Albánie: Přitahuje turisty i podnikatele

Text Veronika Grossová Foto Shutterstock Publikováno

Albánie je jedinou zemí z regionu západního Balkánu, která nebyla součástí Jugoslávie. I přesto, že byla od 60. do 90. let 20. století komunistickým režimem silně izolována od ostatního světa, československé produkty tvořily po celou dobu významný podíl importu této země. Na albánských železničních tratích dodnes jezdí několik lokomotiv závodu ČKD. Po velikém propadu obchodní výměny během revolučních 90. let se vzájemné ekonomické vztahy začaly nově budovat na začátku nového tisíciletí.

Trh s 2,8 milionu obyvatel je i nadále charakteristický slabou kupní silou a horším dálničním propojením s ČR. Na druhou stranu má albánská ekonomika velký potenciál růstu, zejména díky stabilnímu geopolitickému prostředí, zaručovanému také členstvím v NATO, více než dvacetiletému členství ve WTO a poměrně rychlému postupu v asociačních procesech s EU. Dohoda o stabilizaci a asociaci podepsaná s EU v roce 2009 usnadňuje Albánii přístup na jednotný evropský trh, a proto jsou, tak jako v případě ostatních zemí regionu, státy EU pro Albánii nejvýznamnějšími obchodními partnery. Téměř polovina objemu celkového vývozu ze země směřuje do Itálie, která je albánským tradičním partnerem. Albánie je kandidátskou zemí EU od roku 2014 a v minulém roce, spolu se Severní Makedonií, dostala zelenou k zahájení přístupových jednání.

Ekonomika země je tradičně založena na zemědělství, které i nadále zaměstnává největší počet pracujících. Druhý nejdůležitější je sektor služeb. Albánie disponuje ještě nevyužitým potenciálem v oblasti turismu. Ačkoliv silniční infrastruktura na pobřeží i hotely a další obslužná sféra se rychle rozvíjejí, pro masovou zahraniční turistiku tvoří překážku špatná dostupnost země. To se má ale změnit s plánovanou výstavbou mezinárodního letiště v přístavním městě Vlorë, které bude dále napojeno na silniční, železniční i námořní síť.

Projekt letiště není jediným nákladným plánem albánské vlády. Jen v posledních několika měsících bylo vypsáno mnoho tendrů, jichž se mohou účastnit také české firmy. Jedná se například o zakázku na vybudování větrného parku, stavbu solárních elektráren, výstavbu nejdelšího silničního tunelu na Balkáně nebo modernizaci železnic. Zajímavou příležitostí je také zavádění inteligentního systému pro meziměstskou silniční dopravu.

Vhodnou základnu pro rozvoj naší obchodní a investiční spolupráce s Albánií představuje Smíšená pracovní skupina zřízená na základě Dohody o spolupráci mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a Ministerstvem hospodářství, obchodu a energetiky Albánské republiky z roku 2010. Poslední zasedání této komise se uskutečnilo na začátku minulého roku v Praze. I další setkání v Tiraně bude sloužit k vytipování perspektivních oblastí pro spolupráci a výměně informací o připravovaných projektech, které mohou posílit vzájemné ekonomické vazby. Čeští exportéři se v Albánii mohou obrátit na obchodně-ekonomický úsek Velvyslanectví v Tiraně a kancelář Czech Trade v Podgorici (v sousední Černé Hoře).

Text: Veronika Grossová

Foto: Shutterstock

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 3 / 2021 na straně 55.

Štítky Albánie

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.