Největší chyby v personální strategii, které můžete udělat v kritické době

Text Lucie Spáčilová Foto Shutterstock Publikováno

Dnešní doba je velmi zvláštní. Náhlý příchod omezení, na která se nikdo nemohl připravit, i velmi pozvolný návrat do zaběhnutých kolejí zanechal v mnoha lidech i v celé společnosti nejistotu. Je ale zbytečné lamentovat nad ztrátami nebo problémy. Teď je čas následovat dobrou strategii, aby se koncem prosince ukázalo, že to nebyl vůbec špatný rok.

Když hovořím o strategii, myslím tím jasný, konkrétní a realizovatelný plán. Ať už takový strategický plán máte sepsaný anebo ho nosíte jen v hlavě, mám pro vás několik tipů, jakých chyb se vyvarovat. A protože je toto rubrika Personální rádce, budu mluvit hlavně o strategii personální. Viděla jsem takové chyby v minulosti u nemála firem a vím, že kvůli nim výsledky i původně dobrých záměrů a velké snahy nevedly k dobrému konci. Pojďme se na ně podívat zblízka.

Nechat se strhnout

Pokud jste zaznamenali pokles v produkci nebo v zájmu zákazníků, možná není hned na místě propouštět zaměstnance nebo zavírat pobočky. Je dobré poodstoupit a podívat se na celou situaci v širším měřítku. Nikdo asi nechce měsíc poté, co propustil personál, hledat nový. To by byla ztráta času i energie.

Dnes není vůbec snadné nepodlehnout okolnímu tlaku a hysterii. Stačí se pravidelně dívat na zprávy, abyste se nenápadně a tiše ocitli v neviditelné psychologické pasti. I když nechcete, tyto informace ovlivňují vaše postoje a kvůli tomu možná nevidíte některá řešení.

Nenechejte se tedy strhnout panikou a informacemi ze zdrojů, které mají tendenci věci zveličovat a nafukovat. Vždycky je lepší se spolehnout na vlastní informace, důsledně ověřovat ty, které slyšíte nebo čtete, a pečlivě vybírat jejich zdroj.

Propustit či najmout pouze podle pozice

V době ekonomického tlaku se snadno ke každé pozici zaměstnance přiřadí částka. Ptáme se více než kdy jindy, kolik nás stojí recepční, obchodník, šéf marketingu a podobně. A pokud vám to nevychází, můžete mít tendenci se některých pozic zbavit. V tomto případě je největší chybou to, když nepřihlížíme k reálným přínosům lidí, kteří na dané pozici jsou. Není chybou nechat si nejdražšího obchodníka i v náročných časech, ale musíte vidět jeho neoddiskutovatelný přínos. Pokud dokážete vidět opravdovou hodnotu a potenciál každého člena týmu, ať už je na jakékoli pozici, budete schopni se rozhodovat trochu jinak než jen škrtáním pozic v organizaci. Chybou by bylo nedívat se na tým jako na celek a nepoložit si otázku: Kdo z nich nám nejvíc pomůže zvládnout danou situaci?

Nepropouštějte automaticky služebně nejmladší nebo ty nejméně vám osobně sympatické. Pokud jde o přežití firmy, prioritou je schopnost dosáhnout výsledku, ochota „zamakat“ a přizpůsobit se. Stejně by to mělo fungovat i v oblasti náboru. Moje rada zní: nikdy nenajímejte „pozice“, ale lidi, kteří vám pomohou.

Šetřit na nesprávných místech

Nejčastější chybou v těžkých obdobích bývá omezení marketingových a propagačních aktivit. Často jde o vysokou položku ve výdajích, a tak to vypadá jako logický krok. Ale právě toto povede k ještě většímu oslabení a náročnějšímu zvládání krizového období.

A další častou chybou související se snižováním nákladů je plošné snížení mezd. Vždycky zvažte všechny efekty, které tím vytvoříte. Někde je to možná opravdu jediný a správný způsob, ale jinde toto ušetření několika procent s sebou přinese velkou demotivaci. Je dobré zvážit přenastavení odměn, které budou více odrážet přínos jednotlivých zaměstnanců a lépe je motivovat k tomu, aby organizaci dostali co nejdříve do černých čísel.

Závěrem

Když to shrnu, měli bychom dát více na osobní pozorování a ověřené zdroje, než se rozhodneme pro nějakou konkrétní strategii. A pokud propouštíme nebo přijímáme, pak by to mělo být vždy s vizí, že chceme na palubě takové zaměstnance, kteří firmě skutečně přinesou hodnotné výsledky. A neměli bychom šetřit na propagaci firmy a motivaci zaměstnanců.

Text: Lucie Spáčilová

Foto: Shutterstock

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 3 / 2020 na straně 79.

Štítky Personalistika

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.