Jak se bránit před padělky? (2. díl)

Text Jana Jenšíková Foto Marek Jenšík Publikováno

Článek v zářijovém Trade News o přerovské společnosti Filák a hologramech z její dílny, které vám mohou pomoci ochránit vaše dokumenty i značku, vyvolal takový zájem, že jsme se rozhodli k tématu vrátit. A tak jsme se nechali Janem Filákem, majitelem firmy a autorem několika patentů, zasvětit do problematiky nekonečného boje s padělky.

Kvůli padělkům přicházejí české firmy ročně o miliardy korun. Přitom se nefalšují pouze drahé značky, ale i běžné zboží – vruty, knoflíky, ručníky, rybářské pruty, kosmetika, léky... Podle celníků jsou tři čtvrtiny nelegálních kopií čínského původu, ale najdou se i hongkongské nebo indické. Dokonce už i sama Čína bojuje s padělky. A samostatnou kapitolou jsou falzifikáty bankovek, stravenek a různých dokumentů. Je to marný boj?

Boj je to neustálý, náročný, ale rozhodně ne marný. Ano, máte pravdu, že zfalšovat se dá vlastně skoro všechno, ale je otázkou, jestli se to falzifikátorovi ještě vyplatí, když nastolíte svoje pravidla hry. Stejně jako se dá dostat do každých dveří, rozdíl je, jestli jsou z překližky a s obyčejným zámkem, nebo z oceli s bezpečnostním systémem.

Dobře, berme tedy hologram jako ten vyšší, sofistikovanější způsob ochrany. Jak dosáhneme toho, aby se stal, použiji-li váš příklad, neproniknutelnými bezpečnostními dveřmi?

Není hologram jako hologram. Dnes se vyrábí hologramy různých typů a bezpečnostních hodnot. Jsou hologramy obalové, propagační i umělecké nebo také takzvaně zajišťovací, které se používají například na bankovkách či dokladech. Mohou být samolepicí, nebo součástí horké ražby, reflexní, transparentní, s nejrůznějšími optickými jevy dosaženými různými technologiemi. Pro každý produkt, ať už výrobek, tiskovinu nebo dokument, existuje ten nejvhodnější typ hologramu, který, když je navíc dokonalou součástí ostatních zabezpečovacích prvků, stává se nanejvýš bezpečným.

Ale jak poznám, jaký hologram se hodí zrovna pro mne a s čím ho mám zkombinovat?

Kdybyste přišla za mnou a řekla, co přesně chcete ochránit, vymysleli bychom vám celý systém na klíč tak, aby to bylo co nejefektivnější. Navrhli bychom vám firemní hologram, který by mohl být na vizitkách přes všechny vaše propagační materiály až po dokumenty – faktury, záruční listy, smlouvy. Kromě toho, že byste zvýšila ochranu svých výrobků a dokumentů, také byste se zviditelnila díky originální firemní image.

Na všechno jeden hologram?

To vůbec ne, na něco by se hodil jednodušší a stačila by samolepka, v případě smluv a důležitých dokumentů bychom ho mohli kombinovat s dalšími zabezpečovacími prvky – použili bychom speciální papíry, barvy, speciální tiskové technologie… Kouzlo je v tom, aby byl hologram a všechno kolem něj správně navržen. Troufnu si říct, že není mnoho lidí, kteří to u nás umějí. Je to speciální profese.

Psali jsme o tom, že taková zakázka nemusí být nijak finančně náročná. Můžete to víc specifikovat?

Představa, že hologram je pro menší firmu finančně nedostupná záležitost, je mylná. Nejdražší je samozřejmě grafický návrh a vyrobení matrice. Záleží na tom, jak náročný hologram zvolíte. Při těch jednodušších se matrice bude pohybovat kolem dvaceti tisíc – a to není nijak hrozné vzhledem k tomu, že jde o jednorázový náklad. Cena výroby a tisku se pak odvíjí od celkového nákladu. Tak například cena stravenky, jichž se tiskne ročně sto milionů, se pohybuje v desetnících, zatímco jednorázové personifikované dokumenty budou spíš dražší. Ale vždycky se snažíme najít pro klienta tu nejoptimálnější variantu a šetřit mu finance. Sami jsme menší česká firma, takže víme, že peněz není nikdy nazbyt.

Minule jsme spolu hovořili o tom, že vaší výhodou je, že sami vyvíjíte a vyrábíte holografické stroje. A také jste schopni přímo ve vlastním provozu produkovat fólii, zatímco devadesát procent firem z oboru ji nakupuje jinde a jen do ní vkládá bezpečnostní prvky. Je ještě něco, čím se odlišujete?

Svým klientům můžeme nabídnout, že jejich hologram jednou nebo dvakrát ročně upgradujeme a vložíme do něj pokaždé jiný inovovaný prvek, který, troufnu si říct, v té době nikdo nemá. Pleteme si tím na sebe bič, ale je to jediná cesta, jak se dá padělkům skutečně zamezit. Tím, že budeme vždy o krok před padělatelem.

A jako další naši obrovskou výhodu bych zdůraznil partnerství se společností OPTYS, která se zabývá polygrafickými službami a také ceninovou produkcí a personalizovaným direct mailingem. Díky tomu jsme schopni dodávat nejen samotný hologram, ale i finální produkt. OPTYS využívá naše aplikační technologie, hologramy aplikuje na našich strojích a veškeré naše novinky má k dispozici jako první. Jeho grafici umějí naopak pracovat s ceninovými prvky jak v grafice, tak v materiálu. Je to dokonalá symbióza.

Mohl byste uvést nějaký příklad, na němž lze váš společný výstup demonstrovat?

Zmínil bych například náš společný projekt Chráněný dokument. Klientům nabízíme bezpečnostní papíry, které mají tři stupně zabezpečení. Za prvé jde o speciální ceninové papíry s dvoutónovým vodoznakem, které obsahují okem viditelná i neviditelná vlákna, reagující na UV světlo fosforeskováním. Za druhé můžeme provést jejich číslování speciálním číslovačem pomocí speciální barvy, kdy každý list má své unikátní číslo. Navíc dodávky jsou evidovány. A jako nejvyšší stupeň zabezpečení je jsme schopni opatřit originálním personalizovaným hologramem, na němž bude jméno, sídlo i číselná řada a který můžeme vyrobit z holografické destrukční fólie, kterou nelze bez zničení odlepit. S podobným přístupem zabezpečení tiskopisů přistoupil OPTYS i k produkci vysvědčení pro školy, kde také v posledním období pozorujeme vznik padělků.

Věřím, že takový dokument už se tak snadno nezfalšuje. A pokud bychom přešli od dokumentů ke konkrétním produktům, které už jste zabezpečovali hologramem?

Nyní dokončujeme vývoj speciálních lepicích pásek na krabice opatřených hologramy, které by zabezpečovaly převoz zásilek. Inspiroval nás k tomu jeden z výrobců kávy. Přišel s tím, že se mu při převozu z výrobních skladů do supermarketů ztrácí zboží. Jelikož vyrábíme vlastní fólie, bude možné cenu této speciální bezpečnostní pásky přiblížit co nejvíce obyčejné balicí pásce. Vyvinuli jsme například také speciální lepidlo na kov, které drží tak, že je hologram i na kovu nanejvýš bezpečný. Bez poškození jej nestrhnete.

A co máte dál v plánu?

V inovacích hologramů určitě neustrneme, je to náš život. Například teď jdeme svou cestou ve vývoji světel, i to je spojeno s průmyslovou holografií a bude to hodně o designu. Ale o tom až někdy příště.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 6 / 2013 na straně 48—49.

Štítky Inovace, Strojírenství

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.