Gratulujeme vítězům!
Cena hlavního projektu Rok nové energie 2024, Rodinná firma roku AMSP ČR, eŽena, Nastartujte se, Národní ceny České republiky
„Bez tvořivosti a nasazení mých spolupracovníků by Fosfa neznamenala nic. Stejně jako bez hodnot, které vyznáváme a které se snažíme využívat při naší práci. Tomáš Baťa kdysi napsal: ‚Rozhodli jsme se vybudovat vlastní systém. Tento systém se jmenuje příklad,‘“ vysvětluje generální ředitel a majitel společnosti Ivan Baťka. A dodává: „I my ve Fosfě se učíme vybudovat vlastní Fosfa kulturu. Přistupujeme k podniku jako k živému organismu. Každý den se něco nového naučíme o výrobě – i sami o sobě. A snad je to na výsledcích vidět.“
I proto se v minulém roce stali „fosfáci“ vítězi kategorie Dynamika a růst v soutěži Českých 100 nejlepších a několikrát za sebou pro Fosfu získali ocenění Exportér roku. Firma jako největší zpracovatel žlutého fosforu v Evropě pokrývá svými aktivitami širokou škálu oblastí. Z fosforu, druhého nejrozšířenějšího prvku v lidském těle, vyrábí rozmanité spektrum produktů. Devadesát procent objemu výroby vyváží do více než osmdesáti zemí.
Dynamický rozvoj podniku přišel se změnou majitele v roce 2002. „Byla obnovena výroba kyseliny fosforečné termické, fosforečných solí a detergentů. Během několika let si Fosfa dokázala vybudovat významnou pozici na evropském trhu kyseliny fosforečné potravinářské. Nyní se ubírá především cestou speciálních produktů s vysokou přidanou hodnotou pro konečného spotřebitele,“ říká Ivan Baťka. Jeden z nejdůležitějších programů představují potravinářské aplikace. Kyselinu fosforečnou vyrábí termickým procesem, tedy spalováním žlutého fosforu, což je nejčistší způsob výroby. Díky tomu nachází využití při výrobě nápojů a kvasnic, rafinaci cukrů a tuků nebo při fermentačních procesech.
„Všechny potravinářské fosforečnany a směsi produkujeme z vlastní kyseliny fosforečné, a tak ručíme za jejich vysokou čistotu. Používají se v mnoha potravinářských oborech, zejména při zpracování masa a mořských plodů, v mlékárenství a pekárenství,“ pokračuje generální ředitel.
Další důležitou částí výrobního portfolia je produkce průmyslových aplikací, jejichž použití je velmi široké: od úpravy vody přes výrobu skla a keramiky až po průmyslové čistění, fosfatizaci, metalurgii, povrchové úpravy kovů či výrobu sloučenin fosforu a žáruvzdorných materiálů.
Přívlastek „inovativní“ názorně vyjadřuje zejména autentické vztahy firmy k životnímu prostředí a cit pro světové trendy.
Na klíčový problém současnosti, jímž je nedostatek vody, Fosfa reagovala zahájením provozu vertikální farmy, která má umožnit především městům, aby si vybudovala vlastní dodavatelsko-zásobovací sítě s potravinami. Společnost tak jako první v České republice začala pěstovat „šťastné saláty“ a takzvané microgreens, bez pesticidů a hlavně s 90% úsporou spotřeby vody oproti klasickému zemědělství.
Novou strategii Fosfy naplňují i ekologicky šetrní pomocníci v domácnosti pod značkou Feel Eco, která se od letošního roku rozšířila o kosmetiku pro děti řadou baby. Vztah k rodině a životnímu prostředí je základní filozofií všech inovativních aktivit ve Fosfě.
Příkladem toho, jak se proklamované hodnoty společnosti projevují v praxi, je usilování o politiku nulového odpadu, tedy snaha o opětovné využívání zdrojů k tvorbě nových produktových aplikací, recyklaci všech materiálů, opětovné využívání energie s cílem dosažení úplné soběstačnosti i systém uzavřených okru hů dodávek vody ve výrobě.
„Naše výrobní procesy s sebou přinášejí velké množství odpadního tepla, které se plně využívá a vrací zpět do procesu. Před pár lety jsme zavedli program Feel Eco Energy – výrobu a distribuci elektrické energie. Cílem je nevytvářet při výrobě žádný odpad, jako ho neprodukuje ani příroda,“ plní si majitel Fosfy svůj sen o ekologické společnosti souznící s přírodou.
Za projekt využívání odpadního tepla, vznikajícího při zpracování fosforu, získala Fosfa v roce 2014 ocenění Podnikatelský projekt roku v kategorii Eko-energie/úspory energie. Odpadní teplo z technologických procesů a vlastních kogeneračních jednotek v současné době plně pokrývá potřeby tepla pro vytápění a ohřev teplé užitkové vody ve všech výrobních jednotkách a kancelářích firmy.
Současně se společnost stala úspěšným dodavatelem elektrické energie a zemního plynu pro firemní a individuální zákazníky. Tím pomáhá nejen sobě efektivně reagovat na rostoucí náklady na energie v konkurenčně stále vypjatějším tržním prostředí. A opět jde o kombinaci vstřícného přístupu k zákazníkům a využívání nových technologií. Smlouvy na odběr energií se se zákazníky uzavírají na dobu neurčitou, jsou tedy snadno vypověditelné, bez obvyklých právních kliček. Stejně tak komunikace probíhá z pohledu spotřebitele jednoduše, přes jeho on-line účet.
Fosfa poskytuje služby celosvětově, což znamená každodenní velký tlak na připravenost pracovníků, včetně jazykové vybavenosti. „Znalost alespoň jednoho cizího jazyka nebyla donedávna ve Fosfě samozřejmostí. A jsme opět u spojení deklarovaných hodnot s praxí. I výuka dalšího jazyka začíná u nejmenších – ve firemní školce. Děti motivují rodiče, a angličtina se tak současně stává přirozeným jazykem ve firmě,“ vysvětluje Ivan Baťka.
Kromě toho Fosfa pro své lidi pravidelně pořádá vzdělávací cesty do USA a Japonska. Účastní se jich jazykově vybavení pracovníci všech úrovní, přednášejí významné osobnosti z oblasti podnikání, psychologie, sociologie a politiky. Podle Ivana Baťky pak mohou jeho spolupracovníci střízlivě posoudit život a práci doma i v zahraničí, vidět, jak se řeší podobné problémy jinde. Mezi nejatraktivnější patřily v minulých letech třeba návštěvy společností Google, Ford, Harley-Davidson, Toyota nebo firem zabývajících se robotikou, digitalizací či drony.
Určitě jste si všimli, že u nás ani za čtení celých článků nic neúčtujeme a že vás neobtěžujeme vyskakovacími okny personalizované reklamy.
Velmi bychom ocenili, kdybyste nás na oplátku podpořili peněžitým darem na tento účet:
2021853028/5500
QR kód obsahuje údaje k platbě. Výše částky je na vás, budeme si vážit všech darovaných plateb.
Děkujeme 😊
Cena hlavního projektu Rok nové energie 2024, Rodinná firma roku AMSP ČR, eŽena, Nastartujte se, Národní ceny České republiky
Vážení čtenáři, mám tu čest a potěšení představit vám prostřednictvím magazínu TRADE NEWS svou zemi, Srbsko, jednu z nejkrásnějších zemí ležící na křižovatce střední a jihovýchodní Evropy. Hlavní město Srbska Bělehrad je moderní metropolí s více než dvěma miliony obyvatel a patří mezi nejoblíbenější turistické destinace v Evropě. Leží na soutoku Dunaje a Sávy a nabízí bohatý kulturní život, historické památky a výbornou kuchyni stejně jako srbská vína. Město se navíc připravuje na pořádání největší světové výstavy EXPO 2027.
Gratulujeme vítězům 2024!
Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.