Karel Havlíček: Nebojme se být skvělíNaše země na to má

Text Jana Jenšíková Foto Jan Branč Publikováno

S Karlem Havlíčkem jsme si povídali pár dnů před jeho odletem do New Yorku a Bostonu. Zhruba po půl roce se tak do Spojených států vrací jako člen oficiální státní delegace vedené premiérem Andrejem Babišem. Tentokrát v roli vicepremiéra pro hospodářství a ministra průmyslu a obchodu. Podle svých slov však se stejným úkolem: prezentovat naši zemi jako Czech Republic: The Country For The Future. S ekonomikou založenou na špičkovém výzkumu, pokročilých technologiích, chytrých lidech a inovativních firmách, která získává v zahraničí respekt.

V březnu váš program zahrnoval kromě oficiální návštěvy Bílého domu také víc než dvě desítky setkání se špičkovými americkými firmami a prestižními univerzitami. Co vás čeká tentokrát?

Navštívíme Valné shromáždění OSN. A jinak jsme náš program opět napěchovali víc než dvacítkou jednání zaměřených na byznys a vědu. Za ten půlrok už jsme ale o kousek dál. Když jsme v březnu poprvé na setkání s velkými americkými společnostmi řekli hodně sebevědomě, že je konec levných investic v České republice a že investiční pobídky dostane u nás nově jen ten, kdo bude financovat výzkum a inovace a kdo u nás bude díky tomu tvořit hodnotu, koukali na nás jak zjara. Ale když jsme jim vysvětlili, k čemu míříme, na čem stavíme, co chceme dokázat a co nabízíme, tak to v čase přijali. A dnes jsou to právě americké firmy, které nás nesmírně berou a mají velký zájem o investování u nás. Netrápí je cena pracovní síly, ale využívají našeho excelentního výzkumného zázemí. Za všechny mohu jmenovat například IBM, Cisco, GE, Thermo Fischer nebo AT&T.

Českou republiku pod novým brandem „prodáváme“ všude, kam jako vláda jedeme. Většinou to u našich protějšků vyvolává překvapení, protože na podobnou prezentaci nebyli z naší strany zvyklí. Ale zároveň pozitivní reakce. Svět nám po dlouhé době začíná fandit.

Škola byznysu na univerzitách

Inovační strategie, na jejíž koncepci jste se jako místopředseda vládní Rady pro výzkum a inovace významně podílel, byla oficiálně vyhlášena v únoru. Co už se povedlo?

Kompletně jsme změnili systém financování a hodnocení vědy, prosadili jsme nový režim odpočtů na výzkum, nový zákon o investičních pobídkách, který podporuje pouze investice do inovací, platí nový režim pro příchod vědců a vývojářů ze třetích zemí – vše rychleji a bez administrace, zavedli jsme úplně nové programy v hodnotě 16 miliard korun pro start-upy a inovativní firmy, od září je v pilotní verzi předmět technika na ZŠ, rozjíždíme zahraniční spolupráci s nejlepšími institucemi na světě, během dvou měsíců jsme úspěšně rozjeli dvě výzvy na pokrytí vysokorychlostního internetu do všech bílých míst, představujeme 5G strategii. Výrazně jsme pokročili i ve strategické specializaci ČR v oblasti umělé inteligence, která se stala nosným tématem vlády. Strategii řídíme na denní bázi a vše, co jsme řekli, jsme dodrželi.

Například osm miliard na osm let pro start-upy je opravdu dost peněz, ale jdou na správnou věc: vychovat novou generaci mladých inovátorů, kteří se nebudou bát podnikat. Jak si to v praxi představujete?

Zahajujeme tour po republice, kde vysvětlujeme, o co nám jde, a začínáme motivovat schopné mlaďochy k podnikatelské a vědecké aktivitě. Podporujeme start-upy ve třech oblastech. První jsou jakési univerzální huby – v každém krajském městě chceme mít takový hub, aby v něm tyto mladé firmy měly zázemí. Další oblastí jsou specificky odvětvově zaměřené inkubátory – například na letecký a kosmický průmysl.

Z mého pohledu asi největší práce nás čeká ve třetí oblasti, a to jsou univerzitní inkubátory. Většina univerzit už podobný inkubátor vytvořila, ale nebývají systematicky řízeny. Většinou jim chybí někdo zkušený, kdo je koučuje, řídí, motivuje, zve tam firmy, zprostředkovává jim vazbu na zajímavé investory. Mojí představou je, že by to měla být jakási paralelní škola byznysu na dané univerzitě… Není to jen otázka peněz, ale je potřeba najít vhodný model a schopné nadšence, kteří se tomu budou věnovat. Naší ambicí by mělo být, aby tyto inkubátory měly mezinárodní charakter.

Od inovační k národní hospodářské strategii

Nově vypsané programy zahrnují nejrůznější oblasti, od vzdělání, umělé inteligence, podpory vědy a výzkumu, ale třeba i zavádění 5G. Kladete na něco osobně větší důraz?

Jsem rád, že se nám podařilo zkoncentrovat řízení vědy, výzkumu a inovací nejen pod jednu střechu, ale že se to vzájemně doplňuje. Že jdeme za výsledky a všechny ty programy, které nyní vypisujeme, a projekty, které realizujeme, se vzájemně doplňují. Protože těžko říct, co je důležitější. Jestli chytrá infrastruktura nebo příprava jízdního řádu na zavádění umělé inteligence anebo budování zázemí pro start-upy. Všechno jsou to velice důležité věci, které jsou s inovační strategií spojené. Líbí se mi, že si v tomto směru nehraje každý rezort na svém písečku, ale že pracujeme jako tým a naše činnosti koordinujeme, jsou provázané, navazují na sebe, tedy i výsledný efekt je přirozeně daleko větší.

Do vědy a výzkumu půjde příští rok včetně evropských peněz přibližně 48 miliard korun, ještě o miliardu víc než letos, kdy už byl rozpočet rekordní. To je jasný důkaz, že má tato oblast vládní prioritu. Jaké jsou reakce ze strany vědecké sféry? A jak budete kontrolovat efektivitu vynaložených prostředků?

Ano, dostávají nejvíc peněz v historii a myslím, že jsou spokojení. A jde nám samozřejmě o řízení kvality výzkumu. Jinak než dřív hodnotíme jeho výsledky, dáváme tomu jiné parametry i s ohledem na přínos pro odvětví, pro společnost. A hlavně se nebojíme škálovat. To je něco, co v České republice neexistovalo. S tím je spjata řada očekávání, ale i obav, protože ne všichni jsou z toho nadšení, zejména ti, co se ocitají na spodních příčkách. Ale to je to, co musíme v naší společnosti také změnit. Musíme si zvyknout na to, že budeme říkat nahlas, kdo je dobrý, méně dobrý a podprůměrný. A nesmíme se bát je dávat do žebříčku a následně je také podle toho hodnotit.

Nebát se vystoupit z řady

Je i toto záměr inovační strategie? Chceme změnit nastavení myšlení našich lidí? To pravidlo v naší české kotlině, že „úspěch se neodpouští“, takže moc nevyčuhuj a radši říkej, že se máš špatně, ať ti ostatní nezávidí?

Ano, jde nám i o posun v myšlení. Ale strategie sama o sobě je nástrojem. Nástrojem k tomu, abychom se posunuli dál. Také proto se stala základem pro novou Národní hospodářskou strategii 2030. V ní chceme ukázat, k čemu míříme v oblasti hospodářství v horizontu deseti let, jaká bude struktura průmyslu, energetiky… Na to chceme napasovat vzdělávací systém, potřeby pracovního trhu, bude to provázáno s investičním plánem, podporou podnikání, jde nám o to určit trendy jednotlivých oborů, ať už tradičních nebo spojených s novými technologiemi. Tím, že to zakládáme na inovační strategii, říkáme, že naše ekonomika bude založená na znalostech a přidané hodnotě. Důležité je, aby aktivity všech rezortů mířily stejným směrem, vzájemně se doplňovaly a podporovaly. V takové podobě tu národní hospodářský plán ještě nebyl. Chceme ho představit už na konci tohoto roku.

Jednou z prvních mezinárodních veletržních akcí, kde budete prakticky prezentovat nový národní brand Czech Republic: The Country For The Future, je letošní MSV v Brně. V jaké podobě?

Poprvé se na něm státní organizace představí pohromadě v rámci jedné národní expozice v pavilonu Z, kterou jsme nazvali Country For The Future. Dali jsme dohromady 13 státních organizací, které měly v minulosti své vlastní stánky různě rozházené po výstavišti. Vedle našeho ministerstva se tam bude prezentovat Ministerstvo zahraničních věcí, Ministerstvo obrany, budou tam vládní agentury, státní banky… Myslím, že tato forma prezentace České republiky zanechá v návštěvnících větší dojem, pro firmy to bude přehlednější a navíc společnou expozicí samozřejmě ušetříme nemalou částku ze státního rozpočtu.

Text: Jana Jenšíková

Foto: Jan Branč

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2019 na straně 42-43.

Štítky Inovace, Věda a výzkum, Nové technologie, Startupy, MSV

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.