Bijan Sabet: Čeští podnikatelé objevují Kalifornii

Text Daniel Libertin a Jana Jenšíková Foto archiv Velvyslanectví USA v ČR Publikováno
thumbnail USA

Bijan Sabet nastoupil na post velvyslance Spojených států amerických v Praze zhruba před rokem – své pověřovací listiny předal v únoru 2023. Potomek přistěhovalců, bývalý top manažer v oblasti technologií a rizikový investor přináší do své diplomatické mise bohaté zkušenosti z byznysu a rozvoje podnikání. Proslavil se jako spoluzakladatel a jeden z lídrů investiční společnosti Spark Capital, jejímž prostřednictvím pomohl vyrůst mnoha technologickým start-upům v obří nadnárodní korporace. Jeho jméno je spojeno se značkami jako Twitter, Slack nebo Discord. V souladu se zaměřením tohoto TRADE NEWS jsme s ním hovořili převážně o Kalifornii, kde působil v technologickém odvětví a jako investor dvacet let, z toho deset přímo v Silicon Valley.

Read in English

Máte už čísla shrnující výsledky česko-amerického vzájemného obchodu za loňský rok?

Česko-americké ekonomické vztahy jsou dlouhodobě nesmírně silné. Náš vzájemný obchod se od roku 1993 zvýšil desetkrát, přičemž rok 2022 byl rekordní – objem našeho bilaterálního obchodu přesáhl 12 miliard dolarů! Za rok 2023 ještě nemáme finální čísla, ale očekáváme, že hodnoty překonají výsledky z roku předchozího. Velmi mě těší, že i v tomto ohledu jsou naše vazby silnější než kdy předtím.

Inovátoři mají zelenou

Krátce po svém faktickém nástupu do pozice velvyslance USA v České republice jste v květnu loňského roku na pražském Žofíně otevíral americko-české podnikatelské fórum zaměřené na inovace. Jaké závěry přineslo?

Tuto výjimečnou akci pořádalo americké velvyslanectví poprvé v roce 2022, takže loni to byl druhý ročník a i ten se velmi vydařil. Byl plný zajímavých příspěvků a diskuzí o inovacích, start-upech či iniciativách souvisejících s klimatem. Jako hlavního řečníka celé akce jsme pozvali mého dobrého přítele Bize Stonea, který byl jedním ze zakladatelů Twitteru. Fórum se těšilo bohatému zájmu ze strany vašich podnikatelů, top manažerů, akademiků, vládních činitelů a dalších lídrů. Akce byla ideální příležitostí k navázání ještě těsnějšího spojení mezi americkou a českou stranou, zejména v oblasti technologií.

Fórum časově navázalo na březnovou misi asi šedesáti představitelů českých firem včetně start-upů v čele s ministrem průmyslu a obchodu Jozefem Síkelou, kteří navštívili několik amerických států včetně Texasu a Kalifornie. V Silicon Valley pak bylo mimo jiné podepsáno memorandum o porozumění s kapitálovým fondem Plug and Play Ventures.

Budete v tradici americko-českých obchodních fór v Praze pokračovat?

Ano, letos se uskuteční další, již třetí fórum, tentokrát zaměřené na umělou inteligenci. Přesný čas i místo ještě dolaďujeme a vaši čtenáři jsou samozřejmě srdečně zváni.

Kalifornie může hodně nabídnout

Pojďme k hlavnímu tématu tohoto vydání TRADE NEWS – Kalifornii. Pokud bychom se na ni dívali jako na samostatnou zemi, byla by pátou největší ekonomikou světa a pro Českou republiku exportním partnerem na úrovni Brazílie či Kanady, co se objemu vývozu týče. V jakých dalších aspektech je pro Česko Kalifornie důležitá a zajímavá?

Kalifornie je obrovská ekonomika, která neustále roste. Navíc neskutečně různorodá – má všechno, od zemědělství, biotechnologií, samozřejmě start-upů a také filmového průmyslu až po letecký a obranný průmysl. I díky tomuto širokému záběru tedy může českým firmám hodně nabídnout. Když se tu bavím s lídry českých firem, vidím skutečně velký zájem o tento stát. Čeští podnikatelé chtějí navazovat vztahy zejména s technologickými společnostmi, potkávat se s investory nebo rovnou prozkoumat příležitosti k expanzi.

Značka „Czech“ je přitom v Kalifornii známa a je na co dobrého navazovat. Nejspíš nejznámějším příkladem spolupráce je spojení gigantů Avastu a Nortonu a vznik nové entity Gen Digital, která v Kalifornii také působí.

Jako člověk s bohatými zkušenostmi v oblasti rizikového kapitálu a start--upů právě v Kalifornii můžete srovnávat. V čem se dnešní Silicon Valley a startupová scéna liší od těch před deseti či dvaceti lety?

V Silicon Valley jsem žil deset let a celkem jsem v Kalifornii dvacet let investoval. Myslím, že největší změnou v tomto směru je to, že před deseti, nebo dokonce dvaceti lety byly technologie a aktivity omezeny na jednu konkrétní oblast. Dříve se soustřeďovaly jen do Silicon Valley, což je region o několika malých a středně velkých městech, a například v San Francisku žádné centrum technologických inovací nebylo. To se však změnilo. Dnes se objevují podnikatelé, start-upy a obecně bohatá podnikatelská aktivita po celé Kalifornii, od Sacramenta na severu až po San Diego na jihu. Kromě toho je tu řada společností, které před deseti lety třeba ještě ani neexistovaly, a dnes jsou ikonickými značkami s globální působností. To je úžasné.

Investice jsou základ

I když se nyní investování již aktivně nevěnujete, mnoho let jste byl aktivním investorem a máte v tomto směru bohaté zkušenosti. Co je podle vás klíčové pro české start-upy, aby získaly silného investora?

Je pravda, že trávím hodně času s českými podnikateli, kteří se logicky zajímají o moje zkušenosti v této oblasti a tuto otázku mi kladou také. Pokaždé zdůrazňuji, jak je důležité přemýšlet o svém podnikání v širších geografických souvislostech a ve svých cílech se neomezovat jen na region střední Evropy. Zejména mladí zakladatelé start-upů to velmi dobře chápou a mají velkou motivaci prorazit globálně. Vždycky jim říkám, že dobré nápady budou beztak financovány rizikovými investory z USA nebo Evropy, a že se tím pádem nemusejí ve svých ambicích nijak omezovat.

Celkově bych řekl, že největší pomoc, jakou mohu českým startupistům dát, je dodat jim sebevědomí, aby se nebáli přemýšlet opravdu ve velkém. Všichni dnes žijeme v propojeném světě a nemá smysl budovat firmu jen pro svůj vlastní dvorek. Dokážete si představit, že by společnosti ze Silicon Valley vytvářely své aplikace pouze pro obyvatele Kalifornie? To by přece nedávalo smysl.

Propojujeme české a americké subjekty

Jak podporuje vaše ambasáda tyto aktivity mezi Českem a USA, tedy konkrétně propojování start-upů a investorů?

Komerční subjekty se mohou obrátit na obchodní oddělení velvyslanectví USA. Program SelectUSA amerického ministerstva obchodu propojuje české firmy a start-upy s organizacemi pro hospodářský rozvoj v jednotlivých státech USA. Tyto kanceláře typicky nabízejí podporu a informace o pobídkách a mohou české podniky propojit s dalšími firmami v dané oblasti. Dále můžeme české firmy seznámit například s právníky, účetními nebo se startupovými akcelerátory. Už jsem zmínil, že americké ministerstvo obchodu pořádá summit SelectUSA, který se koná ve Washingtonu a je ideálním místem, kde můžete potkat mnoho důležitých kontaktů. Obchodní oddělení naší ambasády v Praze na tento summit každý rok vysílá delegaci. Součástí této akce je program SelectUSA Tech, který poskytuje podporu technologickým firmám, jež chtějí expandovat do USA, a vytváří pro ně příležitosti k navázání spojení s americkým startupovým ekosystémem.

Také spolupracujeme se studentskými podnikateli či s inovačními centry a zapojujeme se do spousty aktivit po celé České republice. Konkrétně třeba na téma inovací se snažíme propojit s co největším počtem podnikatelů.

Za rozhovor děkují Daniel Libertin a Jana Jenšíková

Foto: archiv Velvyslanectví USA v ČR

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 1 / 2024 na straně 10-11.

Štítky Rozhovory, Exportní šance, Kalifornie, USA

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.