AMCON – pulzující monozukuri v srdci Evropy

Text Martina Hošková Foto Luděk Krušinský Publikováno
thumbnail Japonsko

Víte, co je to monozukuri? Jedná se o japonský termín, který lze zjednodušeně do češtiny přeložit jako umění výroby. Vychází ze starobylé propracované filozofie a zahrnuje v sobě kvality, kterých si vážíme i my Češi – zlaté české (v tomto případě i japonské) ručičky a poctivou práci. AMCON Europe, dceřiná firma japonské společnosti AMCON Inc., je inspirujícím reprezentantem uplatňování zásad monozukuri v podmínkách evropského byznysu. Specializuje se na výrobu technologií pro čištění odpadních vod se zaměřením na ekologické a úsporné odvodňování kalů jak pro komunální, tak průmyslové čistírny odpadních vod.

Read in English

Japonské inovace nejen pro Japonce

Vedení společnosti má jasnou vizi: soustředí se na posílení konkurenceschopnosti a celkový růst prostřednictvím expanze v oblasti zahraničního obchodu. Cílem je exportovat a uplatňovat japonské inovace na celém globálním trhu.

AMCON Europe je jedním z viditelných projevů této strategie. Firma sídlí nedaleko Prahy a funguje zde od roku 2011. Do té doby se výrobky montované v Japonsku vyvážely a dodávaly evropským zákazníkům, ale nežádoucí kolísání směnného kurzu měn, dlouhé dodací lhůty po moři a vysoké náklady na přepravu vedly k rozhodnutí zahájit lokální výrobu v Evropě, a to přímo v jejím srdci, v České republice.

Kal – to je 97 procent vody

Odpadní voda vzniká všude, kde člověk vodu při své činnosti používá. Díky pokroku jsme se ji už naučili velmi efektivně čistit, nicméně i po takovém procesu čištění zde stále zůstává odpad – kal.

„Pod pojmem ‚kal‘ si většinou představíte něco bahnitého, hustého, ale ono tomu tak vůbec není. Na první pohled vypadá jako hodně špinavá voda, s koncentrací nerozpuštěných látek někde mezi půl až třemi procenty. Jinými slovy, takový kal stále obsahuje 99,5 až 97 procent cenné vody,“ popisuje obchodní ředitel Miloslav Hloušek. „Likvidace takto koncentrovaného kalu je velice nákladná. Když jej odvodníte, to znamená, že zvýšíte koncentraci nerozpuštěných látek například z jednoho na 25 procent, snížíte objem kalu o 96 procent! Redukce objemu kalu, to je náš trh, to je důvod, proč je naše práce relevantní.“

Zákazníky AMCON Europe jsou tedy subjekty, které problematiku kalového hospodářství řeší. Jde o všechny představitelné průmyslové obory a pochopitelně všechny komunální čistírny odpadních vod. Z průmyslové oblasti jmenujme kupříkladu recyklaci plastů, veškerý potravinářský průmysl, pivovary a lihovary. „Naším cílem je být spolehlivým dodavatelem technologie na odvodňování kalů, která vyniká nízkou spotřebou energie, jednoduchostí obsluhy a účinností. Děláme maximum pro to, aby naši zákazníci z celé Evropy věděli, že tahle česká firma s japonskými kořeny umí to nejlepší.“

Podobné hodnoty usnadňují porozumění

Nabídka společnosti AMCON stojí na třech navzájem se posilujících nohách: originální odvodňovací lisy Volute, profesionální analýza kalů a odpadních vod, spolehlivý servis. Nesprávné zpracování kalu má velmi negativní dopad na životní prostředí, navíc je finančně náročné a tvoří jednu z největších částí provozních nákladů ve většině čistíren odpadních vod. AMCON neustále vyvíjí vlastní inovativní technologie, jejichž páteří jsou odvodňovací lisy Volute (jehož zrození v roce 1991 popisuje firma jako revoluci v oboru) a Volute DUO jako výsledek evoluce uvedený na trh v roce 2021.

Patent byl podán v roce 1991 a oficiálně udělen 27. dubna 1993. Technologie VOLUTE je uznávána pro svůj jedinečný mechanismus šnekového lisu, který účinně odvodňuje kal při nižší spotřebě energie ve srovnání s jinými metodami.

Volute znamená „spirála“, a interiér budovy ředitelství společnosti AMCON v Jokohamě je skutečně postaven ve spirálovitém tvaru. Nelze si nevšimnout paralely s architekturou českého domu vyprojektovaného na výstavu EXPO 2025 i s jeho klíčovou myšlenkou „Kreativní národ, světový přesah“. Ukazuje to na spřízněnost našeho uvažování?

A jakou má Miloslav Hloušek praktickou zkušenost s fungováním japonské firmy? „Japonská podnikatelská kultura klade důraz na kolektivismus a týmovou práci, což se projevuje v delším rozhodovacím procesu, kde je snaha o dosažení konsenzu. Tento přístup zajišťuje, že jsou rozhodnutí důkladně promyšlená a podporovaná celým týmem. Druhou stranou mince je pak relativní těžkopádnost a pomalost rozhodování. Dalším významným rysem je zaměření na dlouhodobé vztahy, což přináší vyšší loajalitu a stabilitu. V kontrastu s českou kulturou, která je často orientována na krátkodobé cíle, Japonci upřednostňují dlouhodobé výsledky. Japonská hierarchická struktura, založená na respektu k autoritám, je také odlišná od českého přístupu, který je méně striktní. V japonské firemní praxi můžeme nalézt víc mikromanagementu, u nás víc improvizace. Přesto obě kultury sdílejí podobné hodnoty, jako je důraz na kvalitu práce a profesionalitu. To usnadňuje vzájemné porozumění.“

Text: Martina Hošková

Foto: Luděk Krušinský

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2024 na straně 42-43.

Štítky Japonsko, Environment, Inovace

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.