„Bez tvořivosti a nasazení mých spolupracovníků by Fosfa neznamenala nic. Stejně jako bez hodnot, které vyznáváme a které se snažíme využívat při naší práci. Tomáš Baťa kdysi napsal: ‚Rozhodli jsme se vybudovat vlastní systém. Tento systém se jmenuje příklad,‘“ vysvětluje generální ředitel a majitel společnosti Ivan Baťka. A dodává: „I my ve Fosfě se učíme vybudovat vlastní Fosfa kulturu. Přistupujeme k podniku jako k živému organismu. Každý den se něco nového naučíme o výrobě – i sami o sobě. A snad je to na výsledcích vidět.“
I proto se v minulém roce stali „fosfáci“ vítězi kategorie Dynamika a růst v soutěži Českých 100 nejlepších a několikrát za sebou pro Fosfu získali ocenění Exportér roku. Firma jako největší zpracovatel žlutého fosforu v Evropě pokrývá svými aktivitami širokou škálu oblastí. Z fosforu, druhého nejrozšířenějšího prvku v lidském těle, vyrábí rozmanité spektrum produktů. Devadesát procent objemu výroby vyváží do více než osmdesáti zemí.
Inovace pro 21. století
Dynamický rozvoj podniku přišel se změnou majitele v roce 2002. „Byla obnovena výroba kyseliny fosforečné termické, fosforečných solí a detergentů. Během několika let si Fosfa dokázala vybudovat významnou pozici na evropském trhu kyseliny fosforečné potravinářské. Nyní se ubírá především cestou speciálních produktů s vysokou přidanou hodnotou pro konečného spotřebitele,“ říká Ivan Baťka. Jeden z nejdůležitějších programů představují potravinářské aplikace. Kyselinu fosforečnou vyrábí termickým procesem, tedy spalováním žlutého fosforu, což je nejčistší způsob výroby. Díky tomu nachází využití při výrobě nápojů a kvasnic, rafinaci cukrů a tuků nebo při fermentačních procesech.
„Všechny potravinářské fosforečnany a směsi produkujeme z vlastní kyseliny fosforečné, a tak ručíme za jejich vysokou čistotu. Používají se v mnoha potravinářských oborech, zejména při zpracování masa a mořských plodů, v mlékárenství a pekárenství,“ pokračuje generální ředitel.
Další důležitou částí výrobního portfolia je produkce průmyslových aplikací, jejichž použití je velmi široké: od úpravy vody přes výrobu skla a keramiky až po průmyslové čistění, fosfatizaci, metalurgii, povrchové úpravy kovů či výrobu sloučenin fosforu a žáruvzdorných materiálů.
Přívlastek „inovativní“ názorně vyjadřuje zejména autentické vztahy firmy k životnímu prostředí a cit pro světové trendy.
Na klíčový problém současnosti, jímž je nedostatek vody, Fosfa reagovala zahájením provozu vertikální farmy, která má umožnit především městům, aby si vybudovala vlastní dodavatelsko-zásobovací sítě s potravinami. Společnost tak jako první v České republice začala pěstovat „šťastné saláty“ a takzvané microgreens, bez pesticidů a hlavně s 90% úsporou spotřeby vody oproti klasickému zemědělství.
Novou strategii Fosfy naplňují i ekologicky šetrní pomocníci v domácnosti pod značkou Feel Eco, která se od letošního roku rozšířila o kosmetiku pro děti řadou baby. Vztah k rodině a životnímu prostředí je základní filozofií všech inovativních aktivit ve Fosfě.
Energetická soběstačnost
Příkladem toho, jak se proklamované hodnoty společnosti projevují v praxi, je usilování o politiku nulového odpadu, tedy snaha o opětovné využívání zdrojů k tvorbě nových produktových aplikací, recyklaci všech materiálů, opětovné využívání energie s cílem dosažení úplné soběstačnosti i systém uzavřených okru hů dodávek vody ve výrobě.
„Naše výrobní procesy s sebou přinášejí velké množství odpadního tepla, které se plně využívá a vrací zpět do procesu. Před pár lety jsme zavedli program Feel Eco Energy – výrobu a distribuci elektrické energie. Cílem je nevytvářet při výrobě žádný odpad, jako ho neprodukuje ani příroda,“ plní si majitel Fosfy svůj sen o ekologické společnosti souznící s přírodou.
Za projekt využívání odpadního tepla, vznikajícího při zpracování fosforu, získala Fosfa v roce 2014 ocenění Podnikatelský projekt roku v kategorii Eko-energie/úspory energie. Odpadní teplo z technologických procesů a vlastních kogeneračních jednotek v současné době plně pokrývá potřeby tepla pro vytápění a ohřev teplé užitkové vody ve všech výrobních jednotkách a kancelářích firmy.
Současně se společnost stala úspěšným dodavatelem elektrické energie a zemního plynu pro firemní a individuální zákazníky. Tím pomáhá nejen sobě efektivně reagovat na rostoucí náklady na energie v konkurenčně stále vypjatějším tržním prostředí. A opět jde o kombinaci vstřícného přístupu k zákazníkům a využívání nových technologií. Smlouvy na odběr energií se se zákazníky uzavírají na dobu neurčitou, jsou tedy snadno vypověditelné, bez obvyklých právních kliček. Stejně tak komunikace probíhá z pohledu spotřebitele jednoduše, přes jeho on-line účet.
Cesta ke vzdělané společnosti
Fosfa poskytuje služby celosvětově, což znamená každodenní velký tlak na připravenost pracovníků, včetně jazykové vybavenosti. „Znalost alespoň jednoho cizího jazyka nebyla donedávna ve Fosfě samozřejmostí. A jsme opět u spojení deklarovaných hodnot s praxí. I výuka dalšího jazyka začíná u nejmenších – ve firemní školce. Děti motivují rodiče, a angličtina se tak současně stává přirozeným jazykem ve firmě,“ vysvětluje Ivan Baťka.
Kromě toho Fosfa pro své lidi pravidelně pořádá vzdělávací cesty do USA a Japonska. Účastní se jich jazykově vybavení pracovníci všech úrovní, přednášejí významné osobnosti z oblasti podnikání, psychologie, sociologie a politiky. Podle Ivana Baťky pak mohou jeho spolupracovníci střízlivě posoudit život a práci doma i v zahraničí, vidět, jak se řeší podobné problémy jinde. Mezi nejatraktivnější patřily v minulých letech třeba návštěvy společností Google, Ford, Harley-Davidson, Toyota nebo firem zabývajících se robotikou, digitalizací či drony.