Na letošních čínských veletrzích zaujalo české víno. Konkrétně červená Frankovka z rodinného Vinařství Ludwig v exkluzivní lahvi s vnitřním spirálovým embossingem získala na šanghajském veletrhu Sial cenu za inovace. „Číňané mají totiž rádi novinky, z vín upřednostňují červená a kladou velký důraz na zajímavý obal,“ vysvětluje ředitelka marketingu zmíněného vinařství Liana Hrabálková. Nutno dodat, že ocenění Sial Innovation Selection víno dostalo jako jeden z třiceti produktů z celého světa, což byl v sedmitisícové konkurenci přihlášených výrobků vskutku úspěch.
Um smíchaný s láskou a tradicí
Do Bořetic vjíždíme „od Prahy“, a když se dáme obcí ve směru na Němčičky, stavíme až u poslední velké budovy na samém konci ulice, jak jinak než žluté (neboť právě ta je „erbovní“ barvou česko-moravského Vinařství Ludwig). Přivítala nás marketingová ředitelka Liana Hrabálková: „Tahle naše žlutá barva souvisí s tím, že máme měděné logo. Navíc je žlutá v Česku brána víceméně pozitivně.“ A protože se vydáváme na jih Moravy, abychom se bavili o úspěších českého rodinného vinařství v Číně, dodává: „Z čínského hlediska je to barva určená pro císaře, takže bychom na jejich trhu teoreticky neměli mít žlutou ani zlatou. Ale Číňané to skousli a logo tolerují. Naši Číňané nám rozumějí,“ poznamenává s úsměvem, zatímco vstupujeme do bořetického sklepa.
Po obou stranách mu dominuje řada moderních nerezových tanků a na každém konci poněkud vyčnívají barriquové sudy. „Zraje v nich jednak naše Chardonnay, ale také André,“ poučuje mne moje průvodkyně, přičemž dále ukáže elegantním gestem otevřenou dlaní: „Tady na druhé straně jsou nové sudy, kde dozrává část kupáže Inflagranti 2013, kterou teď připravujeme.“
Vinařské sklepy jistě mají neoddiskutovatelnou poezii, nicméně co je to proti poezii samotných vinic?! „V tuto letní dobu vinohrady krásně odkvetly,“ připravuje mne paní ředitelka za chůze cestou na první z nich. „Sám vidíte, že nasazeno mají letos naprosto úžasně, ale neptejte se mě, jakou očekáváme úrodu. Vždycky na podobnou otázku říkám: Počkejte, až to bude ve sklepě. Třeba loni jsme čekali bohatou úrodu, ale potom přišly fatální deště, které vínu způsobily obrovské problémy s plísněmi. Ostatně, skalní vinaři tvrdí, že vloni se poznal správný vinař, opravdový vinohradník – podle toho, jak se mu to povedlo zvládnout.“
Mezitím už stoupáme na zdejší nejhýčkanější vinici, na trať Růžený, jeden ze Svahů devíti údolí. Okolní krajina kolem Bořetic a Němčiček je totiž poměrně zvlněná. Stojíme na kopci a je odtud úžasný výhled do kraje. „Jsme v centru zdejších takzvaných Modrých hor,“ dostává se mi zasvěceného výkladu, „takže odtud, z jednoho jediného místa, dobře vidíme na všechny okolní obce: Bořetice, Pavlovice, Vrbici, Kobylí a Němčičky.“
Vraťme se k Číně
Za poslední tři roky dodalo Vinařství Ludwig do Číny plných osm kontejnerů vína po 6600 lahvích. Převážně šlo o vína červená, přičemž nejúspěšnější je Frankovka, a to jak levnější jakostní víno, tak i pozdní sběr v řadě Archivní sklep. Druhým neméně úspěšným vínem je André barrique, které navíc zaujme i etiketou z přírodního korku. Z bílých vín je pak poptávané Neuburské výběr z hroznů v řadě Ludwig Culinary a z řady Ludwig Prime Line Ryzlink rýnský.
„Když jsme jeli poprvé do Hongkongu, věděli jsme jen to, že vizitka se podává oběma rukama. Všechno jsme se museli naučit,“ vzpomíná Liana Hrabálková na čínské začátky. „Něco jsme načetli, poznali na místě a také jsem se zúčastnila školení, které vedl bývalý pracovník české ambasády v Pekingu Jan Hebnar. Pobýval tam léta, takže hodně znal; naučil nás takové věci, jako je třeba zasedací pořádek při večeři, systém přípitků, vyprávěl o čínské historii, protože bez základních znalostí těžko pochopíte místní mentalitu. Je navíc sinolog, česko-čínským vztahům se věnuje dodnes, a když mu zavoláme, velice ochotně poradí a pomůže.“
Víno musí nejprve lahodit oku, než dojde na košt
Podle zkušeností ludwigských vinařů dají v Číně při výběru vína nejprve na to, jak se jim líbí. „Je tam momentálně přetlak francouzských vín, a protože hledají změnu a jsou nadšeni novinkami, mají šanci i česká vína. To naše zaujalo právě originální korkovou etiketou, nyní používáme i dřevěné etikety a na šanghajském veletrhu oceněné lahve se spirálovým embossingem.“
Kdo přišel s vítězným nápadem? „Byly to sklárny, my jsme se toho chytli. Lahev vypadá, jako když ji zakroutíte, ale ten reliéf spirály je pouze uvnitř, zvenčí je lahev hladká. Nejprve jsme s těmito lahvemi vstoupili na český trh, loni se nám do nich povedlo svatomartinské a možná i díky této inovaci zmizelo z pultů jako první. Spirála navíc pomáhá, že víno se při nalévání provzdušňuje, jak se v ní roztočí. Některá červená vína by měla být otevřena předem, aby se mohla dekantovat, z této lahve je ale možné nalívat hned. Má šroubovitý uzávěr, takže ji zatím nepoužíváme pro drahá vína, spíše pro základní řadu. Chceme oslovit mladé, kteří jsou otevřeni novinkám,“ ukazuje nám paní ředitelka vskutku nepřehlédnutelnou lahev.
Zaujme spíš česká blondýnka než Číňanka
„Pro naši kampaň v Číně jsme si původně vybrali čínskou kamarádku. Ovšem tamní obchodníci nám doporučili, že upoutá spíše nějaká atraktivní blondýnka a Češka. V tu dobu jsme spolupořádali soutěž Miss Víno a dívka, která zastupovala nás, získala titul vicemiss s tím, že ji v rámci sponzoringu můžeme využít na nějakou kampaň. A tak se stala naší tváří v Číně,“ usmívá se Liana Hrabálková.
Ovšem hezká blondýnka je pouze jedna stránka jejich prezentace na největším asijském trhu. Kromě účasti na veletrzích ve spolupráci s agenturou CzechTrade uspořádali například letos na jaře sérii školení o víně. „Vysvětlovali jsme nejen způsob výroby vína, ale i jeho základní vlastnosti, poradili jsme, jak víno vychutnat, a demonstrovali jsme to na několika vzorcích z našeho sortimentu. Celkem se zúčastnilo 120 zájemců, a to v Pekingu, Si-anu, Čcheng-tu a Šanghaji. Každý z nich si odnesl certifikát o úspěšném absolutoriu. Pití vína je nyní v Číně móda a Číňané se o něm chtějí i hodně naučit.“
Vinařství Ludwig se stalo také jedním z partnerů China Investment Forum 2014, jehož se zúčastnilo 16 evropských zemí a Čína, a partnerem velvyslanectví v Pekingu pro 65. výročí navázání čínsko-českých diplomatických vztahů, které vyvrcholilo návštěvou prezidenta Zemana v Číně vloni na podzim. „Naše vína byla vidět i u příležitosti oslav státního svátku pořádaného konzulátem v Šanghaji. Také spolupráce s naším velvyslanectvím byla výtečná,“ pochvaluje si představitelka úspěšného vinařství práci naší ekonomické diplomacie.
Kouzlo veletrhu
Oklikou jsme se vrátili opět na veletrh. Vyplatí se do účasti na něm investovat? Následovala jednoznačně kladná odpověď. „I v Číně platí, že musíte být vidět. A ideální je spojit se za podpory CzechTrade ještě s dalšími našimi firmami a být součástí větší expozice pod hlavičkou České republiky, aby si vás opravdu všimli. Právě v Číně máme vynikající zkušenosti ze spolupráce se zástupci agentury CzechTrade. Vždycky nám vyšli vstříc, jsou aktivní. Teď se bude otevírat kancelář CzechTrade v Kantonu, takže už budou na čtyřech místech. Určitě doporučuji se s nimi spojit,“ chválí Liana Hrabálková, a když se ptám na konkrétní obchodní úspěch z poslední doby, doplňuje:
„Například letos v březnu jsme byli na veletrhu v Šanghaji. Přišla tam agentka našeho zákazníka, ochutnala, a zeptala se, jestli si může ty otevřené láhve vzít s sebou, aby dala víno ochutnat šéfovi. Dali jsme jí samozřejmě lahve zavřené. Druhý den volala, že mají zájem, nicméně že musí sehnat někoho, kdo jim to převeze přes celnici, protože oni nejsou dovozci. A když jsme tam pak byli na přelomu dubna a května na Sialu pro ocenění, řekla nám ano, podepsala kontrakt a minulý týden jsme jí zásilku posílali, což je na čínské poměry neobyčejně rychle uzavřený obchod. Veletrhy jsou skvělý základ, ale musíte mít už nejlépe nějakého dovozce, protože tam chodí spousta lidí z restaurací, vináren, vyberou si konkrétní vzorky, objednají tři čtyři kartony a zeptají se, kde si to mohou koupit. Pokud tam jedete s představou, že dovozce získáte až na místě, je to opravdu hodně nepravděpodobné. Dovozce je třeba vyhledávat aktivně a nečekat, že přijdou za vámi.“
Trénujte karaoke
Povídání o Číně uzavíráme zajímavým doporučením. Podle představitelky Vinařství Ludwig se tam neobejdete bez karaoke stejně jako jinde v Asii. „Čekají vás čtyř- až pětihodinové večeře s povídáním a částečně i s byznysem, kdy probíhají přípitky, předkrmy, hlavní jídlo, posléze se v rámci cigarety a nějakého toho vína dolaďují podmínky smlouvy, načež se tradičně odchází na karaoke. Někdy se z toho dá vykroutit, ale obvykle to nejde, a tak do toho musíte jít. Tam už je to bez jednání, pouze na ‚opití, zpívání a družbu‘. Není třeba se opít doslova, ale dostat se s nimi do určité nálady. Číňané mají pocit, že když jsou lidé takto uvolnění, sbližuje je to. Nedoporučuji se tomu bránit, ale když třeba nechcete pít pálenku, je třeba to hlásit hned na začátku večeře. My obvykle říkáme, že nám lékař zakázal tvrdý alkohol, takže můžeme pít jenom víno nebo pivo. To tolerují. Ale když už si s nimi dáte dva panáky a pak řeknete, že dál pít nebudete, to již není slučitelné s jejich mentalitou.“
Neobejdete se také bez tlumočníka, protože zvláště nejvyšší manažeři striktně mluví čínsky. Pokud nemáte svého spolehlivého překladatele, může nastat problém, neboť ten jejich bude vždy na jejich straně a nemusí vám přesně překládat. „Další překážkou bývá, že jsem žena, neboť obchodní Čína je mužský svět. Proto jezdím v delegaci pod vedením pana majitele, který naše čínské partnery po pár přípitcích odkáže na svého zástupce, tedy na mne. Na rozdíl od Číny třeba ve Vietnamu takový problém není, protože tam mnohé funkce zastávají ženy.“
A čím chce Vinařství Ludwig v Číně překvapit? V současnosti je tam velký boom nealkoholických sektů, takže ve spolupráci s nestorem moravského vinařství profesorem Ficem vyvíjí nová nealkoholická vína. Číno, máš se na co těšit!