Kansuke Nagaoka: Japonsko i Česká republika společně sdílí kaizen, tedy metodu neustálého postupného zlepšování

Text Daniel Libertin Foto archiv Velvyslanectví Japonska v ČR Publikováno
thumbnail Japonsko

Úplně poprvé přijel do Prahy jako turista v roce 2017. A nyní má příležitost v tomto krásném městě pobývat a je nadšený z toho, že tu člověk doslova může žít v historii a obdivovat mnoho architektonických stylů a také spoustu zeleně. A rovněž ho ohromilo, jak Češi japonskou kulturu přijímají a oceňují. Rozhovor nám poskytl velvyslanec Japonska v České republice, pan Kansuke Nagaoka, který nastoupil tuto diplomatickou misi letos na jaře. Hovořili jsme s ním v jeho rezidenci.

Read in English

Čím vás zatím nejvíc překvapila česká byznysová kultura?

Jsem tu krátce, proto jsem ještě nebyl v žádné ryze české firmě, ale navštívil jsem některé japonské firmy, které tu působí. V řadě z nich v nejvyšším vedení působí Češi – takže i když jde původně o japonské firmy, v průběhu let se stávají víc a víc českými. I díky tomu jsem si uvědomil, že mezi japonskou a českou firemní kulturou je mnoho podobností. Myslím, že Čechům velmi záleží na co nejvyšší kvalitě produktů a služeb a neustále se snaží inovovat své výrobní procesy. Je to stejný princip, který ctíme v Japonsku. Říkáme tomu kaizen, což označuje metodu neustálého zlepšování. Vidím, že podstata metody kaizen je pro český průmysl a ekonomiku přirozená, a myslím, že je to také jeden z důvodů, proč se tolik japonských firem rozhodlo ve vaší zemi investovat.

EPA dává zelenou i menším firmám

Japonsko má s EU od roku 2019 podepsanou dohodu o volném obchodu – EPA. Jaké jsou hlavní přednosti této dohody? Jak z ní mohou těžit obě strany?

EPA spojuje dvě z největších ekonomik světa, které dohromady tvoří více než 20 procent globálního HDP. Kromě podpory obchodu a investic mezi Japonskem a EU tato dohoda také hodně přispěla k vytvoření nových pracovních příležitostí a ke zvýšení konkurenceschopnosti našich firem na globálním trhu. Pro obě strany je to rozhodně významný milník. Ještě v 80. a 90. letech minulého století spolu vedly Japonsko a EU řadu obchodních sporů, ale ty jsou nyní minulostí a díky EPA míříme do budoucnosti s velkou nadějí.

Pokud jde o bilaterální obchod mezi Japonskem a Českem, vidíme významný přínos této dohody v tom, že dovoz i vývoz mezi našimi zeměmi se od roku 2019 zvýšil o více než 70 procent. Skvělým příkladem je export českého vína do Japonska, který se za tu dobu zvýšil 6,7krát. Kvalitou i cenou jsou totiž čeští vinaři velmi konkurenceschopní i vůči zemím, jako jsou Argentina, Austrálie, Jižní Afrika nebo Španělsko. A v tomto případě jde většinou o malé a střední podniky nebo menší výrobce, což ukazuje, že EPA je velmi přínosná nejen pro velké společnosti.

Japonští zákazníci jsou velmi kritičtí. Pokud uspějete u nich, jinde v regionu to budete mít snazší.

EU a Japonsko patří k největším digitálním ekonomikám na světě a v letošním roce podepsaly protokol o začlenění přeshraničních toků údajů do této obchodní dohody. Je toto důkaz, že vaše země vnímá důležitost nové digitální ekonomiky a že se dál otevírá světu?

Vznik tohoto protokolu byl dohodnut již při samotném podpisu EPA mezi Japonskem a EU a letos v červenci konečně vstoupil v platnost. Stanovuje, že obě strany nebudou přijímat opatření, která by zakazovala či omezovala přeshraniční přenos informací, včetně popisu konkrétních opatření.

Japonsko i naši hlavní mezinárodní partneři včetně EU vždycky prosazovali volný přeshraniční tok údajů a usilovali o dynamické a otevřené obchodní podmínky. Tento protokol jasně deklaruje, že Japonsko přikládá spolupráci s EU v oblasti digitální ekonomiky velký význam. Zároveň potvrzuje náš závazek podporovat iniciativu DFFT, tedy „volný tok dat s důvěrou“, která se poprvé objevila na setkání G20 v roce 2019 v Ósace.

V hlavní roli strojírenství a automotive

Obě země se také silně zaměřují na automobilový průmysl. Můžete popsat naši spolupráci v tomto klíčovém odvětví?

Mnoho japonských firem investujících na vašem trhu působí právě v automotive a většinu japonského exportu do Česka tvoří různé typy strojů včetně autodílů. Hotové vozy nebo pokročilejší díly se pak typicky vyvážejí z Česka do ostatních členských zemí EU. Japonský export tak přispívá k českému vývozu do EU, což je win-win situace pro obě strany.

Příkladem může být společnost Denso, která v Liberci vyrábí klimatizační systémy pro automobily. Své produkty prodává i japonským automobilkám, jako je třeba Toyota, ale jejími největšími klienty jsou němečtí výrobci – Mercedes nebo BMW.

Kde vidíte další perspektivní odvětví pro vzájemnou ekonomickou spolupráci?

Stále více japonských firem se zaměřuje na výrobu ekologických produktů, jako jsou tepelná čerpadla nebo recyklovatelné obaly a obalové materiály. Daikin nebo Panasonic vyrábějí tepelná čerpadla, a pokud jde o recyklovatelné obalové materiály, firma Toppan nedávno investovala do výstavby továrny poblíž Mostu a v roce 2025 v ní plánuje zahájit výrobu.

Evropská unie má velmi přísnou legislativu ohledně životního prostředí a tyto výrobky splňují všechny její požadavky. Japonské firmy se domnívají, že pokud uspějí na náročném evropském trhu, budou úspěšné i ve zbytku světa. Zelené technologie jsou jasným trendem i na mezinárodním trhu a Česko je díky své geografické poloze a průmyslové základně tím nejlepším místem v EU pro investice.

Japonsko jako významný zahraniční investor

V současnosti je v Česku kolem 280 japonských společností. Co přinášejí regionům, kde působí?

Z pohledu objemu investic je Japonsko druhým největším investorem na českém trhu po Německu. Pokud jde o pracovní místa, podle průzkumu agentury JETRO zajišťovaly japonské firmy v Česku přes 50 tisíc pracovních míst. Kromě toho se staly partnery místních institucí a spolků, podporují sportovní a společenské aktivity a některé také sponzorují kulturní akce, jako jsou například koncerty vážné hudby.

Za účelem podpory přímých investic do Japonska a podpory českých společností vstupujících na japonský trh bylo na vašem velvyslanectví zřízeno speciální kontaktní a informační místo. Vedle toho mohou české firmy využít také služeb agentury JETRO. Jakým českým podnikům se i díky této podpoře podařilo na japonském trhu uspět?

Ve srovnání s japonskými investicemi v Česku jsou české investice v Japonsku stále velmi malé. Přitom mnoho českých firem má unikátní a pokročilé technologie, které by u nás velmi ocenili. Například firmy ERA, která vyrábí sledovací systémy, a Avast již na japonském trhu zaznamenaly slušné úspěchy.

Japonská vláda se neustále snaží přitáhnout do země víc zahraničních investic. V rámci programu Invest Japan poskytujeme firmám různé typy podpory potřebné k založení podnikání u nás. Jsou to balíčky, které zahrnují usnadnění vstupu na trh, nalezení kancelářských prostor a vyhledání pracovní síly. Nabízíme také průběžnou podporu společnostem, které již v Japonsku působí a chtějí své aktivity rozšířit. A pak je tu další program s názvem J-Bridge, což je platforma, kde se zahraniční start-upy mohou propojit s nejvhodnějšími japonskými firmami.

Ve kterých odvětvích vidíte největší příležitosti pro české podniky v Japonsku?

Pokud se podíváme na přímé zahraniční investice v Japonsku v roce 2022, 51 procent tvoří investice v softwarovém sektoru a ve službách pro firmy. Vím, že české firmy jsou v těchto oblastech velmi silné, takže pokud chtějí podnikat v naší zemi, tato dvě odvětví nabízejí skvělé příležitosti. Celkově je Japonsko velmi lidnatou zemí s obrovským vnitřním trhem. Úspěch na našem trhu navíc otevírá dveře na další trhy v regionu. Naši zákazníci jsou totiž velmi kritičtí, ale české firmy to mohou brát jako zkoušku: pokud v Japonsku splní tamní vysoké standardy, jinde to budou mít jen snazší.

Na poli vědy a kultury budujeme stabilní most

Jak si stojí česko-japonská spolupráce v oblasti vědy a vzdělávání?

Mezi univerzitami nebo výzkumnými institucemi probíhá spolupráce na mnoha úrovních. Například Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava a Jokohamská národní univerzita již přes dvacet let velmi úzce spolupracují v materiálovém výzkumu. Pravidelně pořádají semináře v Ostravě, naposledy letos v říjnu. Dalším skvělým příkladem je Univerzita Palackého v Olomouci a Tokijská univerzita, které spolupracují v oblasti kvantových studií a v květnu pořádaly workshop v Tokiu.

Na vládní úrovni podporují Japonská společnost pro propagaci vědy a Akademie věd ČR výměnu vědeckých pracovníků na základě memoranda o porozumění. Vedle toho Japonsko poskytuje stipendijní program pro Čechy v bakalářských, magisterských a doktorských stupních v oblasti společenských i přírodních věd. Tito lidé pak mohou fungovat jako pomyslný most mezi oběma zeměmi, a proto také každý rok pořádáme akce pro absolventy tohoto programu. Jedním z nich je například současný ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.

Česko a Japonsko navázaly také řadu partnerství v kulturní oblasti, od událostí v Česku zaměřených na japonskou kulturu až po partnerství měst jako Praha a Kjóto. Můžete uvést některé příklady?

Musím říct, že jsem opravdu ohromen tím, jak moc jsou Češi zapálení do naší kultury. Je neskutečné, kolik lidí tu věnuje čas a energii tomu, aby si osvojili japonská bojová umění a jiné tradice. Z těch mnoha akcí určitě zmíním alespoň Animefest v Brně, který funguje už přes dvacet let.

Pokud jde o partnerská města, Kjóto a Praha spolupracují velmi úzce a v roce 2026 oslaví třicetileté výročí partnerství. Další dohody jsou mezi známými lázeňskými městy Karlovými Vary a Kusacu a mezi Plzní a Takasaki, která funguje už od roku 1990 na základě výroby piva. Mezi další silná partnerství patří i to mezi Zlín Film Festivalem a filmovým festivalem Kineko, jelikož se oba věnují dětskému filmu. Ve sportu se nedávno dohodly na spolupráci Pražský mezinárodní maraton a Ósacký maraton. Solidní spolupráci máme také v baseballu, který je u nás nesmírně populární.

Jaký bude pro obě naše země podle vás největší přínos světové výstavy EXPO 2025 v Ósace, o které informujeme podrobněji na následujících stránkách?

EXPO 2025 bude první mezinárodní výstavou po vypuknutí covidové pandemie. Ve své více než 150 let dlouhé historii byla světová výstava vždycky místem, kde se představovaly nové technologie a produkty, které obohacují naše životy. Se záměrem nastínit, jak bude naše společnost žít v budoucnu, přinese EXPO 2025 ty nejlepší nápady a iniciativy, které nám pomohou dosáhnout cílů udržitelného rozvoje, společné výzvy pro celé lidstvo. Očekáváme téměř tři miliony návštěvníků z celého světa. Účast na výstavě zatím potvrdilo přes 160 států, takže pro obě naše země půjde o skutečnou mezinárodní arénu. Firmy i vlády, nevládní organizace, univerzity a další subjekty budou moci na výstavě hostům z celého světa představit to, co mají – technologie, kulturu, gastronomii či tradice. Pro všechny strany také půjde o mnoho příležitostí k navázání kontaktů. Věřím, že to bude nezapomenutelná událost.

Za rozhovor děkuje Daniel Libertin

Foto: archiv Velvyslanectví Japonska v ČR

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2024 na straně 8-10.

Štítky Japonsko

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.