Tři otázky pro Jana Lembase, vedoucího zahraniční kanceláře CzechTrade v Bangkoku

Text Daniel Libertin Foto CzechTrade Publikováno

Jaké jsou vaše nejdůležitější rady pro obchodování s Thajskem?

Především bych zdůraznil, že byznys s thajskými firmami se nedá dělat na dálku. Musíte tam být a vybudovat si osobní vztahy, být aktivní a mít Thajce rádi se všemi klady i zápory. Podnikání je hodně založené na důvěře. Firmy, které by chtěly v Thajsku působit, by se měly ujistit, že je to pro ně priorita a že do toho chtějí jít pořádně, neboť je třeba si to tu skutečně „odsedět“, poctivě si to odpracovat. Velkou výhodou ovšem je, že takto vybudované vztahy jsou pak pro Thajce dlouhodobou záležitostí. Navíc je Thajsko ideální nástupní platformou pro celou oblast jihovýchodní Asie.

Nestačí si tedy domluvit pro Thajsko jen zastoupení?

Doporučuji zřídit v Thajsku vlastní pobočku nebo rovnou firmu – a ta může působit jako centrála pro celou jihovýchodní Asii. Podobně to už úspěšně praktikují české firmy BTL zdravotnická technika nebo TEGAMO zaměřené na odpadní hospodářství.

A co jazyk? Je nutné mluvit thajsky?

Je výhodné opatřit si minimálně asistentku, která thajsky umí. Zajímavostí je, že v Thajsku jsou silné komunity Indů a Číňanů a místní firmy hodně spolupracují s japonskými společnostmi, zejména automobilkami. Je tedy důležité vědět, kdo jsou vaši zákazníci, a podle orientace vaší firmy na příslušnou komunitu, případně zemi, mít někoho z národnosti nebo aspoň někoho, kdo daný jazyk ovládá.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 5 / 2014 na straně 53.

Štítky Thajsko

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.