„My, deskovkáři, jsme srdcaři. Rádi si hrajeme a rádi spolu sedíme u jednoho stolu – a ta celková nálada se odráží i v byznysu. Je v něm obrovská konkurence, ročně se objeví na trhu až tři tisíce nových her. Ale na rozdíl od těch počítačových to není masovka. Úspěšná hra se vyrábí v nákladu přibližně dvaceti tisíc kusů. Když ale máte štěstí a přijdete s něčím úžasným, pak tyto počty neplatí. Naší zatím nejúspěšnější hry Codenames (Krycí jména) jsme prodali už čtrnáct milionů v pětačtyřiceti jazycích. Z toho víc než polovinu, tedy přes sedm milionů, v USA.“ Povídáme si s Petrem Murmakem, zakladatelem a spolumajitelem společnosti Czech Games Edition (CGE), v jejich sídle na pražském Černém Mostě, obklopeni – jak jinak než hrami.
Šťastné náhodě šli naproti
Všichni, kdo podnikají v tomto kreativním oboru, prý mají hry rádi a rádi je hrají, i když jako všude se někdy najde výjimka, která potvrzuje pravidlo. „Takový člověk to pak dělá jen pro peníze a je lepší se mu vyhnout,“ říká Petr Murmak. „My to děláme především proto, že nás to baví. Hry byly mým koníčkem odmalička, ale netušil jsem, že se jimi jednou budu živit.“
Jeho cesta k tvorbě a prodeji deskovek nebyla přímočará. Otec začal podnikat těsně po roce 1989 v oblasti počítačových systémů a tímto směrem se vydal také Petr. Ten je tedy původně ajťák, programoval a staral se o počítače a sítě ve firmě svého táty. Později tvořil webové stránky, měl vlastní vydavatelství, zpravodajský web… Koníček mu však zůstal. Nejen, že deskovky hrál a jezdil na srazy „deskovkářů“, ale začali je s kamarádem Vláďou Chvátilem po večerech a víkendech i vyvíjet. A tak se stalo, že jednoho dne roku 2006 stáli se svou hrou Through the Ages na maličkém stánku v té nejmenší hale světoznámého veletrhu Spiel v německém Essenu, kam se dosud jezdili jen dívat. Dva neznámí kluci z „východu“.
„Vezli jsme tam pár po domácku vyrobených kousků a ty se prodaly hned první den. Naše vize byla, že máme v ruce prototyp, který profesionál-vydavatel doladí, vybalancuje, vytvoří lepší grafiku a uvede ho na trh. Takový člověk se tehdy opravdu našel. Ale když jsme pak viděli, co s naší hrou nakonec udělal, nebo spíš neudělal, řekli jsme si, že to můžeme rovnou vydávat sami. A tím všechno začalo. Navíc jsme zjistili, že nás celé vymýšlení a tvoření hrozně baví. Vláďu tehdy napadla myšlenka na další hru, a tak jsme se v Essenu za rok objevili s naší hrou Galaxy Trucker. Už jako Czech Games Edition.“
Zatím nejúspěšnější hra z edice Czech Games Edition – Codenames. Dosud se jí prodalo přes 14 milionů ve 45 jazycích
Pak to chtělo odvahu a vytrvalost
S Through the Ages se jim podařil husarský kousek. Zaujala natolik, že se svého času dostala na druhé místo světového internetového žebříčku deskových her na serveru BoardGameGeek. Jedná se o největší server tohoto druhu, kde najdete na 120 tisíc deskových her z celého světa, a přibývají další. Žebříček tvoří sami hráči, kteří přímo na serveru hry hodnotí, a některé mohou mít až padesát či sto tisíc hodnocení. „Na druhém místě se Through the Ages držela hodně dlouho a i dnes ji najdete v první dvacítce. Tím jsme se v herní komunitě skvěle uvedli a všichni čekali, s čím novým přijdeme.“
Galaxy Trucker tedy byla rok nato na prestižní veletržní akci vlastně tak trochu očekávána. „S ní už jsme jeli do Essenu jako firma, abychom získali partnery pro vydání v dalších zemích. Z veletrhu jsme odjížděli s dohodami na německé, anglické a francouzské verze. Během následujícího roku jsme vydali dalších šest sedm jazykových verzí. A pak se to nabalovalo. Tato hra byla také naší první, která získala doporučení poroty prestižní soutěže Spiel des Jahres, což se dá označit za takového oscara v deskových hrách.“
Petr Murmak a Vláďa Chvátil při převzetí nejvyššího ocenění, jaké může desková hra dostat – Spiel des Jahres. Codenames ji získala v roce 2016. Vlaada Chvátil je jejím autorem
Jak se buduje obchod ve Spojených státech
Po necelých sedmi letech podnikání se ukázalo, že se CGE daří vydávat hry, které podnítí zájem, a první tisk se hned vyprodá. I další dotisk. A další. Valnou většinu svých her prodali v počtu 20 tisíc a víc, což je v tomto segmentu velký úspěch. Tehdy si Petr Murmak uvědomil, že například americký vydavatel má na hře i pětkrát větší marži než oni. „Aby pokryl riziko neúspěchu, ale v našem případě ve skutečnosti žádné nebylo. A tak jsme si řekli, že ho nebudeme ‚živit‘ a zkusíme to napřímo. V roce 2013 mě napadlo založit americkou pobočku a v roce 2014 už úspěšně fungovala.”
Tehdy ještě netušili, že je to dokonalá příprava na to, co mělo přijít. Když totiž v roce 2015 vydávali Codenames (Krycí jména), měli už ve Státech vlastní fungující pobočku, a tak si mohli dovolit trošku podseknout cenu, což se ukázalo jako skvělé rozhodnutí. „Cena byla spočítána na 22 až 25 dolarů, ale my jsme ji nabídli za 19,95. Šli jsme do toho tedy s menší marží a zkusili jsme vytisknout náklad 10 tisíc. Byl to pro nás hodně odvážný krok, protože do té doby jsme tiskli najednou nejvíc pět tisíc kusů od jedné hry. Ale říkal jsem si, že za dva tři roky se to prodá. A jak to dopadlo? Ještě než dorazil kontejner s Codenames do USA, měl jsem v ruce objednávky na 20 tisíc kusů! Tak jsem objednal dalších 20 tisíc – a i ty se šmahem vyprodaly. V tiskárně jsme pak doobjednávali další a další kontejnery a já si jen hlídal finance a cash flow, abychom to ustáli. Byl to adrenalin. Trvalo půl roku, než nám začala nějaká Krycí jména v USA zbývat na skladě. Dosud jsme jich tam prodali přes sedm milionů a prodávají se dál.“
A pak přišel rok 2016 a Codenames získala nejvyšší světové ocenění, jaké může desková hra dostat – Spiel des Jahres. To samo o sobě znamenalo, že se jí jen pro německý trh vydalo tentýž rok přes 300 tisíc kusů a její reálné prodeje samozřejmě rostly i v dalších zemích, přičemž v covidovém roce 2020 šla tato čísla ještě nahoru. Dosud překonala hranici čtrnácti milionů prodaných kusů.
„V USA se nyní posouváme na jinou úroveň. Zjistili jsme, že pouze distributorský model už nestačí a je třeba začít sjednávat některé obchody napřímo. A budeme se sami starat i o marketing. V první fázi jsme zacílili na americký hračkářský trh. Ten funguje na principu reprezentantů, kdy každý z nich má na starosti určité teritorium a zastupuje několik různých značek, které nabízí jednotlivým obchodům. Takto už začínáme fungovat na západě Spojených států a postupně chceme pokrýt celou Ameriku. Zrovna tento týden budeme zaškolovat patnáct nových amerických reprezentantů,“ prozrazuje Petr Murmak.
Rovněž na americkém veletrhu deskových her Gen Con získaly hry vydané CGE již nejedno ocenění
Hlavy plné nových her a plánů
Zůstaňme ještě chvíli v Severní Americe. Jako je v Essenu Spiel, severoamerickým veletrhem deskových her je Gen Con v Indianapolis. I sem se sjíždějí jejich milovníci, aby zjistili, co je nového, a užili si výjimečnost prestižní akce. Hry českých autorů od CGE opět patří mezi favority. Vloni tam například zabodoval prototyp hry Kutná Hora a rok předtím Deal with the Devil (Smlouva s ďáblem).
S čím novým ještě přijdou? Nechme se překvapit. Vedle tradičních deskovek to budou určitě i jejich digitální verze, které si vyžádal trh. Po úspěchu digitální hry Through the Ages nyní dokončují Codenames. Možná jim to trvá déle, než je obvyklé, protože to chtějí dělat jinak než ostatní. Nepřeklopí deskovku do digitálního prostředí jen tak. Jak sami říkají, učí ji v digitálním prostředí žít, s respektem k autorovi a jeho vizi a tak, aby byla pro hráče co nejvíc příjemná.
***
Během našeho povídání Petr Murmak odbíhal telefonovat, za což se předem omlouval: „Zrovna kupujeme firmu, v níž vyrábíme všechny své deskovky. Je kolem toho spousta vyřizování, tak se nezlobte, že nevypnu mobil.“ Byli jsme tedy náhodou u toho, když se Czech Games Edition zase o něco víc rozkročila a vstoupila do nové etapy. Tak ať se českým hrám ve světě dál daří!
Text: Jana Jenšíková
Foto: Marek Jenšík a archiv CGE