Manabu Aizawa: Rád bych svým příkladem vnesl do japonské kultury víc kreativitySpolupráce s českými kolegy mě inspiruje

Text Martina Hošková Foto Luděk Krušinský Publikováno
thumbnail Japonsko

Exkluzivně pro TRADE NEWS jsme hovořili s prezidentem a CEO japonské společnosti AMCON Inc., panem Manabu Aizawou.

Read in English

AMCON Inc. získala v Japonsku ceněný titul „malý gigant“, udělovaný časopisem Forbes Japan, a to nejen za svá špičková technologická řešení a servis, ale roli zde hrála i výměna na nejvyšší výkonné pozici ve firmě. V čem byla tato výměna na nejvyšším postu tak unikátní?

V Japonsku existuje mnoho malých a středně velkých firem, které mají fantastické technologie, úspěšně prodávají své produkty, ale potýkají se s doslova existenciálním problémem – nemají následovníka. Japonský trh je zároveň velmi konzervativní a mnoho CEOs a zakladatelů firem by rádo vidělo své děti, především syny, v roli svých následovníků ve firmě.

V případě AMCON Inc. jsem byl vloni překvapivě do jejího čela vybrán já ve svých čtyřiceti letech z řad zaměstnanců firmy. To vytvořilo v konzervativní japonské společnosti precedens, že to je možné. Toto rozhodnutí je unikátní a já doufám, že ukáže cestu, jak lze tento problém nástupnictví v japonských firmách řešit. A ano, souhlasím s tím, že i tato skutečnost přispěla k tomu, že jsme obdrželi ocenění „malý gigant“.

Inovace na prvním místě

Rozumím tomu, co říkáte o existenciálním problému japonských firem. Druhým důvodem, proč ke změně na vedoucím postu dochází, je to, že nové vedení přináší nové myšlenky, nové strategie. Co nového přinášíte do AMCONu vy?

Důvod, proč jsem byl vybrán jako nový CEO společnosti, chápu osobně tak, že tehdejší CEO chtěl právě změnu. Chtěl, abych do firmy tuto změnu, svěží vítr a novou kulturu přinesl. A já jsem byl odmalička velmi dobrý v tom, že jsem přicházel s novými nápady. Propojoval jsem různé myšlenky a vytvářel jsem něco nového. Říká se o mně, že jsem nejkreativnějším člověkem v Jokohamě, a věřím, že tomu tak je. Od svého nástupu do funkce jsem již přišel se dvěma až třemi stovkami nápadů, které bych rád ve firmě postupně zavedl. Zatím jsme začali uvádět do života menší změny a něco z těch velkých, co je již nyní možné. V příštím roce či dvou bychom rádi v implementaci pokračovali.

V Japonsku máme takový mindset (nastavení mysli), že plníme příkazy a držíme se vzorů, příkladů z minulosti. Japonci tedy nejsou příliš dobří ve vytváření nových myšlenek, nejsou příliš kreativní. To je tedy něco, co bych rád vnesl do japonské kultury obecně, chtěl bych se pokusit lidem umožnit svobodně tvořit a myslet.

Když vás tak poslouchám, vytváří se mi v mysli obraz dvojího Japonska, toho konzervativnějšího a pak toho, řekněme, progresivnějšího. Jak spolu zástupci těchto dvou přístupů komunikují? Jak konkrétně vy komunikujete s konzervativnějším managementem?

Doufám, že správně rozumím otázce a že na ni správně odpovím. Jak už jsem uvedl, v Japonsku jsem mladý CEO. Například v rámci SGA (small giant award) se nás každý měsíc schází dvacet CEOs – a mezi nimi jsem nejmladší. Většina jsou padesátníci, šedesátníci a mají víc zkušeností než já. Jak se s nimi snažím komunikovat? Snažím se být co nejvíc vynalézavý a chytrý, a tak také reagovat v diskuzích. Snažím se ze sebe vydat to nejlepší a vždycky ještě něco navíc, než co se ode mě vyžaduje.

Jak se to projevovalo přímo ve firmě AMCON?

I v AMCONu jsem ve vyšším managementu nejmladší. A když jsem byl jmenován CEO, nikdo nebyl proti. Protože vidí můj potenciál v praxi, když řešíme nějaký problém. Vždycky přijdu s rozumnou a přínosnou odpovědí a projevuji obrovskou snahu ho řešit. To i konzervativní management přesvědčí.

Proč právě Česko?

Další dvě otázky jsou svázány s Českou republikou a s AMCON Europe. Proč jste se rozhodli založit dceřinou firmu právě zde?

Do AMCONu jsem nastoupil zhruba před osmi lety, historie AMCON Europe je tedy delší než má vlastní u firmy. Důvody, proč si AMCON pro založení dceřiné společnosti v Evropě zvolil právě Českou republiku, znám tedy i já z druhé ruky. Ale slyšel jsem, že šlo o těchto pět:

  1. Poloha ČR v srdci Evropy
  2. Relativně nízké náklady
  3. Vyspělý výrobní průmysl
  4. Dotace. V té době jsme v Japonsku dokázali získat vládní dotace na vybudování podniků/dceřiných firem v ČR
  5. Vztahy a kontakty

Co podle vás mají naše kultury, naše národy společného a co rozdílného v byznysu a obecně v životě?

Děkuji za tu otázku. Posledních šest měsíců bylo pro mě velice zajímavých. Byl to čas k tomu, abych skutečně a hluboce pochopil rozdíly ve zvycích a kultuře Japonska a České republiky. Chápu, že mezi námi existují velice odlišné normy, zvyky, jiná kultura. A pochopil jsem a chtěl bych zde také říct, že jenom proto, že jsme japonská firma, nechceme Čechům a české dceřiné firmě vnucovat japonské zvyklosti, pravidla a směrnice.

Jak způsob práce, tak život je námi vnímán odlišně. Já osobně jsem extrémní workoholik, téměř každý den pracuji do desáté večer, pracuji o víkendech. To není něco, co by bylo obecně sdíleno, není to sdílená hodnota zde v České republice a není to věc, kterou bych chtěl Čechům a naší zdejší dceřiné firmě vnucovat. Naopak bych rád viděl stejně jako teď při této návštěvě v Praze, že naši zaměstnanci mají úsměv na tváři a vypadají šťastně, protože to činí šťastným i mě samotného. Uvědomuji si, že rovnováha mezi pracovním a osobním životem je pro vás důležitá, a je to něco, co budu podporovat.

Co jsem se taky za těch uplynulých šest měsíců, kdy se zabývám Českou republikou a naší zdejší dceřinou firmou, naučil, je, že vám nechci nic vnucovat a že je mou povinností udržovat s vámi dobrý vztah. To je má filozofie.

Za rozhovor děkuje Martina Hošková

Foto: Luděk Krušinský

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2024 na straně 42-43.

Štítky Japonsko, Investice

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.