Petr Koubský: Nevěřte ve všemocnost IT

Text Věra Vortelová Foto Marek Jenšík Publikováno

Každých osmnáct měsíců se výkon počítačů na planetě zdvojnásobí. Jak se zorientovat v digitálních datech a jak ochránit ta, která jsou pro nás důležitá? Jak se mohou firmy bránit vynalézavým marketingovým praktikám IT průmyslu? A skutečně potřebujeme nejžhavější softwarové novinky? V rozhovoru s internetovým a komunikačním analytikem Petrem Koubským jsme dostali otevřené a někdy velmi překvapivé odpovědi.

Tempo, z něhož mrazí

Jak dlouho bude podle vás trvat tak zběsilý rozvoj digitálních technologií?

V současné době se stále pohybujeme po exponenciále vycházející z Mooreova zákona. Podle tohoto empirického pravidla se jednou za osmnáct měsíců výkon počítačů zdvojnásobí. Takže si představte, že za patnáct let budou počítače tisíckrát výkonnější než dnes. Podle střízlivého odhadu bych tipoval toto rozvojové tempo ještě tak na příštích padesát let. S tím samozřejmě souvisí i informační zahlcení. Taková exponenciála se musí časem ohnout do plochého tvaru. Naše generace a možná ani generace našich dětí se však tohoto ohybu nedožijí.

IT průmysl, který patří k nejdynamičtěji se rozvíjejícím odvětvím, v nás vypěstoval pocit, že bez nejmodernějších technologií neobstojíme ani v podnikání, ani v každodenním životě. Do nákupu stále nového softwaru jsou tlačeny také menší firmy a živnostníci s omezeným finančním potenciálem. Co byste jim poradil?

Nakupujte s rozmyslem. Neinvestujte do horkých novinek, ale nechte jiné, ať je na sobě vyzkoušejí. Nebuďte pokusnými králíky a držte se v této oblasti maximálně při zdi.

Nemohou se pak vystavit riziku, že nebudou kompatibilní?

Kompatibilita je sice důležitá, ale nezaručují ji pouze poslední verze. Třeba Microsoft nedávno zrušil podporu Windows XP, jež jsou na trhu asi dvacet let. Takže zpoždění za posledními novinkami, které si lze dovolit, je poměrně velké.

Přesto, nejsme na IT technologiích již totálně závislí?

V technickém smyslu jsme, ale to je pouze jeden aspekt fungování moderní společnosti.

A proč si tedy při nákupu digitálních technologií necháme relativně snadno něco tzv. nakecat?

IT firmy jsou marketingově velmi zdatné, i když nekvalitní zboží neprodáte ani sebelepším marketingem. Jde o velmi složitou otázku, protože při prodeji spolupůsobí celá řada faktorů. Důležitá je třeba již zmíněná kompatibilita. Když si opatřujete nějaké vybavení, chcete, aby bylo kompatibilní se zařízením, jež používají lidé, kteří s vámi komunikují. Specifikem IT trhu je schopnost dodavatelů upevňovat přirozené monopoly. Například Windows pokrývaly 95 % trhu. Takového vlivu dosáhl Microsoft právě prostřednictvím tohoto přirozeného monopolu. V tom by mu nepomohly ani státní regulace. Všichni nadávali, že systém není kvalitní, ale všichni ho kupovali, protože nakonec usoudili, že to je v daných podmínkách nejlepší volba.

Neinvestujte do horkých novinek, ale nechte jiné, ať je na sobě vyzkoušejí.

Ajťáci jsou vlastně jen údržbáři infrastruktury

Často slýcháme, že právě informační technologie mohou klíčovým způsobem ovlivnit konkurenceschopnost. Souhlasíte s tímto názorem?

Informační technologie jsou jen nezbytnou infrastrukturou, nikoli prostředkem ke zvýšení konkurenceschopnosti. Tento názor, v současné době již víceméně mainstreamový, před deseti lety poprvé vyjádřil americký byznys analytik Nicholas Carr ve svém článku It Doesn’t Matter (Na IT nezáleží) v Harvard Business Review a v knize Does IT Matter? Information Technology and the Corrosion of Competitive Advantage. V nich tvrdí, že bez informatiky se sice žádná firma již neobejde, ale neslouží ke zvyšování konkurenceschopnosti, podobně jako mobilní telefon nebo vodovod. Proto by podle něj měly firmy pečlivě zvažovat, co nezbytně potřebují, a v tomto smyslu nakupovat jen minimální počítačové vybavení.

To muselo mezi kapitány počítačového průmyslu vyvolat pěkný poprask.

Samozřejmě reagovali velmi podrážděně. Tehdejší výkonný ředitel společnosti Microsoft Steve Ballmer tenkrát Carra označil za nepřítele číslo jedna.

Tím, jak široká veřejnost informačním technologiím nerozumí a přistupuje k nim jen uživatelsky, pociťuje v kontaktu s IT odborníky určitý ostych a nejistotu. Jak se ho zbavit a stát se sebevědomým zákazníkem?

Vyšel jsem z IT prostředí, znám je a význam tohoto oboru respektuji. Přesto si nemyslím, že každý, kdo potřebuje nějaký IT výrobek, musí se v problematice informačních technologií vyznat. Nestavme si IT experty na piedestal a ptejme se na všechno, čemu nerozumíme, dokud nedostaneme srozumitelnou odpověď.

Jestliže chceme dostat kvalifikovanou odpověď, musíme přece položit kvalifikovanou otázku…

V tomto případě jsou kvalifikované otázky i ty v uvozovkách nejhloupější: Proč to potřebuji? Nedalo by se to udělat jinak, případně levněji? Je vůbec nutné to mít? Co se stane, když to mít nebudu? A nevzdávejte se, dokud nepřijde úplně srozumitelná odpověď. IT odborníci jsou dobře placeni, nechte je, ať podají co nejlepší výkon ve váš prospěch a své peníze si zaslouží.

Informační technologie jsou jen nezbytnou infrastrukturou, nikoli prostředkem ke zvýšení konkurenceschopnosti.

Z vašich slov vyplývá, že i laik se může, pokud si jde za svým, dobrat podstatných a seriózních informací a rozhodnout se správně. Pak nám tedy vysvětlete, jak je možné, že státní správa v řadě případů nakupuje předražené a nevhodné informační technologie?

Na to existuje několik odpovědí a na všech je něco pravdy.

Jak je to možné?

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 6 / 2014 na straně 16—18.

Štítky ICT

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.