Petr Kaluža: České pivo je světový pojem. A střední pivovary drží jeho vlajku

Text Martina Hošková Foto archiv společnosti PRIMÁTOR Publikováno
thumbnail Německo thumbnail Velká Británie

V náchodském pivovaru PRIMÁTOR vaří pivo nepřetržitě již 151 let. Jako středně velký pivovar patří mezi rodinné stříbro naší republiky s robustním portfoliem, jak říká jeho ředitel a zkušený vystudovaný sládek Petr Kaluža: „V našem pivovaru jsme nevsadili jenom na tradiční český ležák, ale přinášíme svým zákazníkům i spoustu jiných chuťových zážitků. V Bavorsku jsme vyhráli s naším pšeničným pivem a v Londýně se stoutem. Ctíme tradiční postupy různých pivních stylů a své pivo s úspěchem prodáváme na trzích celého světa.“

Vařit stále stejné pivo je umění

To, že se v pivovaru PRIMÁTOR vaří pivo právě od roku 1872, není žádná náhoda. V té době vznikala spousta městských pivovarů, zejména díky zrušení tzv. propinačního práva. Do té doby mohla vařit pivo pouze královská města či šlechta a až od roku 1869 jej mohli začít vařit a prodávat i měšťané. O svůj pivovar přišel Náchod po druhé světové válce, kdy došlo ke znárodnění, a PRIMÁTOR se tak stal součástí státního podniku Východočeské pivovary. V restituci po roce 1989 ho město opět získalo zpět, aby jej následně v roce 2009 prodalo do soukromých rukou.

V pivovaru PRIMÁTOR dávají pivu to nejlepší, co potřebuje. Vezměme si třeba vodu, která má na výsledné pivo velký vliv. V Náchodě používají vodu z běžného městského řadu, protože ta se čerpá z nedalekých Adršpašsko-teplických skal a má kojeneckou kvalitu, takže pro pivo je vynikající. Nanejvýš důležité je ctít původní receptury z místa zrodu daného piva. Některé vyžadují i to, že se pro ně chmel nakupuje až v Americe, Británii či dokonce Austrálii.

Pivovarské technologie se za uplynulých 150 let výrazně zdokonalily a pivovarství se studuje i jako obor na vysoké škole. Všechno se odvíjí od toho, že pivovarník potřebuje, aby určité pivo chutnalo stále stejně – byť jsou suroviny každý rok trochu jiné. Proto není dobrým sládkem ten, kdo jen ví, jak se pivo vaří, ale ten, kdo ví, proč se tak vaří. Může pak na základě svých zkušeností a znalostí technologii upravovat tak, aby výsledek byl stále stejný – a vynikající.

„Dělat pivo je dřina, a hlavně se to nenaučíte v řádu týdnů, do hloubky proniknete až v řádu let,“ potvrzuje ředitel. „Velká část výroby je závislá na lidském faktoru a zkušenosti jsou nenahraditelné. Vaření piva je zdlouhavý proces. Vy do něj na začátku vložíte nápad – recepturu, úsilí, znalosti a přesvědčení a pak opravdu musíte čekat týdny až měsíce na konečný výsledek. A nákladové vstupy do výroby jedné várky piva jsou v našem měřítku značné, takže metodu pokus-omyl opravdu použít nemůžete. Proto nové pivo vždycky začíná na papíře, kdy si musíte vydefinovat, jak má na konci vypadat, jakou má mít barvu, hořkost, stupňovitost, kdo je cílový zákazník a podobně, a na základě toho vznikne receptura. A k tomu jsou potřeba velké zkušenosti a znalosti.“

Tradice a současnost se v náchodském pivovaru PRIMÁTOR harmonicky snoubí

Český člověk je zvídavý

Tradiční český ležák vaří PRIMÁTOR od svého založení a vařit jej zde budou i nadále. Jde o jejich nejprodávanější pivo a základ české pivovarnické slávy ve světě. Zároveň zde, jak sami říkají, otevírají cestu chuti a hledají stále nové trendy a zajímavé pivní styly.

„Baví nás rozmanitost pivních chutí a vůní a kombinace různých výrobních surovin a postupů. Láká nás ochutnávat nové věci a nabízet je lidem. Ano, Čech si nejčastěji koupí právě český ležák, zároveň je ale velice zvídavý a chce ochutnávat něco nového. To platí především pro mladou generaci, ale nejen pro ni. Třeba můj otec jako zástupce starší generace pil jen desítku a dvanáctku – desítku po práci a dvanáctku v neděli. Ale i on si oblíbil spoustu našich netradičních piv.“

Trefou do černého byl například PRIMÁTOR Tchyně, pivo kombinující český ležák s americkou pivovarskou školou, jehož prodeje každoročně rostou dvouciferným procentem. Velkým trendem do budoucna jsou nealkoholická piva. PRIMÁTOR nabízí standardní světlé nealkoholické pivo a také dvě ochucené varianty.

Strategií pivovaru je nabídnout na jednom místě široké portfolio, aby si každý člověk mohl vybrat a u jednoho stolu seděli spokojeně pospolu konzumenti s naprosto odlišnými preferencemi. Každý ze sedmnácti druhů zdejších piv směřuje k jinému konečnému spotřebiteli. Ke komu a proč, na to zde mají zpracovanou komplexní strategii. Nejprodávanějším náchodským pivem je světlá jedenáctka, klasický hořký český ležák, jehož konzumentem je typický český zákazník. Mezi vycházející hvězdy určené především mladé generaci patří již zmiňovaná Tchyně. Co se týče chuťových preferencí mužů a žen, je pivo naprosto genderově vyvážený nápoj.

PRIMÁTOR se ve světě neztratí. V Bavorsku i Británii zvítězil

Chcete-li popsat široké portfolio zajímavých piv, která v Náchodě umějí uvařit, přiučíte se toho o pivních stylech a jejich geografickém rozšíření a tradici ve světě opravdu hodně. Jak už bylo řečeno, nejprodávanějším je klasický český ležák a zároveň je PRIMÁTOR největším výrobcem svrchně kvašených piv v České republice. Vaří zde piva stylu ale (svrchně kvašená piva ječná), typická pro Velkou Británii a Ameriku, a známí jsou i svým pšeničným pivem Weizen typickým pro Německo. V roce 2020 s tímto pivem dokonce zvítězili v degustační soutěži European Beer Star v Bavorsku, a to už něco znamená. Stejně tak se náchodským pivovarníkům podařilo v roce 2018 a 2019 zvítězit na mezinárodní soutěži World Beer Awards v Londýně s jejich stoutem. Což je prý něco, jako kdyby na české degustační soutěži vyhrál s ležákem třeba španělský pivovar.

Do Velké Británie směřuje pivo z Náchoda už asi 20 let. „O české pivo je v Británii velký zájem a náš zdejší byznys se neustále vyvíjí,“ popisuje Petr Kaluža. „Jako zástupce české pivovarnické školy jezdím do Londýna jako porotce na degustační soutěž World Beer Awards. A právě tam se nám v roce 2013 podařil husarský kousek s naším pšeničným pivem PRIMÁTOR Weizen – jako jediný pivovar z České republiky v historii této soutěže jsme vyhráli titul nejlepší pivo na světě. Vaříme také pivo EPA neboli English Pale Ale, což je typicky anglický styl, a pro toto pivo nakupujeme a používáme anglické chmely.“

Na export jde zhruba 40 % ročního výstavu pivovaru, který má aktuálně partnery ve 29 zemích celého světa. Tato strategie se vyplatila i v době covidové epidemie, kdy se celý svět vždy postupně zavíral a opět otevíral, PRIMÁTOR byl tedy stále schopen své pivo obchodovat na různých trzích. Geograficky nejvzdálenějším místem, kde náchodské pivo seženete, je Velikonoční ostrov, který patří Chile. Zajímavostí je nová česká hospoda na hlavní třídě v Káthmándú, kterou si v Nepálu otevřel český horolezec Honza Trávníček a kde se na točeného primátora můžete stavit po treku. Tak na zdraví!

Text: Martina Hošková

Foto: archiv společnosti PRIMÁTOR

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 5 / 2023 na straně 34-36.

Štítky Velká Británie, Německo, Export, KB

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.