Dobře navržený sklad umí výrazně ušetřit

Text a foto Vlasta Piskačová Publikováno

O tom, že vymyslet efektivní a plně funkční skladovací prostory a ušít je každému klientovi na míru je věda, ví své jednatel chrudimské společnosti Proman Pavel Nekut. „Mnohdy si zákazník přeje třeba vysokou nosnost polic, ale neuvědomí si, že tam těžké zboží obsluha ručně neuloží. A v danou chvíli nepřemýšlí, jak bude sklad využívat za několik let. Od toho má nás, abychom pro něj našli to nejlepší řešení,“ zdůrazňuje.

„Dříve než začneme sklad projektovat, musíme přesně vědět, jak jej zákazník chce využívat a jaký typ zboží potřebuje skladovat. Pak mu dokážeme ušetřit nemalé finanční prostředky,“ konstatuje dále s tím, že velká i malá zakázka tak mají stejný začátek – důkladnou konzultaci a přípravu projektové dokumentace. Dobrý projekt skladu bere v úvahu řadu hledisek jeho budoucího provozu: toky materiálů, způsoby manipulace, skladové jednotky, jejich rozměry a hmotnost.

„Mnohdy si klient ani neuvědomuje, že platí za příliš velký prostor, který celý nevyužívá. Může mít třeba zbytečně vysoké náklady za drahou manipulační techniku, nadbytečný počet lidí ve skladu nebo případně platí za prostoje, doplňující dopravy, nebo dokonce zastavení linky a čekání. To vše se v úzké spolupráci s ním snažíme odbourávat.“

Atyp jako výzva

Firma Proman odebírá hlavní komponenty, a to především nosné konstrukce policových i paletových regálů, od svých stálých zahraničních dodavatelů, velkých výrobních společností. To zaručuje jejich vysokou kvalitu při zachování příznivé ceny. „Díky kombinaci těchto komponent s různými menšími prvky vyráběnými u nás lze docílit řady atypických řešení,“ potvrzuje jednatel. „Každý speciální požadavek zákazníka bereme jako výzvu a příležitost k hledání nových variant.“

Tak vznikl například unikátní projekt pro firmu Ravensburger. Regály ve skladové hale mají výšku 13,2 metru a jsou propojeny s výrobou prostřednictvím tzv. nádraží – speciálních regálových buněk nad průjezdovými prostory.

Pro firmu Juta dokázal Proman navrhnout jedinečné konstrukční řešení – tzv. dvojkonzolu, která umožňuje založit do regálu dva různé rozměry palet. Obsluha skladu tedy nemusí přemýšlet, kam paletu uloží, a celý sklad je tak naprosto univerzální.

Proman má své zákazníky jak v oblasti automobilového průmyslu (Škoda Auto, DURA, Evobus, Iveco), elektrotechnického průmyslu (Schneider Electric Písek), logistiky (Moris World), tak také například mezi obchodními řetězci u nás i v zahraničí. „V tomto směru máme řadu zkušeností,“ doplňuje Pavel Nekut. „Pro řetězec Billa jsme dělali zakázky na Slovensku, v Chorvatsku, Bulharsku a nyní i v Čechách. Stejně tak jsou pro nás dlouhodobými zákazníky Globus nebo Lidl.“

Dlouholeté partnerství s řetězcem JIP

Před pár měsíci dokončili odborníci z Promanu větší zakázku pro český obchodní řetězec JIP.

„Desetileté partnerství a spolupráce s českou rodinnou společností JIP je skvělým příkladem toho, jak mohou skladovací prostory a jejich vybavení doslova růst společně s firmou. Značka JIP byla již od počátku zaměřena na velkoobchodní prodej potravin. V roce 1996 si začala vytvářet vlastní síť maloobchodních diskontních prodejen po celém území ČR. Po dvou letech se zaměřila na velkoobchod v oblasti komplexní gastronomie. Nyní se JIP objevuje na českém trhu v podobě 19 velkoobchodních skladů, 8 prodejen Cash & Carry, 53 vlastních maloobchodních jednotek a 85 smluvních franšíz. Pro několik firem je také partnerem pro dopravu a skladování. Postupně tedy vybavujeme našimi regály jejich nové prodejny, sklady a distribuční centra,“ říká Jan Peřina, zástupce společnosti Proman. A Pavel Nekut k tomu dodává: „Spolupráce s JIP je dnes na bázi partnerství. Už známe dokonale jejich potřeby a jsme rádi, že i oni se na nás s důvěrou obracejí.“

Důvěra v praxi

Také v případě JIP se objevil atypický požadavek. Šlo o regály pro mrazicí box v prodejně Cash & Carry. Zásobován je ze zadní části a zákazníci se ke zboží dostávají zepředu, posuvnými dveřmi. Bylo potřeba navrhnout regály tak, aby nijak nekomplikovaly odběr zboží. Tento projekt byl první „na zkoušku“, ale mohl by se postupně uplatnit i v ostatních prodejnách.

„Realizace všech větších zakázek trvá tři týdny od chvíle, kdy si se zákazníky odsouhlasíme definitivní variantu,“ vysvětluje Jan Peřina. „Všichni naši klienti od nás očekávají rychlost, naprostou samostatnost a dobrou cenu. Většinou jim připravíme návrh na největší možné využití prostoru, oni si ho sami upraví, odsouhlasíme si provedení a ceny a až pak zahájíme realizaci.“

Proman zajistí veškerou technickou dokumentaci, výrobu, dopravu komponent k zákazníkovi a ve většině případů i montáž. Jeho klienti mají samozřejmě záruku na materiál, někteří využívají také službu provádění garančních prohlídek, které probíhají jednou ročně. Pracovníci Promanu tak hlídají jejich termíny, vystavují protokoly, případně navrhují opravy různých defektů, které jsou v převážné většině případů způsobeny manipulační technikou.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2014 na straně 72—73.

Štítky Inovace

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.