České granáty okouzlily JaponceSvětově unikátní šperky zaujaly krásou i příběhem

Text Jana Jenšíková Foto archiv Granát Turnov Publikováno
thumbnail Japonsko

„Když jsme letos na jaře představovali kolekci svých šperků na výstavě v prostorách českého velvyslanectví v Tokiu, zájem návštěvníků nás mile překvapil. Kdyby se jednalo o prodejní výstavu, neměli jsme druhý den co vystavovat,“ usmívá se při vzpomínce na vydařenou akci Pavel Tvrzník, předseda představenstva turnovského družstva umělecké výroby Granát, které už více než rok připravuje expanzi na japonský trh.

Read in English

Proč Japonsko?

Japonsko si Turnovští nevybrali náhodou. Pavel Tvrzník vzpomíná, že tam před covidovou pandemií měli svého obchodního partnera, s nímž úspěšně spolupracovali. Bohužel odešel na zasloužený odpočinek a v době covidu se nepodařilo spolupráci znovu navázat. „Přitom víme, že Japonci mají české granáty rádi. Dokonce se tam prodávají napodobeniny našich šperků. Naším cílem je tedy také osvěta – aby si nekupovali plagiáty, ale náš originál, protože jen ten v sobě nese exkluzivitu a kvalitu, kterou hledají.“

Každý šperk z Granátu Turnov proto doprovází certifikát původu, a to samozřejmě kdekoli, v tuzemsku i zahraničí. „Je to značkové zboží a svou značku máme registrovanou i v Japonsku. Opětovný vstup na tamní trh plánujeme delší dobu a věnovali jsme tomu už hodně energie.“

O pečlivé přípravě, která je nejen v Japonsku nutností, svědčí skutečnost, že první kroky podnikli už vloni. Vedle zmíněné registrace značky to byla především skutečnost, že se stali členem České hospodářské a průmyslové komory v Japonsku (CCCIJ), jejíž služby si nemohou vynachválit. „Znalost místního naturelu je naprosto klíčová a spolupráce s vedením CCCIJ – panem Watanabem i paní Tomáškovou – se v tomto směru ukázala jako správná volba. Už vloni na podzim pro nás realizovali předběžný průzkum trhu, na který navázala zmíněná výstava na českém velvyslanectví v Tokiu, které nám rovněž velmi výrazně pomohlo a otevřelo dveře. V Japonsku se totiž zvlášť cení doporučení a osobní kontakt. Nyní už máme v ruce první objednávky od japonských zákazníků a věříme, že se nám podaří získat další a postupně si tam vybudovat fungující síť stálých obchodních partnerů, jako máme třeba v USA.“

Nejdůležitější zůstává domácí trh

„Granát patří neodmyslitelně k České republice, troufám si říct, že je národním kamenem. Proto také většinu produkce prodáváme na domácím trhu, export tvoří pouze nějakých deset až patnáct procent. Do budoucna bychom tento podíl chtěli zvýšit, o čemž svědčí i naše aktivity v Japonsku – a máme v hledáčku i jiné země. Ovšem stěžejní je pro nás tuzemský zákazník,“ vysvětluje Pavel Tvrzník.

Granáty s podobnými jedinečnými vla¬st¬nostmi totiž nikde jinde ve světě nenajdete. Sbíraly se na našem území už v pátém šestém století, více je začali využívat na liturgických předmětech za vlády Karla IV. a slávu zažily za císaře Rudolfa II. Ovšem kdo z panovníků učinil rozhodný krok, to byla Marie Terezie, která v roce 1762 zakázala vývoz surových granátů z českých zemí, a tím ochránila domácí monopol jejich těžby a zpracování. Obliba granátových šperků v Čechách i za hranicemi dále rostla, přičemž doslova renesanci zažily za doby národního obrození, kdy se staly mineralogickým symbolem Čech.

Granát se nevzdává ani v době krizí

Světově unikátní však nejsou jen granáty, ale také turnovská firma, jejíž historie začala v roce 1953. „Neznám na světě jinou šperkařskou firmu, která by svou existencí pokrývala tak široké portfolio činností a profesí jako my. Zabezpečujeme všechno, od těžby a zpracování granátů přes návrhy a tvorbu šperků až po zakázkovou výrobu a prodej, a to jak v našich kamenných prodejnách, tak také v online obchodě nebo přes naše obchodní partnery – velkoodběratele.“

Granát je prý symbolem ohně, krve a čistého srdce. A dá se říct, že tyto vlastnosti se propsaly i do srdcí těch, kteří s českým granátem spojili své životy. Jinak by tu už nejspíš dávno nebyl.

„Jsem v Granátu přes třicet let, v naší historii byly různé turbulence, zažil jsem horší i lepší roky. Ovšem tak složitou situaci, jaká je dnes, jsem ještě nepoznal. Od covidové pandemie řešíme jednu krizi za druhou. V roce 2020 jsme museli zavřít všechny naše prodejny, tržby nám rázem spadly o víc než devadesát procent, byli jsme na kraji propasti. Přežili jsme jen díky státní podpoře, která tehdy zafungovala a zachránila nás. Ovšem vyčerpali jsme veškeré rezervy, zeštíhlili podnik z 220 na 160 zaměstnanců a museli jsme si vzít úvěry, abychom mohli pokračovat dál.

Splácet není za současné energetické krize a se souvisejícím zdražováním téměř všeho vůbec jednoduché, náklady rostou nebývalým tempem. Stát nás navíc trápí vysokou daňovou zátěží a administrativou, zvýšil nám poplatky za dobývací prostor, úhrady za vydobyté nerosty. Samotná těžba je poměrně energeticky náročná záležitost, a kde jsme mohli energie ušetřit, tam jsme to už udělali. Když to srovnám s rokem 2019, náklady na energie se nám zvýšily trojnásobně a už není kde šetřit,“ konstatuje Pavel Tvrzník, ale zároveň dodává, že věří, že se situace opět zlepší a budou se moci více nadechnout.

Když navštívíte jednu z jejich kamenných prodejen, projdete se Muzeem českého granátu v pražské Karlově ulici nebo si jen tak „zalistujete“ jejich e-shopem, uvidíte, že to opravdu nevzdávají. K tradičním produktům a sériové výrobě přidávají jedinečnou rukodělnou zakázkovou výrobu, jednoduše řečeno dokáží vyrobit zákazníkovi šperk, který si vymyslí, a třeba i z kamenů, které si přinese. Vedle českých granátů pracují i s vltavíny, diamanty a jinými drahými kameny. A stejnou variabilitu projevují i na poli nejrůznějších dárkových předmětů, jako jsou skleněná těžítka, dárková pera, ale také třeba napodobeniny českých korunovačních klenotů.

Je pravda, že české granáty i šperky, které z nich v Turnově tvoří, patří neodmyslitelně k Česku a jsou pomyslným národním pokladem, jejž bychom si měli chránit. Věřme, že tu s námi budou další stovku let.

Text: Jana Jenšíková

Foto: archiv Granát Turnov

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2024 na straně 36-38.

Štítky Japonsko, Luxusní zboží, Ekonomická diplomacie

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.