Afrika slibuje nejvyšší investiční návratnost

Text Věra Vortelová Foto Archiv ZETOR TRACTORS Publikováno

Podle Francoise Ndengweho z African Advisory Board se lze v Africe prosadit poměrně snadno. A co víc, byznysmeni tam mají zajištěnu nejvyšší návratnost investic na světě. I když je africký trh pořád ještě doménou levných asijských výrobců, Afričané si pamatují, že Česká republika je průmyslovou zemí, a zajímají se o její výrobky, například o traktory Zetor, tvrdí odborník.

Zetor má v Africe tradici

„Do Afriky vyvážíme univerzální kolové traktory značky Zetor, především typy Antar a Forterra. Antar je ceněn jako jednoduše ovladatelný traktor se snadnou údržbou a evropskou kvalitou, spolehlivý i v těch nejtěžších podmínkách. Forterra je silný a robustní traktor bezkonkurenční v provozních nákladech a tahové síle. Vyznačuje se vysokou výdrží – je to takový vytrvalý dříč. V roce 2012 do Afriky vyvezeme téměř 100 traktorů, což je oproti loňskému roku dvojnásobek. Africký trh pro nás sice není klíčový, nicméně se jeví jako rychle se rozvíjející se zajímavým potenciálem do budoucna,“ potvrzuje Ndengweho slova Marián Lipovský, zástupce výkonného ředitele ZETOR TRACTORS a.s. V současné době míří největší počet „zetorů“ do Alžírska (zhruba 85 % dodávek pro africký trh), dále do Rwandy, Ghany a JAR. Zetor není v Africe žádným nováčkem na rozdíl od řady jiných českých exportérů, protože zde má dlouholetou tradici.

Více příležitostí než v Evropě

Oproti Evropě mají traktory v Africe širší využití. „Naší příležitostí jsou zejména farmáři hospodařící na velkých plochách. Jejich obdělávání vyžaduje kvalitní zemědělskou techniku a produkty Zetor k ní patří. Zatím se nám daří úspěšně obstát i v konkurenci světových hráčů, jako je John Deere a koncern CNH. Tradičním problémem afrických zemí je zajištění dobrého servisu, proto věnujeme velkou pozornost vzdělávání a školíme si místní techniky sami. Tvrdým africkým oříškem jsou však komplikované platební podmínky a otázky finančního zajištění. Na druhé straně jsou obvyklé představy evropských firem o podmínkách obchodování s Afrikou obvykle pesimističtější než realita sama. Každopádně Afrika bude mít velké slovo v celosvětovém zemědělství,“ poznamenává k byznysu s černým kontinentem Marián Lipovský.

Jako zajímavé cíle pro další expanzi do této části světa se společnosti ZETOR TRACTORS jeví Alžírsko, Egypt a Nigérie a stranou pozornosti nezůstává ani Angola. Země, do níž Zetor léta vyvážel, je finančně poměrně stabilní a přetrvává tam poptávka po traktorech ve vyšší výkonové kategorii. V současné době hledá firma v této destinaci nové obchodní zastoupení.

Irák, Litva i Balkán

Mezi klíčové trhy brněnské firmy patří v současné době také Irák. S tamními odběrateli uzavřela pro období 2011 až 2013 kontrakty na dodávky více než 1500 traktorů a podle očekávání bude podíl iráckého trhu letos činit 7 % ročních prodejů společnosti. Důležitou pozici zaujímá v exportní bilanci také litevský trh. Zetor na něm operuje již desítky let a od roku 2007 došlo díky navázání spolupráce s novým obchodním partnerem k rapidnímu růstu prodeje a tržního podílu.

S novými obchodními partnery se Zetor vrátil také na balkánské trhy, konkrétně do Makedonie a Srbska. Obchodní trendy v této oblasti napovídají, že se tamější farmáři pozvolna začínají přiklánět od velice levných a nekvalitních značek k evropské tradici a kvalitě, a tady má Zetor co nabídnout. Šance spatřuje také na ukrajinském a ruském trhu.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 3 / 2012 na straně 32—33.

Štítky Afrika, Irák, Makedonie, Srbsko

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.