Evropská móda je v Číně „in“

Text Chris Cheung a Lisa Kim Foto Thinkstock.cz Publikováno
thumbnail Čína

Čína je již od roku 1994 největším exportérem textilu a oděvů na světě, přičemž poslední statistiky z roku 2010 ukazují, že zaujímá 40 % celosvětových exportů. Jedná se však převážně o laciné a méně kvalitní produkty. Naopak na globálním trhu s cenově i kvalitativně vyššími produkty jsou jednoznačně silnější členské státy EU. Evropské malé a střední podniky mohou proto využít při vstupu na čínský trh jasné převahy díky inovativnímu designu, kvalitě a aplikaci nejnovějších technologií.

Hnací mechanismy růstu

Navzdory své výrobní síle dovezla Čína v roce 2010 textilní a oděvní produkty v hodnotě 29,5 miliardy amerických dolarů, což i tak představuje jen něco málo přes 2 % jejího celkového objemu importu. Tato 2 % však představují obrovské množství příležitostí pro evropské exportéry.

Disponibilní příjem, zejména v nejvýznamnějších čínských městech a ve městech druhého sledu, roste raketovým tempem, a čínští spotřebitelé utrácí stále více peněz za oděvy, aby drželi krok s aktuálními módními trendy. Zejména mladí lidé (od 18 do 30 let) v čínských městech mají velmi silné povědomí o módě a jsou ochotni utrácet více za zahraniční značky,  které jsou synonymem módního stylu a vkusu. Zvláště s ženami by se mělo počítat jako s velmi slibnou cílovou skupinou, a to ne pouze díky jejich zálibě v nejaktuálnějších trendech, ale také proto, že obvykle to jsou ony, kdo činí finální rozhodnutí, jaké oděvy se budou kupovat pro celou rodinu.

Dalším silným hnacím mechanismem na trhu s oděvy je velmi rychle rostoucí popularita e-shopů v  Číně. Nakupování on-line rostlo mezi roky 2005 až 2010 každoročně v průměru o více než 100 %. Podle čínské firmy iResearch, která se zabývá internetovým průzkumem a poradenstvím, byl v sektoru módy v uvedených letech nárůst on-line prodeje B2C (mezi firmami a spotřebiteli) vždy vyšší než 130 %. Zatímco mnoho silných tradičních obchodníků dosud v oblasti on-line prodeje spíše pokulhává, nezávislí on-line prodejci značkové módy rychle získávají čím dál větší podíl na trhu. Trend nákupu oblečení on-line vykazuje prudký nárůst – v roce 2007 zaujímal jen 3,23 % všech nákupů oblečení, zatímco pro rok 2012 se očekává, že bude na úrovni 17 % (80 miliard jüanů).

„Sexy textilie“

S módou tedy máte v Číně skutečně šanci, pokud zaujmete kvalitním materiálem, designem a evropskou značkou. Nejedná se však zdaleka o nejvíce atraktivní trh v oblasti textilního průmyslu. Nejvíce „sexy“ z podnikatelského hlediska jsou tu textilie určené pro průmyslové využití. V tomto směru má ohromný potenciál růstu například vývoj nových způsobů využití a aplikací textilních vláken a výrobků v odvětvích jako letectví, automobilový průmysl, zdravotnictví, stavebnictví a architektura, doprava a osobní ochrana. Stále vyšší míra využívání technických textilií je hnací silou poptávky po high-tech vláknech a přízích se speciálními funkčními vlastnostmi, jako jsou například vysoká  odolnost, extrémní pevnost, speciální elasticita, odolnost vůči UV záření, vysoká filtrační rychlost, odolnost proti erozi, vlhkosti a schopnost zpomalit hoření. Evropské firmy mají nejlepší pozici pro využití těchto příležitostí: mezi světovými top 20 zeměmi, co se týče exportu látek pro funkční a průmyslové využití, je 10 členských států EU. 

Článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 / 2012.

Štítky Čína, Exportní šance

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.