Svitákův experiment aneb První rakousko-uherské auto pochází z Moravy

Text Luboš Y. Koláček Foto Archiv autora Publikováno

Víte, že první pořádné auto na našem území vzniklo vlastně spontánně? Jeho plány se dělaly až dodatečně. Přesto se do dějin zapsalo svou originalitou a luxusním designem. Slavný český automobilový konstruktér a vynálezce Leopold Sviták je postavil v letech 1897 až 1898. Dostalo jméno NW Präsident a bylo prvním továrně vyráběným sériovým automobilem nejen na území dnešního Česka (v Kopřivnici, dnes Tatra), ale v celém Rakousko-Uhersku.

Dva géniové na jedné „základce“

Budoucí konstruktér Präsidenta se narodil 11. října 1856 ve Frenštátě pod Radhoštěm, a to jako nejmladší z dětí Josefa Svitáka, panského sedláře, který též podle dobových pamětníků jako „melouch“ stavěl vozy a bryčky. Do obecné školy už malý Poldík chodil v Hukvaldech, kde rodina bydlela. A tak se stalo, že se zde sešli dva geniální spolužáci, neboť s Leopoldem Svitákem chodí do třídy budoucí hudební skladatel Leoš Janáček, hukvaldský rodák.

Desetiletý Leopold pak přechází na takzvanou hlavní školu u piaristů v Příboře, načež v letech 1866 až 1869 studuje na reálce v Novém Jičíně. Jenomže je tu malý problém: chlapcova macecha (matka Poldíkovi zemřela, když mu bylo pět let), tatínkova druhá manželka Mariana Kubošová, vůbec nepřeje studiím „toho fracka“. A tak nakonec Poldík ve svých třinácti letech opustí školu, aby nastoupil v Kroměříži do učení u zámečnického mistra Karla Nesvadby. O dva roky později bude prohlášen tovaryšem, 30. listopadu 1872 mu hukvaldská obecní rada vystaví pracovní knížku (č. 109) a na Tři krále roku 1873 se zlatkou v kapse a bochníkem chleba v ranci vyráží na tradiční vandr na zkušenou.          

Vandrovní kariéra a slavný návrat domů

Leopold později s oblibou vyprávěl nejrůznější příhody ze své cesty, rozpustile veselé, ale i smutné. Hlavně však o tom, kde všude pobyl a pracoval, o všem, co si vyzkoušel a poznal. Tak v březnu roku 1875 dorazil do štýrského Lubna a byl přijat jako zámecký pomocník mistra Josefa Kleina. Zůstal u něj dva roky a pak odešel do Nového Města u Vídně čili do Wiener Neustadtu. Zde vstoupil do strojního zámečnictví Prunner, kde už od svých 21 let pracuje jako mistr. Nakonec se přesune do samotné Vídně. I tady úspěšně pokračuje ve svém oboru.

Mezitím jeho otec zestárne, a když je mu v roce 1884 čtyřiasedmdesát let, požádá svého synka Leopolda, aby se vrátil domů. Ten poslechne, přijede do Čech a nastoupí místo předáka Ignáce Schustaly, který už v tu dobu vlastní vagonku Kopřivnice. Zajímavostí je, že v den Leopoldova nástupu fabrika právě oslavuje stý vagon, který opouští bránu závodu. Navíc nelze opomenout, že sám podnikavý Ignác Schustala, zakladatel „kopřivnické vagonky a kočárkárny“, se kdysi učil u Leopoldova otce. Když si pak otevřel prosperující kopřivnickou továrnu, Sviták senior pro něj dělal v Hukvaldech sedlařinu…

…A teď u něj začal svoji kariéru i syn Leopold, který je ve fabrice brzy mistrem. V tu dobu se jako „zajištěná existence“ žení s Jenovefou Ondráčkovou, dcerou místního kováře. Novomanželé dostali roku 1888 od tatíka Svitáka jeho domek s polnostmi a dvanácti stovkami zlatých, nicméně pod podmínkou, že ho zde nechají dožít.

Jak to bylo s prvním automobilem

Ze Schustalovy fabriky se časem stává moderní akciová společnost, kde to nesmírně schopný Leopold Sviták zakrátko dotáhne na vrchního mistra. S ročním platem 1200 rakouských zlatých plus odměny. Ale už roku 1894 má plat o tři stovky vyšší.

Firma se pak v roce 1895 rozhodne stavět automobily. Hned také nakoupí některé patenty od společnosti Benz – a tu nastupuje konstruktér Leopold Sviták. Veškeré součástky, jež vymyslí, si musí také sám vyrobit. Neexistuje přece žádná továrna, která by v té době vyráběla automobilové součásti!

Jeho úsilí bylo úspěšně završeno roku 1897, kdy svému zaměstnavateli a světu vůbec předvedl první osobní automobil Rakouska-Uherska: vůz jménem Präsident.

Mimochodem dodnes si ho můžeme prohlédnout v Praze na Letné ve slavných sbírkách zdejšího Národního technického muzea. Je to tentýž vůz, který geniální český konstruktér Sviták téměř na koleně vyrobil v domovské fabrice svého šéfa Schustaly; tentýž vůz, jenž se pak s úspěchem zúčastnil svérázné soutěže. Ta byla zároveň první dálkovou jízdou nového automobilu, testem jeho spolehlivosti.

Sázka a odměna za vítězství

O co šlo? To se ve vídeňském sportovním klubu vsadilo několik bohatých jedinců o to, že nový automobil Präsident ujede celou trasu z Kopřivnice do Vídně. Vedle samotného Präsidenta se onoho výletu zúčastnily další dva vozy. Präsident sázku vyhrál! A po celou cestu se lid obecný zhusta a převelice divil vozu, který „jede bez koní“.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2013 na straně 64—65.

Štítky Legendy, Automobily

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.