Gratulujeme vítězům!
Cena hlavního projektu Rok nové energie 2024, Rodinná firma roku AMSP ČR, eŽena, Nastartujte se, Národní ceny České republiky
Z loňského průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) mezi čtyřmi stovkami českých rodinných firem vyplynulo, že šest z deseti oslovených majitelů by uvažovalo o prodeji, pokud by dostalo výhodnou nabídku. Jak to udělat, aby poctivě vydřené klenoty zůstaly v rukou českých podnikatelů a neskončily pod anonymní zahraniční korporátní kontrolou? I o tom jsme mluvili s jedním z nich – Liborem Musilem, předsedou představenstva slavkovské rodinné společnosti LIKO-S a členem představenstva AMSP ČR.
Většina z nich byla založena v 90. letech a jejich majitelé-zakladatelé jsou právě nyní ve věku, kdy se rozhodují, co dál. Po letech tvrdé práce se dostavuje únava. Podařilo se jim vybudovat perspektivní podnik, který má hodnotu, a tak je zde velmi lákavá příležitost ho prodat. V tom je právě to rozcestí. K výprodeji českých rodinných firem už dochází, to je jedna stránka věci. A druhá je, co udělají peníze inkasované za firmu s dětmi podnikatelů a jejich rodinami?
Z vlastní zkušenosti vím, že proces předání firmy další generaci není jednoduchý. České podnikatelské rodiny na to nejsou připravené, a tak se jim v rámci aktivit AMSP ČR snažíme dodat sebevědomí i know-how, jak na to. Vyvrcholením byla prosincová konference, kterou jsme pořádali společně s Fakultou podnikohospodářskou VŠE za účasti tří ministrů a více než stovky podnikatelů. Přizvali jsme vynikající evropské odborníky na rodinné firmy ze Švýcarska, Rakouska a Německa, aby majitelům a jejich následovníkům postoupili něco z teorie úspěšného předávání, ale hlavně je nasměrovali na možnost vzdělávání se v této oblasti.
Rovné podnikatelské prostředí je právě to, co chceme nastolit uzákoněním rodinných firem. Je zde velká a mnoholetá nerovnost mezi zahraničními korporáty a českými rodinnými firmami. Zahraniční investoři dostávali od vlády z našich peněz pobídky. Za poslední roky je to v průměru až jeden milion korun na jednoho zaměstnance. Jelikož je u nás nyní prakticky nulová nezaměstnanost a podnikání se stalo bojem o lidi, s takovýmito příspěvky korporáty české rodinné firmy vykrádají. Cítíme tlak zaměstnanců na odchod do „světově proslulé firmy“, tlak na zvyšování mezd. I kvůli tomu nám chybí nejen lidi, ale také prostředky pro rozvoj našeho podnikání. Chceme-li zvyšovat svou konkurenceschopnost, musíme investovat do inovací. A stojím si za tím, že česká rodinná firma, která vznikla z ničeho a je na trhu přes dvacet let, je kvalitní společností. Pokud se někde najde výjimka, tak jenom proto, že potvrzuje toto pravidlo.
Je třeba definovat, kdo do této skupiny patří, jaký vliv na naši ekonomiku má a obrátit k němu zaslouženou pozornost. Je to nutné právě v období, kdy dochází k zásadní změně ve vedení českých rodinných firem. Zakladatelé jsou většinou válečníci, co si cestu sami prošlapali a ve svých firmách znají každý detail. Jejich děti byly vychovány příkladem pracovitosti rodičů. Vyrůstaly v jakémsi podnikatelském inkubátoru, ale musíme si uvědomit, že dostanou na ramena rozjetou firmu v globální konkurenci. Nebudou to mít vůbec jednoduché, musí si vydobýt autoritu. Tyto rodiny si zaslouží pozornost společnosti. Každá koruna, kterou do nich stát vloží, se mnohonásobně vrátí. Mimo jiné i proto, že zůstane u nás, neboť jsou sžité s regionem a jsou to lokální patrioti.
Pokud tedy chceme rodinné podnikání cíleně podporovat a sledovat jeho přínos pro českou ekonomiku, musíme je v českém právním řádu jasně zakotvit, podobně jako je tomu v mnoha zemích EU. České právo doposud zná pouze právní institut rodinného závodu zakotvený v novém občanském zákoníku, který není pro tento účel dostatečný.
Zájem byl velký. Na kulatých stolech se otevřeně bavíme o svých zkušenostech s vedením firem, ale hlavně o tom, jak to chodí v našich rodinách. Měl jsem obavy, že debata v širším kruhu bude těmto silným individualitám vadit. Ale opak je pravdou. Čeští podnikatelé oceňují, že se mohou otevřeně pobavit s lidmi s podobnými starostmi a osudem v uzavřené skupině. Sdílení vlastních zkušeností se ukázalo jako velmi užitečné. A naprosto mě několikrát dostalo, když mi řekli, že díky setkání u kulatého stolu rodinných firem konečně vědí, jak na to ve firmě i v rodině.
Naše asociace tento klub rozbíhá na základě požadavků z řad podnikatelů, které jsme získali právě i na kulatých stolech. Základem je otestovat v praxi správnost definice rodinného podnikání, kterou jsme připravili, a propojit rodinné firmy u nás. Zaznamenali jsme velký zájem o setkávání především u nástupnické generace stejně jako zájem o výměnné stáže nové generace budoucích majitelů v jiných rodinných firmách. To chceme podpořit a zavést v tom pravidla mezi členy klubu. Uvidíme, jestli se nám podaří rozběhnout i uzavřený webový chat mezi majiteli rodinných firem umožňující pravidelnou výměnu zkušeností. Právě ta je totiž k nezaplacení a jsem rád, že i TRADE NEWS slouží jako takováto platforma.
Za chyby v procesu předávání firmy se platí velmi draze. Jeho nezvládnutí může úplně rozmetat dobré rodinné vztahy na mnoho let. Pozitivních příkladů z řad našich firem přibývá pozvolna, a tak je třeba učit se v zahraničí, kde je tento proces běžnou součástí podnikatelského života po mnoho generací. I přes drobné kulturní rozdíly především v rodinách jsou zásady vedení rodinného byznysu stejné. Autorka knihy Rodinná firma paní Denise Kenyon-Rouvinez pochází sama z rodinné firmy a je profesorkou na katedře rodinného podnikání jedné z nejlepších světových univerzit IMD v Lausanne. Její publikace je skutečně inspirativní.
Mohu opravdu vycházet pouze z vlastní zkušenosti, a to ještě neúplné, protože i u nás předávání teprve probíhá. Je třeba se nebránit tomu, že firma vroste do rodiny. Mnoho rodin se za každou cenu snaží jasně oddělit rodinu a firmu. Firma je součástí rodiny se všemi pozitivními i negativními důsledky. Něco nám všem dává a my jí to všichni musíme vracet. A pokud je tento organismus součástí naší rodiny a všechny nás ovlivňuje, tak o firmě musíme společně hovořit. Musíme o ni společně pečovat. A v dobré komunikaci je myslím základ dobrého fungování firmy a rodiny. Je třeba se o firmě bavit pozitivně a udělat z péče o ni lepidlo, které drží rodinu pospolu.
Určitě jste si všimli, že u nás ani za čtení celých článků nic neúčtujeme a že vás neobtěžujeme vyskakovacími okny personalizované reklamy.
Velmi bychom ocenili, kdybyste nás na oplátku podpořili peněžitým darem na tento účet:
2021853028/5500
QR kód obsahuje údaje k platbě. Výše částky je na vás, budeme si vážit všech darovaných plateb.
Děkujeme 😊
Cena hlavního projektu Rok nové energie 2024, Rodinná firma roku AMSP ČR, eŽena, Nastartujte se, Národní ceny České republiky
Vážení čtenáři, mám tu čest a potěšení představit vám prostřednictvím magazínu TRADE NEWS svou zemi, Srbsko, jednu z nejkrásnějších zemí ležící na křižovatce střední a jihovýchodní Evropy. Hlavní město Srbska Bělehrad je moderní metropolí s více než dvěma miliony obyvatel a patří mezi nejoblíbenější turistické destinace v Evropě. Leží na soutoku Dunaje a Sávy a nabízí bohatý kulturní život, historické památky a výbornou kuchyni stejně jako srbská vína. Město se navíc připravuje na pořádání největší světové výstavy EXPO 2027.
Gratulujeme vítězům 2024!
Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.