Zemí jako Kuba je na zeměkouli máloNebojte se zariskovat

Text Hana Hikelová Foto Archiv Simplexu CZ Publikováno
thumbnail Kuba

„Kuba je stále nedotčený trh se spoustou příležitostí, navíc jde o bezpečnou zemi,“ říká Ladislav Starka, majoritní vlastník firmy Simplex CZ, která s ostrovní zemí obchoduje už téměř patnáct let. V roce 2005 získala registraci k založení pobočky od Obchodní komory Kuby, čímž se jí dveře na tento trh otevřely dokořán. Z Karibiku dováží do Česka doutníky a kubánské rumy, opačným směrem míří především potravinářské suroviny – obilí, chmel, slad a sušené mléko.

I když po postupném „otevírání“ Kuby se naskýtají další příležitosti, dovoz potravin bude hrát i nadále prim. „Kuba je na dovozu tohoto segmentu závislá z více než osmdesáti procent a tato závislost bude ještě dlouho pokračovat,“ vysvětluje Ladislav Starka. „Jedním z důvodů je i to, že během velmi krátké doby stoupl turistický ruch trojnásobně. A očekává se, že dojde k ještě vyššímu přílivu turistů, s čímž souvisí nejen větší požadavek na zásobení potravinami, ale například i rozvoj služeb. To už samozřejmě zaregistrovali i zahraniční investoři z celého světa. Začíná být nedostatek ubytovacích kapacit, je potřeba změnit infrastrukturu a služby obecně,“ dodává šéf Simplexu CZ a potvrzuje, že na Kubě se nyní střídá jedna podnikatelská mise za druhou.

O nové příležitosti se tak začínají prát nejsilnější firmy v oborech – Belgičané chtějí prorazit se svým pivem a pivovary, Němci s technologiemi, Španělé chtějí zvýšit už tak vysoký podíl vývozu do této země. A těží logicky i z nulové jazykové bariéry. „Anglicky se při jednáních bez problémů domluvíte, ale když Kubánci zjistí, že ovládáte španělštinu, je to jednodušší. Koneckonců, kdo chce na Kubu, musí se se španělštinou poprat, veškerou dokumentaci bude muset mít právě v tomto jazyce.“

Bez šance ale nejsou ani české firmy. „Pořád zde platí: český produkt = dobrý produkt,“ připomíná Ladislav Starka. A i když je přístup na kubánský trh stále složitý, posun v diplomacii mezi ČR a Kubou v loňském roce hodně pomohl k postupnému narovnávání vztahů. „Skvělou zprávou je také to, že na konci března na Kubu vyrazí ministr zemědělství Jurečka s podnikateli.“ Právě u obchodování s Kubou totiž platí, že dobré bilaterální vztahy novému obchodu výrazně pomáhají.

Financování exportu alfou a omegou nových obchodů

Pro Kubu je ale čistý dovoz hotových výrobků stále méně výhodný. I s ohledem na to, že má momentálně minimální likviditu, potýká se s konvertibilitou měny. Financování projektů je tak naprosto zásadní. „Kdo chce na Kubě uspět, nesmí se bát riskovat, zainvestovat peníze a být tam nějakou dobu přítomný. Jakmile uděláte první kontrakt a stanete se pro Kubánce solidním partnerem, návazné obchody už jdou relativně samy,“ míní majitel firmy Simplex CZ s tím, že výhodou je v tomto směru kubánská mentalita – dané slovo vždy platí.

Financování je však stále na prvním místě. „Většina firem je zvyklá na zhruba šestiměsíční splatnost, často to tak třeba i u potravin požadují banky. Jenže s Kubou je to jinak, musíte počítat se splatností 360 až 720 dnů, bez pojištění od EGAPu se tak financování exportu na Kubu v podstatě nedá zajistit,“ potvrzuje z vlastní zkušenosti Ladislav Starka.

Právě tato proexportní pojišťovna podle něj odvedla v posledních letech velký kus práce. „EGAP už je na Kubě pojem, hodně tomu pomohl i program ‚refresh‘, kdy Kubánci spláceli staré dluhy a EGAP postupně uvolňoval limit na nové obchody. Kdyby obchody úplně zastavil, navazovalo by se tam hodně těžko. A to, že loni staré dluhy kompletně splatili, je skvělou zprávou.“ Konkurence začíná být na Kubě obrovská, samotní Kubánci navíc usilují o nové dodavatele. A ti většinou akceptují právě dlouhé lhůty splatnosti, nezbývá tedy, než se této konkurenci přizpůsobit.

Prioritou budou investice do technologií

Vzhledem k malé likviditě se pak kubánská strana chová velmi racionálně a nastavuje si jasné priority, co země aktuálně potřebuje nejvíce. A to jsou investice do technologií. „Je to státem řízená ekonomika a moc dobře vědí, že dovoz hotových výrobků se jim nevyplácí, musí preferovat dovoz technologií,“ doplňuje Ladislav Starka a přidává konkrétní případ. „Všichni víme, že jedním z vývozních artiklů Kuby je rum. Co je však zvláštní, na Kubě není v provozu žádná sklárna na obalové sklo. Z ciziny, koneckonců i od nás, se tam sklo dováží, dovážíte v podstatě vzduch. Takže je jasné, že do budoucna bude právě sklárna žádanou investicí.“ Kubánci přitom preferují projekty v hodnotě 10 až 15 milionů EUR, na něž potřebují partnery, ty menší zvládnou sami.

Prioritou jsou nyní společné podniky. Kubánská strana v nich chce samozřejmě spoluúčast. Výhodou je ale to, že obchodní možnosti mají svá jasná pravidla, což je důsledkem státem řízené ekonomiky, která tak fakticky paradoxně zahraničnímu partnerovi zjednodušuje podmínky, jak se k podnikání dostat. „Podmínky jsou totiž pevně dané v pravidlech Obchodní komory Kuby. Usnadňuje to cestu k informacím. Samotné schvalovací řízení je pak ale určitě složitější než třeba se soukromým subjektem. Ale i tady platí, že pokud se vám podaří první kontrakt, získáváte důvěru místních,“ potvrzuje Ladislav Starka.

Jeho firma Simplex CZ chce i letos na Kubu vyvážet především potravinářské suroviny. Koncem ledna tak v přístavu v Hamburku naložili další loď plnou kontejnerů mířící na největší ostrov Karibiku. Vzhledem k tomu, že se zaměřuje i na projekty a dodávky technologií pro mlékárenský, pivovarnický a nápojový průmysl, zvažuje samozřejmě také investice do této oblasti.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 1 / 2017 na straně 36—37.

Štítky Kuba, Zemědělství, Potravinářství

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.