S nástupem tržní ekonomiky na začátku devadesátých let se dokořán otevřel prostor pro podnikavost a technický um českých inženýrů. Současně docházelo k zásadní proměně ekonomického myšlení. O produktové struktuře výrobce začal rozhodovat zákazník. Rodinné firmy rostly jako houby po dešti, ale v těžké zahraniční konkurenci nejlépe obstály ty s jasnou vizí, vlastními finálními produkty a vývojovým zázemím.
Read in English
Mezi ně se řadí také výrobce jednoúčelových a polygrafických strojů, lanškrounská společnost Komfi, která letos slaví třicáté výročí svého založení. Dnes to zní jako hudba vzdálené minulosti, ale když na začátku devadesátých let založil bývalý šéfkonstruktér lanškrounské Tesly Karel Matějček malou konstrukční kancelář, z níž se časem vyvinula na světových trzích respektovaná technologická firma, nebyla v regionu Lanškrounska s Teslou jako významným československým výrobcem radiokomunikační a zabezpečovací elektrotechniky o schopné techniky nouze.
„Měli jsme štěstí, že jsme hned v začátcích mohli navázat spolupráci s bývalými kolegy, zkušenými odborníky, kteří se rovněž pustili do podnikání. Věděli jsme, co kdo umí, a dané slovo platilo i bez smlouvy,“ vzpomíná zakladatel rodinné společnosti Komfi na první větší zakázky na jednoúčelové stroje, konstruované a vyráběné tehdy ještě v kooperaci s partnerskými firmami.
Když je leadership v genech
Strategický zlom nastal v roce 1994, kdy se Karel Matějček rozhodl zavést vlastní výrobu strojů ve Svébohově u Zábřehu. Hned napřesrok dostala firma tehdy významnou zakázku na konstrukci a výrobu jednoúčelového stroje – automatické linky pro kontrolu a balení elektrosoučástek. Od té doby dodala Komfi do zákaznické sítě přes pět set kusů menších sériově vyráběných balicích strojů elektrosoučástek.
Rychle přibývaly reference a s nimi nové příležitosti. V kooperaci s velkou americkou společností GBC zkonstruovala Komfi první laminovací stroj Orbit, předchůdce ikonické Delty, kterou s logem Komfi prodával americký partner zhruba do roku 2008 jako dealer na trzích USA a západní Evropy. Po několika letech se vztahy začaly komplikovat mimo jiné i proto, že Američané prosazovali přesun výroby do Číny. To bylo pro vedení Komfi nepřijatelné a navzdory potenciálním rizikům se rozhodlo emancipovat.
Výrobní portfolio naší firmy tvoří hned od jejího vzniku několik segmentů. Kromě strategicky klíčových jednoúčelových strojů pro různé obory jsou to také laminovací stroje. Kvalitou a inovativností i spolehlivými službami jsme si získali důvěru zákazníků. Neztratili jsme je ani ve složitých dobách, jako je ta současná, kdy jsme museli zdražit,“ říká dcera zakladatele, jednatelka a marketingová a obchodní ředitelka Komfi Jana Slováková.
Za třicet let se společnost Komfi stala ve světové polygrafické komunitě respektovanou značkou a představitelem nejmodernějších inovativních trendů. Do běžné terminologie firemního týmu pronikla slova jako automatizace, digitalizace a umělá inteligence.
„Trend maximální automatizace a digitalizace procesů s využitím prvků umělé inteligence je i v našem oboru patrný již delší dobu a společnost s vysokým podílem exportu na vyspělé trhy na něj musí reagovat,“ zdůrazňuje Jana Slováková.
Amerika je v polygrafii světovým lídrem
Americký trh v současné době představuje asi 40 procent exportu společnosti Komfi, která dodává své stroje převážně velkým hráčům polygrafického průmyslu s vysokými nároky na inovativnost a kvalitu. Podle slov Jany Slovákové od nich američtí zákazníci očekávají hlavně vysokou rychlost zpracování zakázky, ideálně nulovou chybovost, snadnou ovladatelnost i pro nekvalifikovanou obsluhu a kompatibilitu se zařízením jiných výrobců.
V důsledku digitalizace se výroba přesunula z malých do velkých tiskáren, které dokáží vyprodukovat kompletní zakázku v rekordně krátkém čase. „Současně se změnila také struktura výrobního portfolia našich zákazníků. Zatímco dřív tiskárny nebraly zakázky pod 600 kusů, dnes se běžně tisknou a laminují kusovky. Za pouhé tři hodiny od objednání leží zboží v expedici a s adresním štítkem odchází k zákazníkovi. Komfi se svými dlouholetými americkými partnery – s dealerskou společností Nobelus – spolupracuje na vývojových projektech šitých na míru podle zadání klienta. Od nás se samozřejmě očekává rovněž perfektní servis s dostatkem náhradních dílů na skladě a s pohotovostními balíčky nejkritičtějších komponentů k okamžité výměně u zákazníka.
Jak rozpad globálních řetězců mění byznys
Co znamená konec globalizace pro české firmy a jak se mění jejich exportní strategie? „Pro Komfi představují změny ve světovém obchodu další posílení pozice na trhu Spojených států, víceméně stabilizaci pozic v západní Evropě, zejména v Německu a Francii, a oslabení na východoevropském teritoriu, na které jsme se vzhledem k sofistikovanosti, a tudíž i vyšší ceně našich strojů stejně orientovali jen okrajově. Jen snad trochu překvapí, že se nám podařilo v poslední době dva z nich prodat na Ukrajině. Jeden jsme dokonce nainstalovali v součinnosti se zákazníkem prostřednictvím online komunikace.“
I když americká ekonomika zažila v prvním čtvrtletí nečekaný propad (mezičtvrtletně o 1,4 %), není podle analytiků důvod obávat se recese. Také společnost Komfi si tam navzdory covidu udržela dobré skóre. „V poslední době jsme sice museli trochu zdražit, přesto zájem amerických zákazníků o naše laminovací a lakovací stroje roste. Nemají problém s vyšší cenou, protože plníme jejich představy o automatizaci a digitalizaci i o rychlosti dodávek. Navíc jim aktuálně pomohl také dolarový kurz,“ optimisticky hodnotí bilanci jednatelka rodinné firmy a dodává: „Potrápit by nás mohly jen komplikace s dodávkami komponentů, i když jsme se jimi předzásobili na dva roky dopředu.“
Text: Věra Vortelová
Foto: archiv Komfi