Výrobou si plníme vlastní technické sny

Text Vlasta Piskačová Foto Archiv 2VV Publikováno
thumbnail Německo thumbnail Francie

Tři čtvrtiny produkce pardubické firmy 2VV míří na zahraniční trhy. Největší zákazníci jsou z Německa a Francie, ale i z Itálie, Finska, Dánska, Polska, Švédska, Ruska a dalších evropských zemí. „Na velkých trzích jsme většinou zastoupeni významným domácím hráčem, pod jehož značkou se naše produkty prodávají, menší trhy nás znají pod značkou 2VV,“ říká hned v úvodu Filip Hazuka, který nás přivítal v novém sídle firmy v průmyslové zóně na okraji Pardubic.

Společnost 2VV je českým výrobcem vzduchotechnických výrobků, především vzduchových clon a rekuperačních jednotek. Jako rodinnou firmu ji před dvaceti lety založil Pavel Hazuka. Dnes je ředitelem a zároveň se věnuje vývoji a inovacím. Syn Filip se s otcem podílí na strategickém vedení a soustředí se především na rozvoj obchodu. Kromě toho má kompletně na starosti firmu Recutech, která vyrábí protiproudé rekuperační výměníky a prodává je do celé Evropy.

Vzduchotechnika z Pardubic míří do celého světa

2VV dnes zaměstnává více než 150 lidí, má vlastní vývoj, konstrukci a výrobu. Postupně se propracovala mezi nejúspěšnější výrobce vzduchotechnických zařízení v Evropě, ale neprodává se zdaleka jen tam.

Samotnou značku 2VV znají hlavně zákazníci v Polsku, Česku, na Slovensku, v Itálii, Maďarsku, Rumunsku a v Rusku. Na celkovém obratu firmy se Rusko dříve podílelo třiceti procenty, avšak vlivem ekonomické krize a devalvace rublu se tento podíl snížil. Vzduchové clony putují už tři roky také na Blízký východ, k zákazníkům do Kataru a Dubaje, ale také na Nový Zéland. Zcela nový kontakt se podařilo navázat na výstavě v Chicagu v USA a nyní už je na cestu do zámoří připraven první kontejner rekuperačních jednotek.

„V zahraničí jsme vždy začínali účastí na různých výstavách a veletrzích. Dnes už je naše značka známá a noví zákazníci přicházejí i na doporučení. Účastníme se tedy jen větších akcí,“ vysvětluje Filip Hazuka. Jednou z nich, která firmě pomohla zahájit obchody s Blízkým východem, je výstava zaměřená na vzduchotechniku a chlazení Big 5 Show, která se každoročně koná v Dubaji.

Německo žádá prodej pod vlastní značkou

Na náročném německém trhu prodává výrobky 2VV hlavní domácí hráč, a to pod svojí značkou. „Německo si své teritorium poměrně dobře chrání. Srovnám-li německý trh například s francouzským, jsou Němci podstatně důslednější, výrobky si velmi dobře otestují, v průběhu testů přicházejí s řadou připomínek, a než produkt definitivně schválí, uteče docela dlouhá doba. Mají striktní požadavky na kvalitu a technickou úroveň,“ upřesňuje Filip Hazuka. „V rámci Evropy patří německý trh k průkopníkům nových řešení, jako je například pasivní dům, také jsou nejdál v zavádění nových evropských norem, mají je nejpřísnější. Je to technicky vyspělý trh, který chrání vlastní výrobce a preferuje značku Made in Germany. Když dodáváte velkému hráči pod jeho značkou, vyžaduje to vysokou kvalitu a nízkou cenu. To prověří vaše schopnosti jako výrobce,“ říká s úsměvem Filip Hazuka.

Na počátku byl velkoobchod se vzduchotechnikou

Dříve než vznikla firma 2VV, založil Pavel Hazuka velkoobchod se vzduchotechnikou. Ten měl v nabídce zboží několika různých výrobců, avšak některé produkty volaly po inovaci. „Reakce výrobců na naše připomínky nebyla taková, jakou bychom si představovali. Založili jsme tedy v roce 1995 výrobu vlastní,“ vzpomíná Filip. „Byl jsem v té době ještě na střední škole, celá rodina jsme však pomáhali, balili jsme zboží, kompletovali katalogy. Do firmy jsem definitivně nastoupil až během závěru studia na vysoké škole. Začal jsem pracovat na technické podpoře obchodu. Seznámil jsem se tak s produkty a s jejich technickými parametry, naučil jsem se řešit různé problémy.“

Firma 2VV nejprve vyráběla především komponenty pro vzduchotechniku: klapky, filtrboxy, tlumiče hluku a také vzduchové clony. Po několika letech se součástí výrobního programu staly větrací jednotky a přibližně před deseti lety začali v Pardubicích vyrábět také rekuperační jednotky. „To je zařízení, které v sobě má jak přívodní, tak odvodní ventilátor a také rekuperátor, který zajišťuje zpětné získávání tepla,“ vysvětluje Filip Hazuka princip fungování nejdůležitějších produktů. „Vzduchová clona je box s ventilátory a ohřívačem. Dává se nade dveře například v obchodních domech u hlavních vstupů. Box fouká vzduch, který je v zimě ohřívaný a vytváří zábranu proti vnikání studeného vzduchu zvenku nebo teplého vzduchu v létě. Je to vlastně vzduchová zástěna.“

Hotové produkty se ke koncovým zákazníkům většinou dostávají prostřednictvím dvoustupňového distribučního řetězce. „Výrobky dodáváme distributorům, což jsou většinou velkoobchody. Ty je prodávají montážním firmám, které je pak instalují svým zákazníkům. Komplexní řešení pro zákazníka tedy připravuje distributor, my ho pouze navádíme, jak by ten systém měl vypadat, z jakých komponent by se měl skládat a jak by měl fungovat,“ objasňuje komunikaci v distribučním řetězci Filip Hazuka.

Vývoj, konstrukce i výroba pod jednou střechou

Při průchodu výrobní halou je na první pohled vidět, že základem zdejší výroby je práce s plechem. Většinu celého vybavení tvoří sekací a hranicí automaty a nově také fiber laser německého výrobce TRUMPF. Součástí výroby je také vlastní lakovna. Konečná montáž produktů pak probíhá na dvou linkách, kde je potřebné montážní nářadí a kontrolní měřicí zařízení pro finalizaci výrobku. Nezbytnou složkou firmy je oddělení vývoje, které pracuje na dlouhodobějších projektech a nových řešeních. Na něj navazuje konstrukční oddělení a prototypová dílna. Tam vzniknou první kusy inovovaných produktů, změří se a poté teprve následuje jejich výroba.

„Inovace přicházejí průběžně a je jich řada. Ať už je to například patentovaný dýzový výfuk u vzduchové clony, který zvyšuje efektivitu clonění ve dveřích, nebo drátková tělesa nahrazující topné tyče. Vyvinuli jsme také protiproudý rekuperační výměník, jehož výroba dnes probíhá odděleně, v samostatné firmě Recutech. Za klíčové považujeme oddělení, které se zabývá vývojem hardwaru a softwaru. Výrobky se totiž odlišují především úrovní své inteligence či řízení. Vzduchotechnika je součástí technického zabezpečení budovy a s její inteligencí úzce souvisí. Řízení jednotek je čím dál tím chytřejší, umí lépe využívat čidla, dá se ovládat dotykově a je bezdrátově napojeno na síť, což umožňuje vzdálený přístup. Je důležité, aby mezi sebou zařízení uměla komunikovat, a to vyspělým, moderním způsobem,“ uzavírá prohlídku firmy Filip Hazuka.

Opřít se o spolehlivého finančního partnera

2VV prošla poměrně rychlým vývojem, což se zpravidla neobejde bez dobrého finančního zázemí. „Už patnáct let spolupracujeme s Komerční bankou. Přestože naše firma měla během svého vývoje nejen dobrá, ale i špatná období, banka se nám snažila pokaždé vyjít vstříc,“ chválí spolupráci Filip Hazuka. „Lidé, kteří se o nás starají, se nemění, máme vybudovány velmi dobré vztahy. Vždycky jsme své závazky zaplatili, obchod je tedy z obou stran korektní. Komerční banka nám poskytla úvěry na investice do výrobních zařízení a také provozní úvěry. V určitém období jsme využívali zajištění kurzu.“

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 1 / 2016 na straně 44—46.

Štítky Nové technologie, Inovace, Rodinné podnikání, Německo, Francie

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.