Pavla Břečková: Nepodnikáme systematický útok na mediálně módní trhy typu BRICS

Text Jana Jenšíková Foto Pavel Hořejší a archiv AUDACIO Publikováno

AUDACIO je latinsky „odvaha“. Brněnská firma prý někdy u svých klientů vzbuzuje údiv, proč se strojírenská firma jmenuje tak „filozoficky“. „Jedni z našich současných italských obchodních partnerů byli z našeho jména dokonce tak nadšeni, že s námi začali spolupracovat bez jakýchkoliv referencí a testů, což ve strojírenství není obvyklé. A spolupráce dodnes trvá, svěřují nám i technicky velmi náročné projekty,“ zahajuje ředitelka pro obchod a strategii Pavla Břečková prohlídku firmy perličkou.

Dva mladí inženýři-strojaři odvahu k založení firmy kdysi opravdu potřebovali. Psal se rok 1998 a kapitálově silná konkurence – ať zahraniční nebo česká privatizační – už měla trh docela dobře rozdělený. Jim navíc chyběla jak zkušenost, tak manažersko-obchodní průprava. Zúročili však znalosti i vytrvalost a nebáli se rozšířit tým. Dnes je AUDACIO mateřskou společností skupiny strojírenských firem působících primárně v oblasti automobilového průmyslu, přesného strojírenství, stavebnictví a nově také v nanotechnologiích.

Cílem zůstává západní Evropa

Na skutečnost, že většina jejich výrobků směřuje k německým sousedům, jsou v brněnské firmě hrdí. „Získat důvěru Němců patří k nejobtížnějším zadáním a trvá to mnoho let. Protože se nám to podařilo, na dalších evropských trzích nás již nemělo kvalitativně a z hlediska servisu příliš co překvapit,“ usmívá se Pavla Břečková.

Ze zemí bývalého východního bloku vyváží AUDACIO do Polska, Maďarska a Bulharska. Největší část exportu ale směřuje stále do západní Evropy, tj. do Německa, Rakouska, Nizozemska, Itálie, Francie a Velké Británie.

„Daří se nám i mimo Evropskou unii, například v Srbsku nebo Makedonii, a přestože si uvědomujeme, že je potenciálně riskantní zůstávat obchodně pouze v Evropě, systematický útok na nyní mediálně módní trhy typu BRICS či Latinská Amerika zatím nepřipravujeme. Tyto země jsou zcela jinak uchopitelné než země evropské, hlavně vzhledem ke složitosti vazeb na tamějších trzích a omezeným možnostem zajištění pohledávek. Pro malé či střední firmy může mít taková investice efekt jen s relativně unikátním finálním produktem, který je navíc obtížné zkopírovat. Nám se osvědčilo nejprve získat pevný kontakt, začít s málem a postupně jej prohlubovat. Takto expandujeme například na Tchaj-wan či do severní Afriky,“ vypočítává obchodní ředitelka další úspěchy své společnosti.

Dělají to, co neumí každý

AUDACIO nechce konkurovat stovkám firem, i když i tím si podle slov svých zakladatelů v počátcích prošlo. Dlouhodobě se zaměřuje spíše na specializované složité produkty, s nimiž si každý neporadí. Pavla Břečková vysvětluje, že ačkoli si teoreticky každý může pořídit špičkové technologie (například japonské dlouhotočné automaty Star, jako mají v brněnské firmě), nekoupí si s nimi potřebnou zkušenost, odbornost a jakési know-how, jak vyrobit skutečně perfektní produkci. „Hlavně tím nezíská recept na zajištění stabilní kvality výroby a optimalizování výrobního procesu. Jen tak je totiž možné nabízet cenově dostupný precizní výrobek. To se ale v oboru ví. Naše firma stojí právě na vysoce přesných strojírenských výrobcích, které míří jako komponenty do autoprůmyslu, ale také například do klimatizací, elektromagnetických ventilů a využití nacházejí i ve zdravotnictví a medicíně.“

Chybu si nemohou dovolit

Vzhledem ke zvyšujícím se požadavkům na stoprocentní kvalitu ve jmenovaných oborech jsou v AUDACIU nuceni blížit se až k hranici nulového PPM. Proto nedávno investovali do testovacích a zkušebních optických zařízení, která umožňují rozměrovou kontrolu zaměřenou také na povrchové vady ve vazbě na funkčnost i design. „Jde o velký posun a rozšíření možností kvalitativních postupů, navíc jsme na českém trhu mezi prvními,“ konstatuje Pavla Břečková s tím, že jejich cílem je srovnávat se s evropskými špičkami a budovat stabilní byznys, nikoli nutně utíkat na trhy uvedené v nové – poněkud kontroverzní – exportní strategii. „Připouštíme, že v těchto vzdálených zemích může být dočasně tržní nika, ale jen do chvíle, než se tam objeví nadnárodní silní hráči, kteří vás snadno vytlačí. Bereme tyto trhy jako krátkodobý bonus, nikoli však jako nosný program. Nepochybně skýtají možnost k vytvoření rychlejšího zisku, máte-li štěstí.“

Jak proplout krizí

Vzhledem k vysoké zainteresovanosti v automobilovém průmyslu na AUDACIO krize dopadla už v roce 2008, a to velmi razantně a bez varování.  „Ekonomicky ustát pokles tržeb o 40 % a prakticky okamžité zastavení většiny výroby je nesmírně obtížné a dnes chápu, proč mnohé firmy zmizely z trhu. Nechtěli jsme přijít o kvalitní tým zaměstnanců, protože jsme věděli, že bez nich to sotva znovu rozjedeme. Potíž ale byla, že nikdo nevěděl, jak hluboko krize dopadne, jak dlouho bude trvat a co vlastně nastane po ní.“ A na jakou kartu tedy vsadili? Na oborovou diverzifikaci a rychlé změny směru. A také se jim podařilo přesvědčit zaměstnance, že stojí za to se zapřít a na čas dělat i jinou práci, než jakou mají napsanou v pracovní smlouvě. A to se jim vyplatilo.

I když dnes firma znovu roste a dokonce rozšiřuje svůj záběr, stále je nucena pracovat v kratším výhledu a s kratšími zakázkami, než tomu bylo dříve. To je samozřejmě méně komfortní, ať už z hlediska investic či lidského kapitálu. Navíc stále platí, že na získání zajímavé zakázky musíte pracovat minimálně půl roku, častěji i výrazně déle.

Když se odvaha snoubí s profesionalitou

Čím víc toho o AUDACIU víte, tím víc je vidět, že se nebojí komplikovaných projektů, jsou rychlí a také se nehroutí z oficiálních výhledů ekonomiky, podle jejich slov založených na málo vypovídající veličině, jakou je HDP.

„Sázíme na profesionalitu v přístupu i v produktu. Z dlouholetého působení v autoprůmyslu jak u nás, tak za hranicemi jsme vycepovaní k fungování, které v ostatních oborech není zvykem. A protože působíme i ve třech dalších odvětvích, je osvěžující sledovat často až úžas zákazníků, kteří na podobný standard nejsou zvyklí,“ naráží Pavla Břečková například na jejich spolupráci s firmami ve stavebním sektoru, kde je rozdíl v servisu a kvalitě snad nejmarkantnější.

A podle jakých kritérií sami sebe hodnotí? „Klíčová je pro nás přidaná hodnota a produktivita na zaměstnance, nechceme se zaměřovat na obrat stůj co stůj. Ten sice vypadá dobře třeba pro mediální obraz společnosti, ale když nevytvoříte hodnotu, nemáte co investovat do lepších technologií, postupů a lidí. Nemůžete být pak produktivnější, vyspělejší a konkurenceschopnější. Nemůžete jít dál. A AUDACIO chce jít dál.“

Kam míří?

Po úspěších s vývojem speciálního svařovacího roztoku a inovacích v oblasti řezných kapalin se před dvěma lety pustili do výzkumu ve zcela novém oboru, a to v nanotechnologiích. „Pravda je, že na trhu se již objevuje řada produktů využívajících výstupy těchto technologií, masivní část aktivit však probíhá v oblasti aplikovaného vývoje a hledání způsobu jejich transferu do praktických aplikací. Ani my nejsme výjimkou a jako členové klastru Nanoprogres se soustředíme zejména na výzkum v oblasti nanotechnologií se specializací na nanovlákna a nanovlákenné vrstvy, jakož i podmínek reprodukovatelné přípravy koaxiálních, tedy dutých nanovláken,“ dodává obchodní ředitelka a na mou výzvu, aby byla ještě konkrétnější, odpovídá: „V rekordním čase se nám podařilo vyvinout řadu trysek koaxiálního spineru. Nezastírám, že nás zajímá zvláště aplikace průmyslová a poté její komercionalizace, avšak podílet se současně na výzkumu variantně funkcionalizovaných koaxiálních nanovláken pro biomedicínské využití je pro nás nesporně prestižní záležitostí.“

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 1 / 2012 na straně 32—33.

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.