Vojtěch Helikar: Kovobel a Aeropilot už v Austrálii zabodovaly. Pomůžeme i dalším

Text Jana Jenšíková Foto Archiv CzechTrade Publikováno
thumbnail Austrálie thumbnail Nový Zéland

Kancelář agentury CzechTrade v Sydney je poměrně mladá, vznikla teprve před rokem a půl. Ovšem za tu dobu už otevřela australský trh mnoha českým firmám. Jejího vedoucího Vojtěcha Helikara nezaskočila na úvod ani otázka směřující v souladu se zaměřením TRADE NEWS k leteckému průmyslu. Aktuálním úspěchem je například první krůček českého výrobce letadel Aeropilot – podepsání smlouvy s australským distributorem.

Cesta čáslavských ultralightů k Australanům prý vedla přes německý Friedrichshafen. Je to tak?

Ano, australští podnikatelé často navštěvují evropské veletrhy, aby tam vyhledali dodavatele nebo obchodní partnery a do Austrálie začali dovážet nové technologie či produkty. Tak „objevili“ Aeropilot ve Friedrichshafenu.

Jeho výstavní stánek byl však natolik zaplněný, že tam neměli šanci se zástupci české firmy pohovořit. Když jsem je o měsíc později oslovil na největším australském leteckém veletrhu a českého výrobce hornoplošníků jim představil, Australané obratem projevili velký zájem o spolupráci. Výsledkem více než půlroční komunikace pak bylo dojednání technických parametrů pro udělení certifikace letounu v Austrálii, osobní návštěva Australanů v České republice a podepsání distributorské smlouvy.

Jaké další české firmě se v poslední době podařilo proniknout do Austrálie?

Nevídaným tempem uzavřelo kontrakt například domažlické výrobní družstvo Kovobel, známý výrobce skládacích skladovacích kontejnerů, který se už etabloval na mnoha světových trzích. I jemu jsme společně se zastupitelským úřadem v Sydney pomohli najít obchodního partnera – firmu, která v Austrálii už víc než deset let úspěšně zastupuje například kopřivnickou automobilku Tatra. Ta měla nejprve zájem vystavovat jen několik kontejnerů na největším strojírenském a důlním veletrhu v Mackay. A protože se prodaly obratem už během prvního výstavního dne, rozhodl se jednatel australské firmy zajet do Domažlic a Kovobel si prohlédnout. Po jednodenní návštěvě a návratu zpět do Austrálie už následovala objednávka za více než dva a půl milionu korun.

To opět potvrzuje, že s trochou štěstí a kvalitním originálním produktem si lze podmanit i tak vzdálený trh.

A já si dovolím dodat, že s podporou CzechTrade v Sydney a obchodně-ekonomického úseku konzulátu ČR v Sydney i našeho velvyslanectví v Canbeře mohou naše firmy své šance umocnit a získat tolik potřebné zázemí. Jednou z největších přidaných hodnot je například náš pravidelný kontakt s místními podniky, které už mají dobrou zkušenost s českými produkty a jsou otevřeny další spolupráci. Můžeme jim nový produkt nabídnout a zjistit předem jejich zájem, aniž by čeští podnikatelé museli postupovat zdlouhavou a drahou metodou pokusů a omylů. V loňském roce jen naše kancelář asistovala celkem sedmnácti českým společnostem při vstupu na australský trh.

Neméně důležité je být vidět... Vloni jste zorganizovali tři národní expozice, a to na CeBIT Australia, Fine Food Australia a Australian National Field Days. Co připravujete letos?

Loňské akce byly víc než úspěšné. Například národní expozice na největším potravinářském veletrhu v celém regionu, Fine Food Australia 2014, pomohla hned několika z osmi českých vystavovatelů při vyhledání australských partnerů. Akci navíc podpořil finančním příspěvkem náš zastupitelský úřad v Sydney a české ministerstvo zemědělství. Pro obrovský úspěch loňské národní expozice jsme se rozhodli akci zopakovat – Fine Food Australia 2015 se koná v Sydney od 20. do 23. září. A opět za finančního přispění ZÚ Sydney a našeho ministerstva zemědělství, což výrazným způsobem sníží náklady českým vystavovatelům.

Ovšem první velkou akcí bude letos strojírenský Australian Manufacturing National Week, který se koná od 26. května v Melbourne, a další největší zemědělský veletrh, jenž se uskuteční od 18. srpna v Gunnedah.

Při vaší zmínce o posledním veletrhu mne napadá: firmy mnohdy zapomínají, že Austrálie nejsou jen Sydney a Melbourne. Jaké exportní šance skýtají další regiony?

Ačkoli je východní pobřeží s hlavními obchodními centry nejvýznamnější, příležitosti jsou i v Brisbane, Adelaide a Perthu. Canberra je z hlediska průmyslu sice marginální, perspektivní je v oblasti služeb, protože je centrem federální administrativy. V Západní Austrálii se pak nachází srdce australského těžebního průmyslu, v Jižní Austrálii je to zemědělství spolu s potravinářstvím a stát Queensland je významný svými přístavy a multimodální přepravou.

Mezi další služby, které vaše kancelář firmám nabízí, patří asistence při zajištění potřebného povolení a dovozního certifikátu. To není v Austrálii vůbec jednoduchý proces.

Díky pravidelné komunikaci s místními úřady máme příležitost poměrně rychle zjistit, jestli konkrétní produkty vyráběné v Česku vůbec mohou být do Austrálie komerčně vyváženy, a pokud ano, co je nutné k tomu doložit. Společnosti mohou využít našich služeb například při zakládání nové entity v Austrálii. A co je důležité, mohou také dlouhodobě využívat zázemí naší kanceláře v Sydney, a to nejen naši adresu k marketingovým účelům, ale přímo zasedací místnosti, připojení na internet a hlavně samozřejmě naše poradenství.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 1 / 2015 na straně 26—27.

Štítky Austrálie, Nový Zéland, Oceánie

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.