Kompas konkurenceschopnosti (The Competitiveness Compass)
Evropská komise koncem letošního ledna představila ekonomický plán EU na příštích pět let. Jmenuje se Kompas konkurenceschopnosti. AMSP ČR přináší první komentáře.
„Díky pečlivé práci zástupců našich odborů Mezinárodní vztahy a Treasury jsme v mezinárodních strukturách u kormidla,“ říká o zapojení ČEB její generální ředitel Karel Bureš.
Pokud jde o institucionální uspořádání státní podpory exportu, existují mezi jednotlivými národními systémy značné rozdíly. S jistým zjednodušením je můžeme rozdělit na tři hlavní skupiny.
Buď jde o jednu instituci, která v sobě spojuje funkce poskytovatele i pojistitele vývozních úvěrů (to je mimo jiné případ USA, Kanady nebo Slovenska), nebo dvě samostatné instituce banka a pojišťovna (příkladem je ČR, Švédsko, Japonsko, Jižní Korea). Třetím modelem je řešení prostřednictvím pojišťovny, která poskytuje pojištění či záruky za vývozní úvěry poskytované komerčními bankami, většinou s využitím systému dorovnávání úrokových sazeb ze státního rozpočtu, tzv. IMU. Tento model funguje například ve Francii, Itálii nebo Belgii.
Pokud se však na věc podíváme z pohledu regulatorních podmínek, za nichž jednotlivé instituce na podporu exportu (tzv. ECAs - Export Credit Agencies) fungují, existují dvě kategorie zemí.
Do první patří participanti tzv. konsenzu OECD ujednání o státem podpořených vývozních úvěrech, které zakazuje poskytování výhodnějších podmínek státní podpory, než jsou ty v něm stanovené. Až na drobné výjimky se jedná o členské země OECD. V druhé jsou ostatní země světa, které pravidly OECD vázány nejsou; v posledních letech jsou v podpoře svých exportérů aktivní zejména Čína, Brazílie nebo Indie.
Jednoznačně ano. Již řadu měsíců probíhají v rámci tzv. mezinárodní pracovní skupiny (IWG) jednání s cílem napravit tyto nerovné konkurenční podmínky a nastavit jednotná mezinárodní pravidla pro státní podporu exportu. Zatím však bez konkrétních výsledků. Dá se očekávat, že tyto snahy o dosažení rovných podmínek mezi všemi hráči světového obchodu budou během na dlouhou trať.
Ano, zástupkyně ČEB se pravidelně zúčastňuje zasedání skupiny participantů konsenzu OECD a skupiny OECD pro exportní úvěry v Paříži. Protože je zároveň nutné zkoordinovat pozice i na úrovni EU, scházejí se členské země také v rámci pracovní skupiny Rady EU pro exportní úvěry v Bruselu, kde je ČEB rovněž zastoupena.
Z hlediska budoucnosti ČEB je nyní klíčovým projednávaným tématem především reforma systému minimálních úrokových sazeb (tzv. sazeb CIRR – Commercial Interest Reference Rates). Z tohoto důvodu ČEB tuto problematiku aktivně sleduje a prosazuje takové nastavení budoucího systému, které by vytvořilo podmínky pro efektivní podporu českých exportérů. Dalšími významnými aktuálními tématy jsou již zmíněná jednání v rámci mezinárodní pracovní skupiny IWG nebo novelizace vybraných částí konsenzu OECD.
Nelze hovořit o jednotném skandinávském modelu státní podpory exportu, protože i v tomto regionu existují mezi jednotlivými národními systémy určité rozdíly. Například v Dánsku existuje pouze pojišťovna EKF, která však v reakci na nedávnou finanční krizi dočasně zavedla i financování vývozních úvěrů. Podobný systém funguje ve Finsku, kde pojišťovna Finnvera dočasně poskytuje exportérům i financování, a to prostřednictvím své 100% dceřiné společnosti FEC. Naproti tomu ve Švédsku a v Norsku existují podobně jako v ČR dvě samostatné instituce – pojišťující (švédská EKN, norská GIEK) a financující (švédská SEK, norská Export Credit Norway).
Odborníci hodnotí velmi kladně zejména fungování švédské banky SEK, která by pro nás mohla být určitou inspirací mimo jiné v oblasti spolupráce s komerčními bankami, rozšiřování investorské základny nebo aktivní akvizice klientů. Nicméně mezi ČEB a skandinávskými ECAs existuje jeden podstatný rozdíl: cena, za niž získávají zdroje na finančních trzích. Je zřejmé, že instituce s ratingem AAA, jaký má většina skandinávských ECAs, získávají zdroje na své aktivity výrazně levněji než ČEB s ratingem na úrovni České republiky.
Vezmeme-li v úvahu všechny výhody a nevýhody jednotlivých modelů fungování podpory exportu, jsem přesvědčen, že je v současných podmínkách tím nejoptimálnějším. Jak již bylo uvedeno, není to model ryze český, ale velmi úspěšně funguje v mnoha dalších rozvinutých zemích. Domnívám se navíc, že k těmto zemím budou časem přibývat i další.
Určitě jste si všimli, že u nás ani za čtení celých článků nic neúčtujeme a že vás neobtěžujeme vyskakovacími okny personalizované reklamy.
Velmi bychom ocenili, kdybyste nás na oplátku podpořili peněžitým darem na tento účet:
2021853028/5500
QR kód obsahuje údaje k platbě. Výše částky je na vás, budeme si vážit všech darovaných plateb.
Děkujeme 😊
Evropská komise koncem letošního ledna představila ekonomický plán EU na příštích pět let. Jmenuje se Kompas konkurenceschopnosti. AMSP ČR přináší první komentáře.
AMSP ČR a projekt Kyberobrana ve spolupráci se společností S-COMP
Milé čtenářky a čtenáři, je mi ctí přivítat vás u historicky prvního vydání TRADE NEWS, které se věnuje výhradně Indonésii. Jsem přesvědčena, že spolupráce našich zemí má velký potenciál, a nyní se otevírají nové příležitosti pro české podniky na našem rychle se rozvíjejícím trhu.
Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.