O partnerství pečujeme jako o vlastnoručně zasazený strom

Text Martina Hošková Foto archiv Vavexu Publikováno
thumbnail Jižní Korea

„Klíčem k úspěchu je dlouhodobé partnerství a vysoká úroveň nabízeného produktu. Korejci si svůj závazek připomínají alejí stromů, z nichž každý reprezentuje konkrétního obchodního partnera. I já jsem tam už zasadil svou túji,“ říká Václav Velát, generální ředitel společnosti Vavex 1990.

Jižní Korea je tapetová velmoc

Jižní Korea dnes patří společně s Čínou k tapetovým velmocím, které o odbyt svých produktů intenzivně usilují po celém světě, včetně Evropy. Vyrábějí se zde velmi kvalitní tapety jak s tradičními, tak i moderními motivy, a to na velmi kvalitním materiálu. Českému Vavexu se podařilo s jihokorejskými výrobci navázat dlouhodobou spolupráci, a to zejména se společností ID Design, kterou na evropském trhu zastupují. „S touto firmou velmi úzce kooperujeme i při výrobě tapet. Uvažovali jsme i o částečném přenesení jejich výroby k nám do továrny v Teplicích, ale prozatím jsme vyhodnotili, že současná forma spolupráce je dostatečná. Nakupujeme velké role tapet o šířce jednoho metru, které následně upravujeme pro evropský trh na standardní půlmetrovou šíři,“ vysvětluje Václav Velát.

Korejce popisuje jako úžasně zdatné obchodníky, zároveň však disciplinované, profesionální, kteří přesně vědí, co chtějí, a domluvu vždy dodrží i na základě podání ruky. „Jejich pohostinnost, na které si, myslím, zakládají, je příkladná. Důkazem je jejich zvyk, že v případě uzavření spolupráce s nějakým zahraničním partnerem zasadí strom přátelství ve své továrně. Myslím si, že toto vytváří větší závazek než uzavření sebelepší smlouvy o spolupráci,“ poznamenává.

Účast na veletrzích je nutností

Trh s tapetami se v rámci globalizace velmi rychle vyvíjí, e-commerce postupuje i do vzdálených rozvojových zemí. Třebaže se Vavex zúčastňuje také malých výstav v rozvojových zemích, kde se snaží zaujmout a oslovit potenciální zájemce, spolehlivé a stabilní partnery se jí lépe daří nacházet na velkých mezinárodních veletrzích, mezi něž patří například Heimtextil v německém Frankfurtu, Mosbuild v Moskvě či Big 5 v Dubaji. V současné době stoupá obliba spíše dražších tapet, které mají vyšší přidanou hodnotu jak kvalitativní po stránce materiálu, tak i estetickou. Největší zájem je tedy o prémiové tapety společnosti pod značkou Wll-for, jejichž design navrhli íránští designéři a které se prodávají téměř po celé Evropě, ale i v dalších destinacích, jako je Austrálie, Nový Zéland, Čína, Jižní Afrika, Ghana nebo Japonsko.

Konkrétně spolupráce s japonskou společností Wolpa, která pomocí sítě svých vlastních prodejen nabízí drahé, ale i levnější tapety značky Vavex, vznikla na tokijském veletrhu v roce 2012.

„Vysoká technologická úroveň tamní infrastruktury překvapí samozřejmě každého návštěvníka,“ sdílí svou osobní zkušenost Václav Velát. „Jejich dochvilnost a ochota je při prvním setkání až neuvěřitelná. Zajímavé je, že v Japonsku rovněž vyvíjejí čisticí tapety jako my, ale na zcela jiných technologických principech.“

Tvář odvětví se mění

Technologie zasahují do všech oblastí našeho života a výroba tapet není výjimkou. Ve spolupráci s VŠCHT Praha vyvíjela společnost Vavex poslední čtyři roky fotokatalytické tapety schopné čistit vzduch v místnosti. Jejich funkčnost prokázaly laboratorní testy. Byly vyrobeny prototypy a menší zkušební série, která je v současné době dlouhodobě testována. „Nicméně,“ podotýká Václav Velát, „v dokončení celého projektu nám brání pomalejší postup proplácení části výdajů, které jsme na tento projekt vynaložili a jejichž úhrada nám byla přislíbena. Zbývá nám patentovat tento unikátní výrobek minimálně v rámci Evropského společenství, na což nám v současné době chybí finanční i lidské zdroje. Zejména v dnešní době by tapety, které dokážou čistit vzduch, byly určitě velmi zajímavé, ale my nechceme jejich uvedení na trh uspěchat.“

Konkurence v České republice se rok od roku neustále zvyšuje. Aktivita zahraničních výrobců je značná, ceny tapet, zejména z východu, jsou limitní. Výhodou malé společnosti, jako je Vavex, je však právě její velikost – dokáže se díky tomu nízkým cenám zahraničních výrobců přizpůsobit. Zároveň některé z nich na českém a slovenském trhu exkluzivně zastupuje.

„Reagovat pružně na změny trhu jsme zvyklí odjakživa,“ potvrzuje tato slova Václav Velát. „První dva roky po založení se naše firma věnovala zejména vybavení koupelen. Tapety jsme začali prodávat v roce 1992, kdy jsme se díky veletrhu spotřebního zboží v Brně stali zástupcem jednoho z největších výrobců tapet na světě – A.S. Création. Později následovalo zakoupení továrny v Teplicích, a jelikož byla původně koncipována na výrobu tapet v rámci RVHP, bylo po rozpadu trhu v bývalém Sovětském svazu samozřejmě obtížné zajistit efektivní využití její kapacity. Proto jsme zde později začali vyrábět i dárkový balicí papír,“ vzpomíná na složité začátky fungování firmy její generální ředitel, který je zvyklý překonávat překážky a stát si za svou vizí.

Text: Martina Hošková

Foto: archiv Vavexu

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 / 2020 na straně 54-55.

Štítky Jižní Korea

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.