Pavel Wiesner: Pojišťovna je stabilizačním prvkem ekonomiky státu i vašeho podnikání

Text Jana Jenšíková Foto Marek Jenšík Publikováno

„Letošní rok je důkazem, že klimatické změny jsou tady. Historicky jsme nikdy neměli tolik pojistných událostí jako letos, na začátku září už v ČPP registrujeme šest tisíc nahlášených škod způsobených vichřicemi, přívalovými dešti, kroupami, přičemž někteří naši klienti byli například zaplaveni hned několikrát. Celkové škody výrazně překročí 300 milionů korun, což je oproti loňskému roku dvojnásobný nárůst,“ konstatuje na úvod našeho rozhovoru, který se konal druhý zářijový den, Pavel Wiesner, generální ředitel ČPP. Údaje České asociace pojišťoven (ČAP) tuto smutnou skutečnost potvrzují: jen v průběhu léta došlo v Česku k téměř 32 tisícům pojistných událostí způsobených počasím za 1,8 miliardy korun.

Read in English

Jak bude pro vaši pojišťovnu náročné pokrýt tak rozsáhlé škody?

Naše společnost je na takto velké škody připravena. Jednak díky kapitálovému vybavení a zejména pak díky kvalitnímu zajistnému krytí. Pojišťovny jsou na katastrofické škody pojištěny u zajišťoven, které na situaci reagovaly už před několika lety, takže cena našeho zajištění vzrostla. Jsme tedy zajištěni dostatečně na to, abychom svým klientům vyplatili všechno, na co mají nárok, co možná nejrychleji.

Méně známou skutečností však je, že toto zdražení zajištění jsme zatím dostatečně a v plném rozsahu nepřenesli na klienty a dřív nebo později to budeme muset udělat, především z důvodů rapidního nárůstu mnohačetných katastrofických škod. Z pohledu pojišťovny není totiž ani tak problematický celkový rozsah škod, ale jejich vzrůstající počet. Odborně to nazýváme vzrůstající škodní frekvence. Na tu právě již zajišťovny reagovaly a budeme muset i my, abychom mohli klientům i nadále garantovat splnění našich závazků směrem k nim, tedy především rychlou a spravedlivou likvidaci škod.

Nabízí se další otázka: byli všichni vaši klienti dostatečně pojištěni?

Nebo se u některých znovu ukázalo, že jsou podpojištěni? Myslím, že tady se na poli osvěty udělal za ten rok, co jsme spolu naposledy mluvili, ohromný kus práce, ať už ze strany ČAP, ČNB, samotných pojišťoven, ale i vás, médií. Situace však stále není dobrá. Jen jeden příklad za všechny: 40 procent nemovitostí v Česku není stále pojištěno vůbec. A i ty zbývající nemusí být pojištěny na správnou částku.

Jaká je ta správná částka?

Jednoduše řečeno taková, za kterou si v případě, že vám nemovitost zničí třeba požár nebo jiná katastrofa, postavíte novou. Přičemž aktuální cenu nemovitosti lehce zjistíte prostřednictvím kalkulačky na webových stránkách ČAP, u svého pojišťovacího makléře nebo pojišťovacího poradce. Obecně platí, že pokud se na pojistnou smlouvu nesáhne pět deset let, většinou je podpojištěná. Nedobrou situaci samozřejmě umocnila vysoká inflace minulých let.

Proč je to stále takový problém?

Pojišťovna může zvýšení pojistné částky pouze doporučit, ale klient ji musí schválit. A ten dál podléhá některým klišé. Například, že zvýšení této částky znamená nutně zdražení pojistky. To je pravda, ale dá se pracovat i s druhou stranou mince, a tou je spoluúčast. Ne vždy se vyplatí, aby byla co nejnižší. U velkých podnikatelů sjednáváme spoluúčast i v řádu milionu korun, pokud usoudí, že takovou škodu dokážou pokrýt sami. Ale i menší podnikatel může leccos zvládnout sám. Pojišťovnu potřebuje naopak v případě, že už danou škodu sám vyřešit nedokáže.

Právě v podnikatelském segmentu roste ČPP rychleji než pojistný trh, a to o 20 procent, k tomu jste letos získali zlato za podnikatelské pojištění v soutěži Zlatá koruna. V čem spočívá tajemství vašeho úspěchu?

Když to shrnu – při koncipování všech našich produktů klademe obrovský důraz na klientskou zkušenost a na jejím základě své produkty neustále vylepšujeme. Zakládáme si na kvalitní komunikaci a asistenci. A pak dbáme na jednoduchost a rychlost sjednání smlouvy a pokrytí všech rizik.

V tomto duchu jste před pár měsíci přišli s inovovaným produktem pro malé a střední podnikatele, který jste nazvali Simplex. Co je jeho podstatou?

Vycházeli jsme z toho, že podnikatelé nechtějí ztrácet čas složitou agendou a potřebují produkt, který sjednají co nejvíc jednoduše a rychle, a přitom už v základu pokrývá všechna možná rizika spojená s výrobní a obchodní činností včetně veškerých živelních pohrom, o kterých jsme v úvodu mluvili. Říkáme tomu allriskový produkt. Prostě v případě, že se dostanete do svízelné situace, pojišťovna vám pomůže, aniž byste přezkoumávala pojistné podmínky, jestli jste na tu či onu situaci vlastně pojištěná. Rozsah Simplexu je skutečně velmi široký a řeší mimo jiné také asistenční služby pro podnikatele.

Simplex už je na trhu pár měsíců. Jak se podnikatelům líbí?

Na rostoucím počtu smluv je znát, že jsme se trefili do černého. Jako u jiných produktů nás zajímá zpětná vazba od podnikatelů a snažíme se zapracovat aktuální podněty. V současné době například navyšujeme pojistné částky na pojištění odpovědnosti. S tím, jak roste inflace, doporučuji mít limit na toto zásadní riziko nastaven minimálně na 20 milionů.

Opětovné obhájení zlaté medaile v kategorii Autopojištění v prestižní anketě makléřů Pojišťovna roku ukazuje, že jste i v tomto segmentu dlouhodobě jedním z lídrů. Čím si myslíte, že to je? A jak jste připraveni na říjnovou digitální revoluci v agendě povinného ručení?

Ano, v tomto segmentu jsme dlouhodobě úspěšní, jsme třetím největším poskytovatelem povinného ručení a daří se nám jak v oblasti retailových smluv, tak i v tzv. flotilovém pojištění pro podnikatele. Samozřejmostí je prodej autopojištění jako komplexního produktu, proto směrem ke klientům představujeme komplexní nabídku, tedy nejen zmíněné pojištění odpovědnosti (POV). Tento produkt doprovázíme i řadou připojištění a havarijními riziky. Nelze nezmínit i velmi kvalitní asistenční služby, jež poskytujeme ve spolupráci s Global Assistance, pravděpodobně už je i řada vašich čtenářů někdy využila. Jsme přesvědčeni, že v tomto směru patříme ke špičce trhu, ostatně zmíněná ocenění to dokladují.

Co se týče digitalizace agendy povinného ručení od prvního října, tedy implementace nových povinností vyplývajících z aktuální právní úpravy, připravovali jsme se na ni bezmála tři roky a stálo nás to několik desítek milionů korun. Ale troufám si říct, že jsme udělali maximum pro to, abychom byli dokonale připraveni, což potvrzuje i probíhající testování celého našeho systému. Věříme, že stejně dobře jsou připraveny všechny zúčastněné strany a povinné ručení bude od prvního října fungovat, jak má, tedy online v reálném čase.

Budeme tedy motoristům i vám držet palce.

S Pavlem Wiesnerem hovořila Jana Jenšíková

Foto: Marek Jenšík

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2024 na straně 58-60.

Štítky Rozhovory, Pojištění, ČPP

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.