Jestli je nějaký český výrobce psacích a kreslicích potřeb mezi spotřebiteli notoricky znám, je to Centropen. Původně malá dílna se základnou v jihočeských Dačicích se od svého vzniku v roce 1940 rozrostla ve výkonnou továrnu s bezmála čtyřmi stovkami zaměstnanců a velmi úspěšně expandovala do více než padesátky zemí světa. Jak vzpomíná generální ředitel společnosti Martin Žahourek, „vše začalo tím, že se dva podnikatelé rozhodli pro společnou výrobu plnicích per. První výrobky vznikaly za významného podílu ruční práce, kterou tehdy zajišťovalo pouhých dvacet zaměstnanců. Značka Centropen byla registrována osm let od svého vzniku, v roce 1948.“
Výrobky pro všechny
Společnost prošla znárodněním, rozšiřováním výroby, budováním nových výrobních hal, přerodem v akciovou společnost vlastněnou státem až po soukromou akciovou společnost. V současné době v rukou českých vlastníků generuje každý rok okolo 200 milionů výrobků. V sortimentu nabízí 150 položek, které jsou kancelářské, dílenské, školní, kreativní či umělecké. Velmi spolehlivě tak uspokojují běžnou poptávku po psacích potřebách, ale navíc i kutily a hobby umělce. Maximální pozornost přitom věnují dětskému sortimentu. „Intenzivně jsme komunikovali s pediatry a odborníky v oblasti dětské motoriky a zdravého rozvoje, abychom vyladili tvar psacího pera pro správný úchop a optimální nácvik psaní,“ přibližuje Martin Žahourek vznik dnes již legendárního psacího pera Tornado s tím, že stejně zodpovědně Centropen přistupuje ke každému výrobku, protože svůj úspěch staví na poctivé kvalitě, za kterou si stojí.
Udržitelnost hraje roli
Poslední roky vyžadují ještě další přístup, a to ten ekologický. „Budoucnost průmyslového sektoru začínají definovat zpřísňující se normy a postupná změna spotřebitelského chování. Obojí modifikuje posuzování celkové úspěšnosti, která ale často naráží na samotnou realizovatelnost a skutečný přínos v kontextu globálního světa,“ pokračuje ředitel. V Centropenu se do středu zájmu dostaly například permanentní popisovače na alkoholové bázi, a to právě proto, že jsou „lihovky”, jak je lidově nazývají zákazníci, vyráběny s nadpolovičním podílem z recyklovaného plastu. Letitý bestseller, který dominuje téměř každému českému papírnictví, se vyrábí v desítkách milionů kusů ročně.
„Vyřešili jsme mnoho technologických překážek s rozdílným chováním recyklátu a podařilo se nám vytvořit výrobek, u kterého dlouholetý spotřebitel ani nepozná, že je jiný. A nepozná to ani jeho peněženka, protože cena výrobku zůstala zachována,“ poznamenává ředitel k vývoji permanentů vyrobených s obsahem recyklovaných plastů a dodává, že právě zaměřením se na bestsellery se odlišují od přístupu mnoha konkurentů, kteří tvoří oddělené ekologické řady s nízkým prodejním potenciálem.
Přestože má Centropen v České republice a na Slovensku obrovské podíly na prodejích, stále je převážně exportní společností. Trvalým zájmem je proto udržet osvědčené zahraniční trhy a aktivně vyhledávat nové po celém světě. „Jsme v silném konkurenčním prostředí, kde musíme čelit konkurenci evropské i asijské, kurzovým výkyvům, energetické krizi, to vše při snaze snižovat naši ekologickou stopu. Snažíme se zefektivňovat výrobu, postupně zavádíme robotizaci, zavedli jsme nový ERP systém. Z pohledu udržitelnosti jsme začali se stavbou fotovoltaické elektrárny, která nám pokryje až třetinu spotřeby elektřiny.“
Nejprodávanější školní fixy 7550
Válka jako první opravdová krize
V uplynulých letech prošel Centropen horšími obdobími, které však ustál s pomyslně vztyčenou hlavou, ať už to byla covidová pandemie, energetická krize nebo vysoká inflace. Prvním opravdovým zásahem byla pro něj až válka na Ukrajině. Za takzvaně domácí trh považuje Centropen Českou republiku a Slovensko, zde má historicky nejvyšší zastoupení své produkce. Byla to ovšem právě Ukrajina, která historicky držela prvenství na exportních trzích. Ze dne na den bylo jasné, že se vše změní.
„Náš výhradní distributor má sklad severně od Kyjeva a hned v prvních dnech se ocitl v okupovaném území,“ vzpomíná Martin Žahourek. „Na sklad s naším zbožím dopadl granát, který nedetonoval. Ač se území vcelku rychle osvobodilo, sklad byl ještě dlouho kvůli bezpečnosti nepřístupný,“ doplňuje. Dnes už s pousmáním zmiňuje, že by to nebylo poprvé, co by výrobky Centropenu létaly vzduchem: „V roce 2020 létaly fixy Centropen v Bejrútu. Tenkrát tam vybuchl sklad, ze kterého si je měl vyzvednout místní distributor.“
První objednávka přišla z Ukrajiny až za šest měsíců od začátku války. Tou dobou bylo jasné, že ztráty budou sahat do desítek milionů korun. „Protože jsme z ukrajinského trhu dlouhé roky profitovali, shodli jsme se v Centropenu velmi rychle, že zkusíme pomáhat, jak nejvíc budeme moct. Rozdávali jsme fixy v asistenčních centrech dětem uprchlíků, stejně jako jsme posílali dětské fixy do válečné zóny v rámci různých projektů. Snažili jsme se tím děti přivést na jiné myšlenky a na chvíli je zrelaxovat. Navíc jsme pro ukrajinské uprchlíky nabídli volné kapacity ve firemních bytech Centropenu.“
Přesto, že je společnost v letošním roce na ukrajinském trhu pouze na zlomku původních prodejů, distribuční řetězec se novému stavu přizpůsobil. „I když by nás více těšilo ukončení válečného konfliktu, jsme rádi, že alespoň nějaké dodávky můžeme vyřizovat. Není tomu dávno, co náš distributor vyhrál soutěže permanentních popisovačů pro armádu a státní instituce. Vojáci je například využívají ke značení techniky i ke značení zranění, ke kterým dochází na bojišti. V nemocnici tím usnadňují krizovou manipulaci s pacienty. Věříme, že se Ukrajina vrátí do své původní celistvosti, situace se zklidní a snad i prodeje se začnou vracet k letitému standardu,“ uzavírá generální ředitel.
Text: Jana Jenšíková
Foto: archiv Centropenu