Alena Medová: Letadla jsou náš životA naším cílem je udržet slávu českého leteckého průmyslu ve světě

Text Jana Jenšíková Foto archiv Aircraft Industries Publikováno
thumbnail Indonésie

„Jsme blázni do letadel. Bez toho by to nešlo,“ začíná náš rozhovor Alena Medová, předsedkyně představenstva Aircraft Industries. Právě vášeň k letectví a odpovědnost k tradici budované předky rozhodly před třemi lety u hlavy skupiny Omnipol Richarda Hávy o tom, že zariskoval, rozhodl se nenechat uznávanou českou značku padnout a Aircraft Industries od ruského vlastníka koupil. Kunovická firma se totiž dostala do existenčních potíží po uvalení sankcí na Rusko, které tehdy bylo jejím téměř jediným trhem. Slavná „čtyřistadesítka“ se tak po letech vlastně vrátila domů. Vizí Richarda Hávy bylo nejen zachránit tento legendární turbovrtulový letoun, jehož Omnipol historicky prodal po světě stovky, ale vrátit ho tam, kam patří – tedy právě na světové trhy.

Read in English

Dá se už po třech letech říct, že se vám záměr povedl?

Povedlo se nám toho hodně a jsem přesvědčena, že výsledek už je vidět, i když máme samozřejmě ještě největší kus práce před sebou. Dokázali jsme vrátit čtyřistadesítku znovu na mezinárodní leteckou scénu, ukázat, že existuje, má své přednosti a že jako tradiční český výrobce jsme schopni kromě kvalitního produktu nabídnout flexibilitu a zaručit spolehlivé služby – vyškolení technické podpory, výcvik pilotů i desítky let čítající servis.

Od převzetí firmy se nám už podařilo prodat ve světě téměř dvacet letadel a letos chceme dodat dalších čtrnáct letadel. Mohli bychom prodat i víc, ale kapacitně to zatím nezvládneme, my ani náš dodavatelský řetězec, který čítá na 600 českých firem. Když to shrnu, první část úkolu – masivní marketing – jsme splnili, druhá část bude investice do rozvoje a výroby s cílem navýšení našich kapacit. A tato fáze bude podle mne těžší. Pokud k ní však všichni přistoupíme se stejným nadšením a motivací jako dosud, věřím, že budeme v dohledné době prodávat desítky letadel ročně.

Legendární letoun L 410 NG

Restart začal v Jakartě

Spojení Omnipolu s Aircraftem je výjimečné v tom, že navazuje na osvědčenou tradici. Vždyť Omnipol prodal za svou devadesátiletou éru do světa tisíce letadel, mezi nimi také čtyřistadesítku. Takže vás vybavil svými kontakty a know-how a s restartem nových trhů pomohl, je to tak?

Máte pravdu, můžeme hovořit o spojených nádobách. Spojení českého majitele a kunovického výrobního závodu se ukázalo jako velmi šťastné, majitel a vedení podniku jsou naladěni na podobnou notu, rozumějí si, mají stejný účel, synergie funguje přirozeně. Společně jsme připravili tržní analýzu, porovnali konkurenci, naučili se produkt, pochopili, v čem je jeho výjimečnost. Omnipol nám otevřel svou obchodní síť, kontakty, přinesl své zkušenosti ze zahraničního obchodu.

Věděli jsme, že musíme zahájit tím, že budeme po letech zase vidět. Ukázat, že podnik i letadlo existují a co všechno umějí. Představit ho jako české, evropské letadlo. Za dobu, kdy se prodávalo téměř výhradně v Rusku, jej totiž mnozí klienti považovali za ruský produkt. I to jsme potřebovali změnit. A tak jsme brzy po převzetí podniku odstartovali naše spanilé jízdy po světě. Začali jsme na trzích, které jsou pro Omnipol tradiční, tedy ve střední Asii. A odtud jsme se posouvali dál.

Kde tedy mělo L 410 po letech premiéru?

Bylo to v roce 2022 na Indo Defence Expo & Forum v indonéské Jakartě, která je největší akcí svého druhu v jihovýchodní Asii. Pamatuji se, že přítomnost našeho letadla tam vzbudila obrovský rozruch a zájem. Byl to takový náš icebreaker. Svět zjistil, že čtyřistadesítka žije, že je nová, má nového českého majitele. Navíc nám pomohlo, že v tu dobu už jedno L 410 v Indonésii létalo, koupila si ho před zhruba osmi lety bývalá ministryně rybolovu, nedá na ně dopustit a je tam naší skvělou referencí.

Jihovýchodní Asii považujeme za jeden z nejperspektivnějších trhů.

Podařilo se vám už na ostrovy prodat další?

Navázali jsme spoustu důležitých kontaktů a v tuto chvíli tam máme rozpracováno několik obchodních případů, které však budou vyžadovat ještě nějaký čas. V Indonésii je totiž obchodování během na opravdu dlouhou trať a indonéský trh je složitý i s ohledem na financování letadel. A v tom máme, musím přiznat, zatím málo zkušeností a učíme se.

Současně jsme však aktivní také v okolí – na Filipínách, v Malajsii a ve Vietnamu. Například ve Vietnamu je Omnipol se svými letadly tradičně úspěšný, aktuálně tam prodal několik podzvukových cvičných letounů L-39 Skyfox. V závěru loňského roku jsme se společně s dalšími dceřinými firmami Omnipolu zúčastnili veletrhu Vietnam Defence EXPO na letišti Gia Lam v Hanoji, kde jsme představili náš nový turbovrtulový celokovový hornoplošník L 410 NG.

Přednosti kunovické legendy

Čím se vám daří znovu přesvědčit světové trhy, že vaše letadlo je pro ně to pravé? Vždyť konkurence je velká a ztratili jste mnoho let, kdy jste kromě Ruska nebyli jinde vidět.

Čtyřistadesítka je výjimečná v tom, že je to partner do nepohody, nenechá vás ve štychu. Jde o spolehlivý, odolný a velmi jednoduchý koncept letadla. Říká se jí létající Land Rower, protože se osvědčila ve velmi náročném terénu, dokáže přistát i vzlétnout z krátkých nezpevněných drah, dopraví devatenáct pasažérů nebo náklad do nedostupných oblastí. Letadlo vydrží plus padesát i minus padesát stupňů, velmi snadno se udržuje a jednoduše opraví. Na rozdíl třeba od západních strojů, které jsou velmi sofistikované a vyžadují náročnější údržbu.

Náš model je navíc multifunkční, zákazník si ho může sám překonfigurovat podle potřeb. Může sloužit například jako létající sanitka, VIP transport nebo průzkumné letadlo, umí hlídat hranice a sbírat informace.

A co bych ráda zdůraznila, cyklus našeho produktu je třicet až čtyřicet let. Dnes jsme schopni vyrobit letadlo tak, že vydrží 40 až 45 tisíc letových hodin.

Záruka zaručena

Dalo by se s nadsázkou říct, že máte udržitelnost v krvi a jednu z nejdelších záruk.

Ano, s oblibou říkám, že prodejem letadla naše práce teprve začíná, protože následuje závazek udržet ho po celou dobu jeho života ve vzduchu. Musíme být připraveni poskytnout servisní podporu, mít náhradní díly, dokázat ho zmodernizovat, když zastará…

Přemýšlíte o novém letounu?

Musíme koukat dopředu, letecký trh se neuvěřitelně vyvíjí. Víme, že bude nutné reagovat na měnící se potřebu, kdy infrastruktura v zemích, kde teď prodáváme nejvíc, bude vybudována a naše čtyřistadesítka tam už nebude mít takové opodstatnění. Přemýšlíme o přetlakovém letadle, které by už mohlo létat ve vyšších letových hladinách, ale stále si zachovalo některé přednosti čtyřistadesítky, například schopnost přistávat a vzlétat z nezpevněných krátkých ploch.

Nicméně to je vize budoucnosti. Dnes se spíš soustředíme na rozvoj stávajícího modelu, chceme přinést nové modifikace, uvažujeme například o tom, že by umělo přistát na vodě, zaměřujeme se na koncept ISR (patrolovací letouny – pozn. red.) Těch cest je hodně a náš vývojový tým má spoustu nápadů, jak zůstat jedničkou ve světě ještě hodně dlouho. 

S Alenou Medovou si povídala Jana Jenšíková

Foto: archiv Aircraft Industries

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 1 / 2025 na straně 30-33.

Štítky Letecký průmysl, Indonésie

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.