České inovace versus čínská kreativita

Text Jana Jenšíková Foto Archiv Technistone Publikováno
thumbnail Čína

Čína dávno není pouze synonymem laciných kopií. Místní designéři čím dál častěji překvapují zajímavými produkty, navíc za poloviční nebo i jen třetinovou cenu oproti světové konkurenci.

To je ve skutečnosti reálná hrozba i pročeské výrobce. „Pokud chceme obstát, musíme být v inovacích a nápaditém designu stále o krok před nimi,“ tvrdí Radek Průša, obchodní ředitel společnosti Technistone, která do Číny již řadu let úspěšně vyváží technický kámen. Aktuálně profitují na výrobě speciálních povrchů, které ještě čínská technologie není schopna v požadované kvalitě zvládnout.

Z Verony do Hongkongu

S Radkem Průšou jsme hovořili v době, kdy byl jednou nohou na cestě do Verony na 47. ročník mezinárodního veletrhu mramoru, designu a technologií jeho zpracování. Právě na této světové přehlídce trhu s kamenem začala před deseti lety cesta Technistone na čínský trh.

„Když nás na veletrhu Marmomacc ve Veroně v roce 2001 oslovila neznámá čínská firma Stonetech, že má zájem o import a distribuci našich výrobků na trzích v Číně a Hongkongu, bylo to milé překvapení,“ vzpomíná obchodní ředitel největšího středoevropského výrobce technického kamene. „ V té době jsme vší silou hledali zákazníky v západní Evropě a možnost exportovat do vzdáleného teritoria byla víc než zajímavá. Samozřejmě jsme chytli tuto příležitost za pačesy a z dnešního pohledu jsme udělali dobře. Spolupráce se postupem času rozšířila a z několika kontejnerů ročně byly desítky kontejnerů vyvezených do Číny jak pro rezidenční sektor, tak i privátní a veřejné projekty. Dnes už je počítáme na stovky.  Odběratelem jsou vedle Stonetechu také další zákazníci v různých částech Číny, zejména v Pekingu, Šanghaji a Kantonu. Čína se tak stala naším druhým největším exportním odbytištěm.

Přitom prosadit se v některých specifických oblastech tohoto regionu nebylo vůbec jednoduché. „Například Šanghaj nás jako komerční a finanční centrum říše středu hodně lákala. Naše pokusy uspět v ní ztroskotávaly, až jsme se nakonec rozhodli využít spolupráce s agenturou CzechTrade, konkrétně s jejím zástupcem Alešem Červinkou. Za tři měsíce jsme díky jeho zkušenostem a kontaktům nalezli vhodného obchodního partnera a dokonce realizovali první dodávku. Proto jsme se obrátili i na CzechTrade v Chengdu, tam jsme ale teprve na začátku,“ doplňuje Radek Průša.

Exkluzivitu? Nedáme

Většina námluv s čínskými zákazníky je provázena jejich požadavkem na exkluzivitu. Technistone má však zcela jinou obchodní strategii a nechce být závislý pouze na jediném zákazníkovi. „Je pravda, že některá jednání na našem přístupu ztroskotala, ale my si stále stojíme na svém. Jedinou exkluzivní smlouvu na území Číny má právě Stonetech, a to pro Hongkong a Macao. Je podmíněná konkrétním závazkem prodeje. I přesto se nám v Číně daří, protože nabízíme jedinečný výrobek,“ vysvětluje Radek Průša.

Jedinečnost značky Technistone spočívá v užitných vlastnostech. Nejen čínští zákazníci oceňují dokonalý přírodní povrch desek či dlaždic této značky, které jsou díky bezpórovitosti naprosto hygienické, a proto si velmi dobře rozumí s potravinami. Můžete na nich cokoli krájet či zpracovávat, dokonce natloukat maso nebo válet těsto, aniž byste je poškodili. Jsou tvořeny z více než devadesáti procent přírodními prvky, převážně čistým přírodním křemenem. A v řadě aspektů vlastnosti přírodního kamene předčí! Staly se proto módním hitem, ideálním materiálem nejen na kuchyňské desky, ale i obložení koupelen, podlahy, schody, parapety a další interiérová i exteriérová využití

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 / 2012 na straně 36—37.

Štítky Design, Čína

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.