Podporujeme exportní comeback českého leteckého průmyslu

Text Petr Križan Foto Archiv ČEB Publikováno

Skvělý nápad či výrobek musí dostat také spolehlivá křídla, aby se mohl úspěšně rozletět do světa. S takovými pomyslnými křídly mohou počítat tuzemští exportéři, kteří spolupracují s Českou exportní bankou (ČEB). Symbolické přitom je, že se často jedná právě o letecký průmysl.

Tento obor exportu totiž od loňského roku výrazně posiluje, slaví návrat na výsluní. Potvrzují to i tři tuzemské firmy, které s Českou exportní bankou spolupracují.

AERO A L-39 NG

První z nich je tradiční výrobce AERO Vodochody AEROSPACE, kterého celosvětově proslavil především cvičný proudový letoun L-39. Jeho nová generace, L-39 Next Generation, se představila loni v listopadu. Převezme nejlepší vlastnosti svého předchůdce a současně ji čeká řada modernizací a změn. Česká exportní banka bude spolupracovat na financování jejího vývoje, výroby i exportu. Proto podepsala s AERO Vodochody memorandum o spolupráci.

„Prioritou ČEB je podpora projektů s vysokou přidanou hodnotou a významným podílem moderních technologií. Tyto atributy přesně splňuje L-39NG,“ říká na adresu společného projektu Karel Bureš, generální ředitel ČEB. Fakticky však spolupráce letecké firmy a exportní banky začala o několik měsíců dříve, když byla v červenci uzavřena smlouva o financování vývoje náběžné hrany křídla nejnovějšího dopravního letounu KC-390 pro brazilskou leteckou společnost Embraer ve výši 550 milionů CZK.

O tom, že se tradičnímu českému výrobci exportně daří, svědčí druhé místo v tuzemské soutěži Exportér roku 2014 v kategorii Nárůst exportu a 9. pozice v nárůstu tržeb (již v průběhu roku 2014) napříč leteckými výrobci na celém světě. A to Aero neřeklo poslední slovo, protože Ladislav Šimek, prezident společnosti AERO Vodochody AEROSPACE, předpovídá: „V letošním a příštím roce nás čekají důležité milníky, které zabezpečí další růst tržeb.“

První v Exportérovi roku i v Nepálu

Stejně úspěšný byl minulý rok i pro jediného tradičního českého výrobce dopravních letounů Aircraft Industries, dříve Let Kunovice. Generální ředitelka této společnosti Ilona Plšková si při vyhlašování výsledků soutěže Exportér roku 2014 šla pro ocenění za první místo v kategorii Nárůst exportu! Letouny řady L 410 se z Kunovic exportují na několik kontinentů. Odběrateli jsou jak provozovatelé komerční letecké dopravy (regionální aerolinie), tak i vládní instituce, armáda nebo aerokluby.

Asi nejzajímavějším loňským obchodním případem, který financovala ČEB, bylo dodání prvního letadla L 410 do Nepálu. Létá ve flotile místního přepravce Goma Air a letos by k němu měly přibýt další dva stroje, protože bez problémů zvládá zdejší velmi náročné podmínky a cestujícím nabízí výrazné zvýšení komfortu i bezpečnosti.

Pod L 410 se ale podepsala i další firma. Jde o GE Aviation, dceřinou společnost General Electric, která úspěšně navázala na tradici výroby leteckých motorů ve známé Waltrově továrně v Praze-Jinonicích. Dnes se letecké motory vyrábějí v pražských Letňanech a pracují po celém světě. Například „nepálská“ L 410 létá s motorem H80. Spolupráce ČEB a GE Aviation letos také zintenzivní, protože český exportér bude na základě smlouvy podepsané s AirTec Mauritius pilně zásobovat africký kontinent turbovrtulovými leteckými motory GE H75 a ČEB bude tuto transakci financovat.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 1 / 2015 na straně 58—59.

Štítky ČEB, Podpora exportu, Letecký průmysl

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.