V Číně jsem si hledal partnera od roku 2002. Věřím ve vlastní úsudek. Stále jsem si ověřoval, zda protistrana sleduje stejný cíl. Když začala moc tlačit na peníze, ucouvl jsem. Nejdříve musíte mít vizi, jasno, čeho chcete dosáhnout, záměr rozpracovat a systematicky implementovat,“ říká generální ředitel a majitel Brano Group, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Pavel Jiříček.
Milion ještě před podpisem smlouvy
Když v roce 2007 koupila společnost Brano Group svého konkurenta ve výrobě zvedáků Bilstein Wagenheber (nyní Brano Wagenheber GmbH Wolfburg), Němci již měli připravenu smlouvu o spolupráci s čínskou firmou Baolu, kterou český majitel akceptoval. Dobré zkušenosti pak vyústily v založení společného podniku Brano Baolu.
„V případě majitele Baolu, pana Lua, jsem natrefil na solidního podnikatele, který má jako bývalý člen šanghajské vlády výborné osobní kontakty v tamější státní správě, drží slovo a má ke mně důvěru. Při mé nedávné návštěvě jsme se dohodli, že navýšíme základní jmění. Protože můj ředitel potřeboval rychle nějaké cash flow, složil pan Lu milion RMB (čínský jüan), ještě než jsme podepsali smlouvu. Není technik, ale ekonom a obchodník, je bystrý a podnik začal budovat s dlouhodobou vizí. Takový přístup mi konvenuje. Preferuji odloženou spotřebu, finanční nezávislost, vysokou výkonnost a dlouhodobou strategii firmy. Jak jsem měl možnost Čínu poznat, solidnost mého partnera není v jeho společenské vrstvě výjimkou,“ oceňuje Pavel Juříček kvalitu vztahu.
Začátek se může protáhnout i na tři roky
Čínské zkušenosti sbíralo Brano již od roku 2002, kdy navázalo spolupráci s JTWT Advanced Industry v Nanjingu. Ale založit joint venture je mnohem komplikovanější než tam nepravidelně obchodovat. „Kromě dobrého společníka, který se vyzná ve spleti tamějších právních norem a v místních zvyklostech, vám nesmí chybět trpělivost a tolerance. Když se zaregistrujete v obchodním rejstříku, je třeba složit kauci na vlastní jmění v eurech. Přestože vám ji zaevidují v den, kdy ji složíte, do jmění vznikající společnosti částku zaúčtují až za půl roku. Vzhledem k tomu, že RMB stále posiluje, činí diference mezi rozhodným datem a účetní operací kolem 250 tisíc RMB ve prospěch státu,“ upozorňuje Pavel Juříček na nezastupitelnou roli znalce místního prostředí.
V roce 2009 vznikl v Šanghaji společný podnik Brano Baolu s šedesátiprocentní majoritou mateřské firmy. Jeho výrobní portfolio tvoří zámky, pedály, páky a ruční brzdy určené pro čínský trh. „Jsme první česká dodavatelská firma v Číně. Připravili jsme projekty zámků 5. dveří General Motors, zámků Delta a Striker, přední kapoty Volva, 5. dveří, panty a grifftastery,“ upřesňuje ředitel Brano Group. V současné době pracuje v závodě místní personál a osm Čechů, kteří ho zaučují, dohlížejí na instalaci linek a přípravu nástrojů.
Dělníci, seřizovači na linkách, logistici, projektový manažer a šéfová oddělení kvality jsou Číňané, ale klíčová fáze přípravy je na odbornících z Hradce nad Moravicí. Již nyní, zatím na sklad, sjíždí denně tři tisíce zámků pro General Motors a koncem října se rozjede sériová výroba.
„Produkce je v poměrně dobré kvalitě. Na největší problém jsme narazili u dodavatele nástrojů pro plasty Blue Star. Výrobky jsme museli převézt k nám do Hradce, některé předělat a některé vyhladit. Číňané jsou velmi učenliví, ale zatím nemají potřebný smysl pro detail. Za posledních patnáct let rychle ovládli technologie, ale schopnost dotáhnout věc do finále pro ně není samozřejmostí a vyžaduje daleko větší úsilí než u našich lidí. U Čechů je technické myšlení generační záležitost, vypěstovaná a ověřená historicky. Tyto bazální industriální dovednosti, na nichž můžeme rozvíjet náš průmysl i v jedenadvacátém století, bychom neměli promarnit,“ říká Pavel Juříček.