Gratulujeme vítězům!
Cena hlavního projektu Rok nové energie 2024, Rodinná firma roku AMSP ČR, eŽena, Nastartujte se, Národní ceny České republiky
Dlouhodobá orientace na zahraniční teritoria pomohla pátému nejvýznamnějšímu hráči na českém stavebním trhu, společnosti OHL ŽS, udržet i v období ekonomické recese finanční stabilitu firmy. Významný podíl na tom mají obchodní aktivity v zemích střední a východní Evropy.
Počátky expanze spadají do období kolem roku 2000, kdy firma zamířila budovat železniční tratě do Bulharska. „I když jsme se v posledních letech více orientovali na země bývalé Jugoslávie, jsme v této destinaci stále aktivní,“ říká výkonný ředitel pro teritorium Balkán Zdeněk Zedníček.
S příchodem majoritního vlastníka v roce 2002, jímž je velká španělská skupina OHL, se brněnská akciová společnost OHL ŽS více soustředila na zahraniční aktivity. Balkánský poloostrov se v sektoru dopravní infrastruktury ukázal jako velmi zajímavý. V poslední době tam přibývá šancí v oblasti budování železniční infrastruktury.
Železniční systém v zemích bývalé Jugoslávie, kromě Slovinska, byl totiž od konce 70. let minulého století podfinancován. Průměrné stáří některých tratí je zhruba čtyřicet let a některé úseky jsou dokonce starší sta let. Na polovině tratí se smí jezdit maximální rychlostí šedesát kilometrů v hodině a asi jen tři procenta dovolují rychlost vyšší než sto kilometrů. Za války v devadesátých letech byly navíc tratě hodně zničeny. Restrukturalizační proces zabrzdilo také patnáct let sankcí a až zhruba od roku 2005 dochází k postupné renesanci.
„Máme jen dva způsoby, jak se ucházet o zakázky. Účast ve výběrových řízeních nebo participovat na projektech vyjednaných prostřednictvím mezivládních dohod. V takovém případě vytváříme konsorcia s českými firmami,“ říká ředitel Zedníček.
Například koncem roku 2011 podepsaly Srbské železnice rámcovou smlouvu s konsorciem českých firem Inekon-Enixus. Týká se stavebních prací na stokilometrovém železničním koridoru X mezi městy Niš a Dimitrovgrad, které by měly být zahájeny v průběhu letošního roku. „V prvním případě zakládáme konsorcia s místními firmami, na nichž mají investorské státy velký zájem mimo jiné z důvodu zvýšení zaměstnanosti svého obyvatelstva. I když s nimi pracujeme rádi, bývá to občas problém. Často nemají kapitálovou stabilitu, nedosáhnou na potřebné finanční instrumenty a chybí jim reference na rozsáhlejší projekty. Navíc nejsou technicky a personálně vybaveny tak, jak vyžadují náročné projekty v oblasti dopravní infrastruktury. Existují však výjimky, například firmy ZGOP Novi Sad, Niskogradnja Laktaši a některé další.“
OHL ŽS se v postjugoslávském prostoru účastní desítek tendrů a snaží se prosadit vysokou kvalitou projektu a nízkou, ale reálnou cenou. „V poslední době nemáme ani tak problém v soutěži vyhrát, ale udržet si první místo. Jako jinde i tady vstupují do hry silné lobbistické tlaky a stává se, že nás někdo předběhne s horší nabídkou. Bráníme se legálními prostředky, jako jsou stížnosti u investora, hledáme řešení spolu s našimi ambasádami, napadáme rozhodnutí u tamějších státních rozhodčích komisí, ale bohužel s relativně malým úspěchem,“ vysvětluje Zdeněk Zedníček klopotnou cestu za zakázkou a pokračuje: „Jednodušší by se mohl zdát způsob přímého kontaktu na základě mezivládních dohod. Ale to jen na první pohled. Protistrana detailně zkoumá každou položku a brutálně tlačí na cenu.“
Ekonomická krize postihla zejména stavebnictví a po nových teritoriích se začaly rozhlížet firmy z celé Evropy. „V tendrech se setkáváme jak s renomovanými firmami, tak s méně důvěryhodnými, které operují s nereálně nízkými cenami. Z těch solidních se jedná zejména o rakouské, často o koncern Swietelsky Baugesellschaft nebo třeba o Strabag, Porr a turecké společnosti. Například Italové mají oproti nám jednu obecně tolerovanou a legální výhodu. Využívají sedmnáctiprocentní preferenci dotovanou ze speciálního fondu, kterou jim umožňuje národní legislativa.
V poslední době pronikají do států bývalé Jugoslávie stále masivněji kapitálově silní Číňané, Turci, Rusové a Ázerbájdžánci. Největším problémem jsou však Řekové a Italové. Hlásí se do tendrů s dumpingovými cenami, jež se pohybují i více než 25 % pod reálnými tržními cenami. I když je na první pohled jasné, že se podstřelená cena musí promítnout do kvality, stále ještě v řadě případů zakázky dostávají, protože ve většině tendrů rozhoduje nejnižší cena,“ upozorňuje Zdeněk Zedníček.
Určitě jste si všimli, že u nás ani za čtení celých článků nic neúčtujeme a že vás neobtěžujeme vyskakovacími okny personalizované reklamy.
Velmi bychom ocenili, kdybyste nás na oplátku podpořili peněžitým darem na tento účet:
2021853028/5500
QR kód obsahuje údaje k platbě. Výše částky je na vás, budeme si vážit všech darovaných plateb.
Děkujeme 😊
Cena hlavního projektu Rok nové energie 2024, Rodinná firma roku AMSP ČR, eŽena, Nastartujte se, Národní ceny České republiky
Vážení čtenáři, mám tu čest a potěšení představit vám prostřednictvím magazínu TRADE NEWS svou zemi, Srbsko, jednu z nejkrásnějších zemí ležící na křižovatce střední a jihovýchodní Evropy. Hlavní město Srbska Bělehrad je moderní metropolí s více než dvěma miliony obyvatel a patří mezi nejoblíbenější turistické destinace v Evropě. Leží na soutoku Dunaje a Sávy a nabízí bohatý kulturní život, historické památky a výbornou kuchyni stejně jako srbská vína. Město se navíc připravuje na pořádání největší světové výstavy EXPO 2027.
Gratulujeme vítězům 2024!
Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.