože evropské normy upřesňují často další normy místní.“ To je řeč o výhybkách pro železnici. V případě tramvajových výhybek je prý systém jednodušší. „Tam jsme úspěšní hlavně v Evropě. Nejvíce hrdí jsme například na naše dodávky pro Dopravní podniky v Curychu, Bernu a Basileji. Švýcarští klienti jsou velmi konzervativní a požadují pouze tu nejvyšší kvalitu. A my pro ně dodáváme již více než deset let,“ poznamenává Dušan Kadlec a doplňuje, že se nyní snaží prosadit i na švýcarskou železnici a první audity už mají úspěšně za sebou.
Neméně pyšní jsou také na své obchodní úspěchy v Jižní Americe. Nejenže již delší dobu vítězí v tendrech na opravy a rozvoj linek metra v Buenos Aires i v Sao Paulu, ale v poslední době se jim podařilo uspět i v prvních dodávkách pro železnici.
Dnes Prostějovští úspěšně vyvážejí nejen do patnácti evropských zemí, ale také do Austrálie, Asie, Severní a Jižní Ameriky. Například v roce 2012, který byl podle obchodního ředitele zatím exportně nejúspěšnější, vyvezli výhybky za více než 210 milionů korun a export tvořil 26 % celkových tržeb. Mezi export přitom v DT nepočítají objem dodávek na Slovensko.
„Do Austrálie jsme začali dodávat před čtyřmi lety a vývozy každoročně rostou. Abychom tam svoje působení ještě zefektivnili a byli trhu blíž, plánujeme otevřít obchodně-technickou kancelář v Sydney.“ Mít servisní skupiny přímo ve vývozních teritoriích je pro DT vize budoucnosti.
Určitě jste si všimli, že u nás ani za čtení celých článků nic neúčtujeme a že vás neobtěžujeme vyskakovacími okny personalizované reklamy.
Velmi bychom ocenili, kdybyste nás na oplátku podpořili peněžitým darem na tento účet:
2021853028/5500
QR kód obsahuje údaje k platbě. Výše částky je na vás, budeme si vážit všech darovaných plateb.
Děkujeme 😊
Evropská komise koncem letošního ledna představila ekonomický plán EU na příštích pět let. Jmenuje se Kompas konkurenceschopnosti. AMSP ČR přináší první komentáře.
AMSP ČR a projekt Kyberobrana ve spolupráci se společností S-COMP
Milé čtenářky a čtenáři, je mi ctí přivítat vás u historicky prvního vydání TRADE NEWS, které se věnuje výhradně Indonésii. Jsem přesvědčena, že spolupráce našich zemí má velký potenciál, a nyní se otevírají nové příležitosti pro české podniky na našem rychle se rozvíjejícím trhu.
Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.