Byznys postavený na třech „r“: radost, rovnováha, respekt

Text Jana Jenšíková Foto Archiv CS Originals Publikováno

Co je důležité pro mladý byznys? „Nadšení a pozitivní přístup,“ shodují se Katarína Král a Martina Hušková, když si povídáme v jejich buticích s českou autorskou módou nedaleko Staroměstského náměstí v Praze. „Ale zároveň nedovolit, aby přílišné nadšení převálcovalo racionalitu. Netřeba se bát, je nutné někdy zariskovat, ale je důležité najít ve všem rovnováhu a s tím přichází i radost a úspěch.“

O radosti

Pracovat v módě je radost sama o sobě. Nakonec, která z žen si to někdy nepřála? Ovšem majitelky společnosti Czechoslovak Originals nezůstaly pouze u přání, ale podařilo se jim uvést v život velmi zajímavý, životaschopný a navíc i společensky prospěšný byznys. Jejich cílem je vrátit českou a slovenskou originální módu do našich šatníků.

„S Martinou jsme se poznaly na jednom večírku, když jsme se obě vrátily z pobytů v zahraničí. Povídaly jsme si tenkrát o tom, jak bylo venku, a mimo jiné jsme zavedly řeč na módu. Že třeba v Berlíně nebo Londýně častěji vidíte na ulicích módu lokálních designérů než u nás a proč. A že by bylo fajn v tom něco udělat. Tenkrát jsme ještě netušily, že spolu budeme mít firmu,“ vzpomíná Katarína na první setkání s Martinou.

„V posledních letech jsme se naučili jinak nakupovat, rychle spotřebovávat věci, módu bereme jako rychloobrátkovou věc. A přitom právě móda je osobním odrazem toho, kdo ji tvoří, i toho, kdo ji nosí. Je to jedno z umění, kde se tyto energie propojují nejvíc. Nic jiného z umění nevnímáte tak niterně, protože to nemáte přímo na sobě, nejste s tím v takovém intimním kontaktu. Proto by nám mělo záležet na tom, do čeho se oblékáme,“ dodává Katarína.

O rychlosti

Od prvního nápadu nebylo k realizaci daleko. Společnou firmu založily Katarína a Martina na jaře 2012 a na podzim už otvíraly první butik v Týnské ulici. „Nešly jsme cestou naleštěného předraženého butiku, ale chtěly jsme vytvořit místo, kde se budou naši zákazníci cítit dobře, kam za námi rádi přijdou třeba i na kus řeči. Náš byznys je specifický a myslíme si, že ho lze nejlépe rozvíjet, když se nám podaří vytvořit co nejužší vztahy s našimi klienty,“ vysvětluje Martina s tím, že právě takový styl podnikání jim vyhovuje.

Když otevíraly butik, byla jejich společnost jedna z mála, kdo se podpoře českého designu systematicky věnoval. Šikovných designérů bylo u nás sice hodně, ale vlastně neměli mnoho prostoru, kde se svou tvorbou pochlubit veřejnosti. Ne každý z nich má totiž finanční prostředky na to, aby nechal svou kolekci vyrobit a dokázal ji předvést. Dnes už je takových butiků a firem, které se soustřeďují na mladé české tvůrce módy, víc, ale pořád se dají sečíst na prstech jedné ruky.

Firma Czechoslovak Originals se však pyšní tím, že nejen dává prostor české módě a podpoře designérů, ale i práci desítkám lidí, švadlen a krejčových, prodavačkám i fotografům. „Vracíme energii v rámci uzavřeného řetězce na domácím trhu: někdo domácí náš produkt navrhne, jiný domácí ho vyrobí a doma jej také prodáváme,“ shrnuje s úsměvem Katarína.

O překážkách

Když jsem se ptala na překážky, jaké musely na začátku podnikání překonat, vlastně si ani nemohly vzpomenout. Jako jediný problém uvedly hledání příhodného a nepříliš drahého prostoru v pražském centru.

Z těch aktuálních však obě jednoznačně uvedly nedávný krok České národní banky. Svorně říkají, že jim udělal doslova čáru přes rozpočet. „Jsme menší domácí firma, která, jak už jsme uvedly, v Česku vyrábí, dává práci domácím designérům a švadlenám a pohybuje se na domácím trhu. Nicméně materiály nakupujeme všechny venku a dovážíme od různých dodavatelů. Vstupy tedy musíme počítat v eurech a víc než dvě koruny navýšení na euru je už hodně, bude třeba vymyslet nový způsob jak to utáhnout,“ konstatují s tím, že pravděpodobně budou muset zdražit. „Navíc cítíme, že Češi jsou na podobné zásahy hodně senzitivní, takže se obáváme, aby je to od nakupování neodradilo.“

O respektu

Když jsou ve firmě dobré vztahy, lidé jsou k sobě otevření, rozumí si, jeden druhého si váží a mají k sobě navzájem respekt, tak to z ní vyzařuje a cítí to i její spolupracovníci a klienti. Jak říkají obě majitelky, díky tomu mohou svůj byznys udržet v rovnováze a posouvat ho stále dopředu. „Jsme každá trochu jiná, vzájemně se doplňujeme. Jsme si také vzájemně zrcadlem, někdy i kritickým, ale vždycky se dokážeme dohodnout,“ shodují se Katarína a Martina. A čeho si na sobě vzájemně cení? „Martina má neskutečnou sociální inteligenci, je hodně komunikativní, rychle dokáže najít řešení, je výkonná a vynikající obchodnice, obchod má v krvi. A hlavně je to velmi otevřený a spravedlivý člověk, kterého si velice vážím,“ zdůrazňuje Katarína. A co Martina? „Katarínu nesmírně obdivuji. Má rozsáhlé zkušenosti z mnoha různých odvětví a moc mě baví se od ní učit. Navíc má velký dar strategického uvažování a dokáže dotáhnout projekty do konce. Myslím, že obě máme jiné portfolio kvalit a zkušeností a vzájemně tvoříme vyrovnaný celek. Uznáváme stejné hodnoty a rychle po- chopíme, co ta druhá sděluje. Mám radost, že si tak rozumíme, a moc se těším z toho, co společně vytváříme.“

O plánech

Letos otevřely druhý butik s českou módou v Železné, který nabízí víc prostoru. Nedávno uvedly v život portál fashionmap.cz, kde se o domácí designérské scéně dozvíte všechno podstatné i nepodstatné. A už teď chystají nové kolekce na příští rok. Těší se například na svou pravidelnou letní kolekci, která měla loni velký úspěch a navíc přispěla na dva psí útulky. Nebo na novou rozsáhlou kolekci ručně šitých bot… A přání do nového roku? Vrátit příběh kvalitní domácí módy do Česka, vždyť je na co navazovat. Držme jim palce.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 6 / 2013 na straně 56—57.

Štítky Design, Oděvní průmysl

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.