Lucie Spáčilová: Díky srdcařům na palubě dosáhnout vysněných cílů. To je, oč tu běží

Text Jana Jenšíková Foto archiv Performia ČR Publikováno

„Češi dokáží být velmi produktivní a kreativní, ale mají tendenci se podceňovat. Proč bychom jako malá země uprostřed Evropy nemohli udávat světové trendy?“ ptá se Lucie Spáčilová, zakladatelka a výkonná ředitelka společnosti Performia Česká republika. A sama se svým týmem dokazuje, že to není sci-fi. Firma si letos ke svým dvacátým narozeninám nadělila skvělý úspěch: již podesáté byla vyhodnocena jako nejlépe prosperující a expandující pobočka v rámci Performia International.

Jak vyrůst do prosperity

Stálí čtenáři TRADE NEWS již vaši společnost znají. Krátce na úvod pro ty ostatní – čím se zabývá?

Pomáháme firmám s hodnotnými produkty dlouhodobě budovat úspěšné týmy plné „tahounů“ a nadšenců, díky nimž rostou a prosperují.

Kolik firem už za těch dvacet let prošlo „vašima rukama“? Co je charakterizuje?

Za tu dobu jsme v nějaké formě pomohli tisícovkám podnikatelských subjektů. V současné době se mezi naše aktivní klienty řadí 600 podniků různých velikostí z nejrůznějších oborů. Všechny spojuje právě to, že CHTĚJÍ růst, tvořit, posouvat se a mít v týmu takové lidi, kteří jim v tom výrazně pomohou.

Zdálo by se, že to chce přece každá firma, nebo ne?

Ne každá touží po růstu a už vůbec ne každá ví, že k tomu potřebuje kromě hodnotného produktu také promyšleně budovat výkonný a zapálený tým. Z praxe víme, že na začátku, když se podnikání rozjíždí, se mnoho podnikatelů soustředí hlavně na to, aby měli co nejlepší produkt nebo službu. Když mají pocit, že se jim to podařilo, začnou dávat energii do prodeje a marketingu. Dál možná přijde na řadu vylepšení informačního systému, vlastní účetní kancelář…

A personální oblast? Ta se většinou řeší na koleně a čeká v koutě, až na ni přijde čas. To považuji za největší Achillovu patu firem: mají vymazlený produkt, umějí ho prodat, ale ve finále selhávají na tom, že nemají lidi… Pak si rvou vlasy, začnou hledat pomoc – a očekávají okamžité výsledky.

Není právě toto vaše chvíle? Na vašem webu se vtipně píše, že jste manažerům, šéfům a personalistům ušetřili už 39 528 šedivých vlasů.

Umíme samozřejmě vstoupit i do této fáze firmy a hasit problém. Jenže je to náročnější, dražší. Dlouhodobě podceněná personální oblast se nevybuduje lusknutím prstů díky pár výběrovým řízením. Naše role je jiná.

Víte, spousta manažerů říká: „Až budeme velcí, budeme dělat věci systematicky.“ Ale ono to funguje naopak. Musíme dělat věci systematicky, abychom byli velcí… Pokud možno od samotného začátku, tím se vyhneme spoustě problémů a ušetříme nemalé prostředky.

Mnoho našich klientů si většinou prošlo podobným vývojem a dnes jen litují, že nedělali personální práci systematicky daleko dřív. Pro nás je nesmírně posilující být při tom a vidět, jak s tím správným týmem doslova vzkvétají. Některým už stojíme po boku téměř dvacet let a dnes jsou z nich lídři v tom, co dělají.

Personalistika s přidanou hodnotou

Vaše práce tedy spočívá také v osvětě, je to tak?

Ano, v osvětě, ve vzdělávání. Na našich konferencích se zástupci firem vzájemně inspirují. Rodí se tam zajímavé diskuze, které většinou začínají nebo končí u toho, že kdysi nechtěli ztrácet čas s personalistikou, a ve výsledku zjistili, že čas vlastně ztratili. Kdyby některé věci pochopili dřív, kde už dnes mohli být. Ale raději později než nikdy.

Co by podle vás vedle produktivního týmu měla firma ještě bezpodmínečně mít, aby byla dlouhodobě úspěšná a překonala překážky, se kterými současná doba zrovna nešetří?

Měla by mít ve svých produktech, v tom, co dělá, velkou přidanou hodnotu a být co nejméně závislá. Jakmile má vlastní know-how, jedinečnou kvalitu a drží otěže ve vlastních rukou, máloco jí dokáže ublížit. Hodně je to samozřejmě také o osobnostech, lídrech, kteří za firmou stojí. Ti, co mají odvahu jít vlastní cestou, i když občas kamenitou, řídí se zdravým rozumem, mají většinou také srdce na pravém místě. I to k úspěšnému podnikání patří.

Měli bychom nabrat sebedůvěru a naučit se věci hodnotit podle toho, jak prakticky fungují, ne jak se prezentují a třpytí.

Můžeme říct, že vedle silného účelu je jejich přidanou hodnotou také zdravý rozum a empatie. Co je mimo to největší přidanou hodnotou společnosti Performia?

Dlouhodobě vnášíme systém a pořádek do budování firemního týmu, což se propíše do fungování celé organizace, do jejího růstu a expanze. Protože má ty správné lidi na správných místech a tým, který jen tak něco nepoloží. Naše služby jsou dělané na míru a vždycky sledujeme, aby měly nějaký praktický výsledek, aby něco přinesly. Měli bychom se totiž naučit věci hodnotit podle toho, jak prakticky fungují, ne jak se prezentují a třpytí.

Přejme si vzájemně úspěch. Posílí nás to

Jak roste sama Performia?

Tvořivě a týmově. Hned to vysvětlím. Performia je mezinárodní. Tvoří ji třicet poboček ve světě, každá respektuje situaci v dané zemi a její tým přistupuje k naplňování našeho účelu – pomoci firmám dosahovat díky kvalitnímu personálu vysněných cílů – jinak.

Česká Performia je jednou z nich a letos už podesáté byla vyhodnocena jako nejlepší. Pro nás to znamená, že jsme si potvrdili, že máme cenné know-how a pracujeme na principech, které se nám osvědčily. A to chceme přenést obrazně řečeno na papír a dát ostatním pobočkám k dispozici.

Neboť u nás v rámci mezinárodní sítě Performia to funguje tak, že si úspěch nezávidíme, ale naopak přejeme. Tím, že pomůžeme dalším pobočkám, aby rostly, porosteme dál s nimi. Protože nás spojuje také zapálení pro naši práci, která je naší srdeční záležitostí.

S Lucií Spáčilovou hovořila Jana Jenšíková

Foto: archiv Performia ČR

www.performia.cz

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 5 / 2024 na straně 70-71.

Štítky Personalistika, Performia

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.