Čtyři celoevropské patenty v jednom výrobkuA dostupné palivo

Text Martina Hošková Foto archiv Blaze Harmony Publikováno

Titulek článku krátce a výstižně vyjadřuje, co znamená kotel od české firmy Blaze Harmony. K modernímu a užitečnému výrobku přidejte obchodní filozofii, která slovy zakladatele firmy Romana Tihelky „garantuje kvalitní výběr produktu, kvalitní montáž a kvalitní servis“, a výsledkem bude úspěšná firma, jež nedávno získala ocenění v hlavním projektu AMSP ČR 2022 Rok nových technologií. Jeho generálními partnery byly společnosti Škoda a Komerční banka. Nechyběl ani TRADE NEWS jako mediální partner.

Proč kotel na dřevo? Zajišťuje výborný poměr cena–výkon

Výrobě se v Blaze Harmony začali věnovat v roce 2015 a od prvního okamžiku vkládali své úsilí a investice do výzkumu a vývoje nových řešení. Výsledky se dostavily, firma v podstatě každý rok získávala nový patent a dnes se tato patentovaná řešení využívají ve všech jejích kotlích. Výzkumu a vývoji se věnuje profesionální tým, který má k dispozici firemní laboratoř a zkušebnu vybudované s přispěním finančního krytí z evropského dotačního titulu Potenciál.

Všechny firmou vyráběné kotle jsou ekologické a mají nízké emisní hodnoty spalování. V jednom výrobku jsou použity i čtyři celoevropské patenty a všechny využívají palivo z obnovitelných zdrojů, tj. dřevo a pelety. Jak říká Roman Tihelka: „Zaměřujeme se hlavně na spalování dřeva, což je většinou dostupné palivo v místě, kde lidé žijí. Navíc je i nejlevnější. Dřevo si lidé nějak seženou vždycky. I v krizových dobách, například nyní, kdy dochází k určitým výkyvům a nedostatkům, jelikož poptávka se zvýšila v reakci na dění na Ukrajině. My neustále pracujeme na tom, abychom nabízeli výrobky, které mají výborný poměr cena–výkon.

Blaze Harmony to začal a je tu stále

Nejdéle má firma na trhu kotel na dřevo, který se jmenuje stejně jako ona sama – Blaze Harmony. „Dávali jsme ho do prodeje před pěti lety a pořád je velmi žádaný. Je to naše vlajková loď. Nicméně mezitím jsme produktovou řadu rozšířili a máme v ní třeba zajímavý model Blaze Natural, což je jednoduchý, ale velmi efektivní produkt, který mnoha lidem řeší problematickou výměnu starých kotlů, protože zákon stanoví, že do roku 2024 se musí tyto kotle vyměnit. A v těchto dnech jsme nově certifikovali extrémně nízkoemisní vysoce ekologický produkt Blaze Green, který má téměř nulové emisní hodnoty při spalování dřeva. V tom je unikátní a my v to vkládáme do budoucna velké naděje,“ konstatuje zakladatel firmy.

Nový závod v Lipníku nad Bečvou a Průmysl 4.0

Ve velmi krátké době vznikla ucelená řada inovativních produktů, což vedlo k potřebě vybudovat nový výrobní areál vybavený moderními technologiemi. To se podařilo a letos Blaze Harmony v Lipníku nad Bečvou otevřela svůj zcela nový výrobní závod, zhruba 200 až 300 metrů vzdušnou čarou od sídla firmy. Areál s 3,5 tisíci metry čtverečními výrobních prostor byl postaven na zelené louce a opět částečně financován z evropských fondů. Roman Tihelka k tomu podotýká: „Tento rok je pro nás zlomový. Počet zaměstnanců firmy se dnes blíží ke stovce, přitom ještě na začátku roku to bylo slabých třicet. Zavádíme moderní výrobní procesy Průmyslu 4.0 jak ve vlastní výrobě, tak i v řízení firmy. Od chvíle, co jsme zahájili výzkum a vývoj spalovacích kotlů na biomasu, šlo všechno velice rychle.“

Jedna řada pro každého

Blaze Harmony funguje jako B2B byznys – neprodává konečným uživatelům, ale firmám. „V tuzemsku je to třeba síť proškolených instalatérů, topenářů. Přestože na koncové uživatele působíme marketingově a komunikujeme s nimi, náš produkt si nekoupí přímo od nás, ale pošleme je za odborníky. To je naše obchodní filozofie. A tím máme garantovaný kvalitní výběr produktu, kvalitní montáž a kvalitní servis. Na tom si zakládáme asi nejvíc.“

Tak to platí pro tuzemsko, ale jak to funguje v zahraničí? „V jednotlivých zemích spolupracuje firma s distributory, kteří u nás v Lipníku vyrobené kotle zakoupí a potom dál budují svou prodejní síť v dané zemi. Oslovujeme je nejčastěji na oborových výstavách nebo si nás najdou na webu. Když pomineme Rusko a Ukrajinu, kde jsme měli nějaké aktivity připravené a pracovali jsme na nich, ale teď jsme je museli zrušit, prodáváme téměř do celé Evropy,“ vysvětluje Roman Tihelka a vyjmenovává jednotlivé země: „Podíváme-li se na východ, jsou tu některé balkánské země jako Chorvatsko či Slovinsko, potom samozřejmě Slovensko a velmi zajímavým trhem pro nás je Polsko, i do budoucna. Obrátíme-li se na západ, prodáváme od Rakouska přes Německo, Itálii, Francii, Nizozemsko a Finsko až po Španělsko či Portugalsko. Mimo Evropu pak najdete naše kotle třeba v Jižní Americe. Do všech zemí vyvážíme stejnou ucelenou řadu našich výrobků.“

Výhody a nevýhody rodinné firmy

Od roku 2015, kdy se Blaze Harmony začala zaměřovat na výrobu, ji její zakladatel buduje společně se svým starším synem Romanem Tihelkou. „Postupně se k nám přidali i další členové rodiny. Nejdřív manželka a teď i mladší syn, který v tuto chvíli studuje marketing management v Dánsku a i během studia se již zapojuje do firemních aktivit, zejména ve svém oboru. Takže nejužší rodina je dnes nějakým způsobem v Blaze Harmony aktivní celá. A ve firmě máme také další členy: je tu nastávající snacha, moje švagrová je finanční ředitelka, pracuje s námi neteř – vtáhli jsme do firmy, koho šlo,“ směje se Roman Tihelka a dodává: „Jako rodinu ale bereme v podstatě celou naši firmu, nějakých dvacet třicet lidí, kteří s námi začínali.“

Výhodou rodinné firmy je určitě to, že dokáže rychle reagovat na situaci a rozhodovací procesy jsou v ní velmi rychlé. „Nemusíme se nikoho ptát, zodpovídáme se pouze sami sobě. To umožňuje rychlý růst, protože priority si můžete nasměrovat podle potřeby. Nevýhodou bude asi to, že nemáte nic jiného než práci. Protože i když v práci nejste, většinou to k ní stejně sklouzne. Teď už cítíme, že situace je v tomto ohledu na hraně, a i proto jsme například nedávno přijali výkonného ředitele a ředitele kvality a trochu přetváříme organizační strukturu. Už nejsme úplně malá firma, dá se říct, že jsme středně velcí. Obratově budeme brzy patřit, věřím, mezi větší. Veškeré řídicí procesy tedy nastavujeme jako u střední nebo větší firmy. Jinak to ani při tak rychlém růstu nejde, chceme-li být dál úspěšní,“ uzavírá zcela prakticky Roman Tihelka.

Text: Martina Hošková

Foto: archiv Blaze Harmony

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 6 / 2022 na straně 42-44.

Štítky Environment, Energetika, Nové technologie

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.