„Na export míří více než devadesát procent naší produkce a Spojené státy jsou dlouhodobě jedním z našich největších odbytišť. Celní politika americké vlády tak citelně dopadá také na naši společnost. Stavební aktivity v Evropě slábnou již delší dobu, proto intenzivně hledáme místa, kde jsou na vzestupu. Naší výhodou je dlouhodobá přítomnost na trzích celého světa. V současné době se nám dál zajímavě zúročuje zhruba patnáctileté působení a dobrá pověst naší značky v Turecku,“ popisuje aktuální situaci ve stavebnictví Petr Pšenička, obchodní ředitel společnosti STROS-Sedlčanské strojírny.
O turecký trh se tento středočeský výrobce zdvihací techniky začal zajímat již někdy kolem roku 2010. Od té doby se mu díky kvalitě, spolehlivosti a mezinárodním referencím z náročných projektů podařilo zvítězit jako jednomu z mála zahraničních subjektů v jeho „váhové kategorii“ ve velkých tendrech na turecké vládní zakázky.
V Turecku, známém rozsáhlými projekty v oblasti dopravní infrastruktury, si STROS udělal skvělé jméno již v roce 2014, kdy dodal čtyři stavební výtahy pro montáž betonových pylonů istanbulského mostu sultána Selima I. Hrozného (Yavuz Sultan Selim) přes Bospor zvaného též Třetí bosporský most. Výtahy byly zkonstruovány a vyrobeny speciálně pro tento druh prací a namontovány na vnějším plášti pylonů mostu. Jejich kvalita, profesionální instalace i průběžný servisní dohled se ukázaly při rozsáhlé kontrole po prvním roce intenzivního provozu. Po 3 500 provozních hodinách totiž mohly pokračovat v činnosti i bez výměny součástek a potřeby rozsáhlého servisu.
Nejdelší zavěšený most na světě nebo lanový most. Tam všude najdete STROS
Nejprestižnější projekt však na společnost teprve čekal. Díky skvělým referencím zvítězila i v dalším tendru, tentokrát na dodávku dvanácti stavebních výtahů na most Çanakkale 1915 vybudovaný přes úžinu Dardanely a patřící mezi nejvelkorysejší infrastrukturní projekty tureckého státu. Délka rozpětí oblouku 2 023 metrů ho řadí mezi nejdelší zavěšené mosty na světě, s šířkou cca devětapadesát metrů, osmi silničními pruhy a dvěma železničními tratěmi tak je nejširší a výškou 320 metrů nejvyšší na světě.
Vyhovět požadavkům zadavatelů znamenalo řadu specifických úprav. Například bylo třeba tyto výtahy, které se pohybují po šikmých pylonech se sklonem sedm stupňů, upravit pro betonáž s posuvným bedněním, instalovat dveře pro výstup osob na bednění a pohonnou jednotku přesunout dovnitř klece. Předností výtahů je rovněž možnost vybavit je po demontáži doplňujícími komponenty a připravit pro další funkce nebo konverzi zpět do standardního modelu. Po zprovoznění mostu zůstávají čtyři zařízení v podobě permanentních výtahů, fungujících uvnitř pylonů, v trvalém provozu.
V současné době putují sedlčanské stavební výtahy na stavbu lanového mostu v Sazlidere, který se stane součástí dálnice v evropské části Turecka. Pokračování spolupráce na tamějším trhu garantuje strojírnám rovněž nová pětiletá distribuční smlouva s tureckým partnerem. Největší turecká půjčovna a prodejce stavební techniky Tekno Istanbul se Sedlčanským osvědčila jako spolehlivý partner již při dodávkách techniky na stavbu tzv. Třetího mostu přes Bospor.

Průmyslový svařovací robot Yaskawa s jedním operátorem nahradil v sedlčanské výrobě na pracovním trhu jen velmi obtížně dostupnou profesi svářeče. Pro firmu představují roboty rychlé a přesné pomocníky při svařování, laserovém řezání materiálů a řadě dalších činností
NASA, SpaceX, doly a rafinerie
„Není to poprvé, co se za pětašedesát let své historie musíme vyrovnávat s dopady hospodářských cyklů a geopolitických změn, ale věříme, že i tentokrát si poradíme,“ říká někdejší konstruktér a nyní obchodní ředitel společnosti STROS, mezi jejíž největší zákazníky patří Spojené státy, Kanada, Velká Británie, Austrálie a před pár lety také Rusko.
„Dlouhou dobu si držíme pevnou pozici na severoamerickém kontinentu, kde máme kromě jiného také několik velmi prestižních projektů. Třeba ve floridském středisku NASA jsme instalovali permanentní průmyslový výtah, několik našich výtahů provozuje společnost SpaceX a jedno z našich zařízení slouží také na základně pro opravy ponorek Kanadského královského námořnictva v Halifaxu. Jako strojírenskou firmu nás nepříjemně ovlivňují americká padesátiprocentní cla na ocel a hliník a celková nejistota v globálním obchodu. Stejně jako naši američtí partneři, třeba kanadská společnost STROS North America, v níž má naše společnost podíl, čekáme, kdy a za jakých podmínek se nám podaří oživit naše vzájemné, léty prověřené vztahy.“
Mediálně nejzajímavější však nemusí znamenat technicky nejnáročnější. Do produktového portfolia společnosti patří také výtahy kategorie Ex-proof. Konstruktéři je vyvíjejí na zakázku klientů pro výbušná prostředí, jako jsou rafinerie, sklady hořlavin, těžební zařízení, prašná a další pracoviště podléhající zvýšeným bezpečnostním požadavkům. K jejich výrobě se využívají speciální certifikované materiály, které při mechanickém působení netvoří jiskry, a platí ty nejpřísnější normy.
Text: Věra Vortelová
Foto: archiv STROS-Sedlčanské strojírny a Shutterstock