Jairo Pinilla Gutiérrez se před lety shodou náhod dostal z rodné Bucaramangy v Kolumbii na studia do Bratislavy. Na Slovensku založil rodinu a žil tam dvacet let, díky čemuž zná nejen slovenštinu, ale také naši mentalitu a zvyky. Když se v roce 2006 rozhodl vrátit do Kolumbie a v Bogotě založit pobočku mezinárodní společnosti Performia, která se věnuje u nás i ve světě výběru a hodnocení zaměstnanců s důrazem na produktivitu, potřeboval k tomu velkou dávku odvahy. Dnes je jeho pobočka jednou z nejlepších. Povídali jsme si s ním mimo jiné o kolumbijském pracovním trhu, ale i o tom, čím se liší Kolumbijci a Slováci.
Když jste se po tak dlouhé době vracel ze Slovenska zpět do své rodné Kolumbie, nebyl jste už duší tak trochu Slovák?
Máte pravdu, nebylo to lehké, cítil jsem se tehdy možná jako cizinec ve vlastní zemi. Mezi Kolumbijci a Slováky je hodně rozdílů. Kolumbijec je velmi pracovitý, ale přitom také velmi společenský. Vždycky musí být ve společnosti přátel a rodiny, a tak velmi často organizujeme různá setkání a oslavy a často tancujeme, smějeme se nahlas a jsme celkově hluční, na rozdíl od běžných Slováků.
Na druhou stranu Slováci si lépe hlídají svůj čas, jsou dochvilnější a organizovanější. Lépe dodržují normy (zvlášť třeba dopravní předpisy) a na jejich slovo se dá mnohem častěji spolehnout. S nadsázkou říkám, že kdybychom dokázali skloubit dobré vlastnosti Kolumbijců a Slováků, získali bychom z toho takový zvláštní druh „superobčana“.
Kolumbie je i podle oficiálních čísel považována za nejrychleji rostoucí ekonomiku v celém jihoamerickém regionu. Profesor Opatrný však v rozhovoru pro TRADE NEWS hodnotí její situaci jako křehkou a vybízí k obezřetnosti. Jak ji hodnotíte a vidíte vy? Vydal byste se tam obchodovat, kdybyste byl českým podnikatelem?
Já jsem v Kolumbii pracoval už v roce 2006 a rozhodně toho nelituji. Takže ano, být českým podnikatelem, vydal bych se sem. Avšak je třeba znát lokální kulturu a vědět, jak se dostat k lidem, majitelům a ředitelům firem, což není vždy snadné. Ale je tu podle mne jedna velká výhoda. Místní lidé přijímají cizince z Evropy (tedy i Čechy a Slováky) s otevřenou náručí, velmi se o ně zajímají a naslouchají jim. Kdybyste navštívili Kolumbii, pocítili byste, že lidé jsou hodně otevření a vždy ochotní pomoci, na rozdíl od Čechů nebo třeba Němců, kteří si běžně na začátku drží trochu odstup.
Jako obchodníci byste sem museli hodně jezdit, protože obchod na dálku nemá šanci. Ale určitě byste sem jezdili rádi. Učarovala by vám řada věcí. Například klima je v podstatě pořád velmi podobné, mění se radikálně jen vzhledem k nadmořské výšce. Takže vlastně máte všechna roční období ve stejné zemi po celý rok. Je tu skvělé jídlo, roste tu například tolik druhů ovoce, že je za jednu návštěvu ani všechny neochutnáte. A pak, jak už jsem se zmínil, stále máme co oslavovat a proč se bavit.
Aktuální situaci na trhu práce v Česku charakterizuje až rekordně nízká míra nezaměstnanosti, takže se u nás v posledním roce strhl tak trochu „boj o kvalitní zaměstnance“, který vyhrávají kvalitní firmy s dobrým jménem a chováním k pracovníkům. Jaká je situace na trhu práce v Kolumbii?
U nás je to téměř naopak. Populace roste stále rychleji, než se vyvíjí ekonomika, takže nezaměstnaných je docela dost. Když vydáte inzerát na administrativní pozici v hlavním městě Bogotě, můžete dostat 300 až 400 životopisů za jeden jediný den. Ale boj o kvalitní zaměstnance je u nás podobný jako u vás. I když má Kolumbie pověst země s nejlepšími pracovníky v Jižní Americe, musíte si – stejně jako v jiných zemích – umět dobře vybrat. A to velké množství uchazečů mimo to navíc často zpomaluje výběrové řízení.
Kolumbie má pověst země s nejlepšími pracovníky v Jižní Americe.
Co byste tedy poradil zástupcům české firmy, která se chystá proniknout na kolumbijský trh? Jak by měli nejlépe hledat kvalitní zaměstnance?
No, samozřejmě přes Performii.
Performia je známá tím, že se v najímání soustředí hlavně na produktivitu. Jde to dohromady s kolumbijskou mentalitou? Jak je to u vás přijímáno?
S obdivem a častým překvapením, asi jako i v jiných zemích. A to hlavně proto, že jakousi módou se v posledních letech stal výběr zaměstnanců „podle kompetencí“, trochu zvláštní způsob hodnocení osobnosti, který je dost ovlivněn dobrým dojmem, který kandidát dělá. Takže když vysvětlíme naše zaměření na produktivitu, většinou se o to majitelé a ředitelé firem začnou výrazně zajímat. A proto začínáme v naší oblasti být nejen v Kolumbii jakýmsi „názorovým vůdcem“ a v posledním roce jsme se často objevovali v nejlepších ekonomických a na firmy orientovaných časopisech a novinách.
Tak k těm časopisům teď můžete přidat ještě TRADE NEWS.
Text: Barbora Hartmannová
Foto: archiv J. Pinilly