Aktuální data napovídají, že americká ekonomika má víc důvodů k optimismu než ekonomiky členů EU. Znamená to i víc příležitostí pro české exportéry. Jaké podmínky je na americkém trhu čekají a čím jim může být nápomocen český stát, jsme se zeptali ředitele zahraniční kanceláře CzechTrade v USA Luboše Matějky.
V posledních pěti letech, za vlády Donalda Trumpa a Joea Bidena, platí obchodní omezení a vyšší cla na čínské zboží, ocel, hliník a další produkty, čímž se otevírá tamější trh vývozcům z dalších částí světa. Myslíte, že tento trend bude pokračovat?
Spojené státy uvalily v minulosti dovozní cla (navýšení o 25 procent) v oblasti oceli i na evropskou produkci. Během funkčního období prezidenta Bidena došlo ke změně. Systém kvót však zůstává zejména pro malé a střední firmy složitou a administrativně náročnou překážkou. V současné době asi nejvíce ovlivňují zahraniční obchod pokračující problémy dodavatelských řetězců.
Češi začínají být v konkurenceschopnosti svých výrobků stále víc ovlivněni vysokými náklady na energie a inflací. Jak se jim daří udržet si své pozice na americkém trhu, na němž dosahuje zvýšení těchto nákladů násobně nižších hodnot?
Vysoké ceny energií mají celosvětový vliv. Mezi našimi klienty jsme však nezaznamenali případ, že by to zastavilo nějaký již dohodnutý obchod s americkými partnery.
Tak to je dobrá zpráva. A v jakých oborech jsou tedy české firmy na trhu USA nejúspěšnější?
Tvoří široké spektrum. Bodujeme například v exportu 3D tiskáren nebo v určitých segmentech se zdravotními pomůckami. V USA také například není problém koupit si v supermarketu české pivo. Z tradičních výrobních odvětví se vedle našich vývozců piva na americkém trhu úspěšně pohybují exportéři sklářských výrobků a malých sportovních letadel. Statistiku zahraničního obchodu významně ovlivňují také americké firmy s pobočkami v ČR, třeba GE Aviation a Honeywell.
A jak vzájemný obchod ovlivňuje propad eura a nestabilita koruny?
Vzhledem k velké provázanosti koruny s eurem oslabily vůči dolaru obě měny. Věc má dvojí efekt. Slabší domácí měna působí pozitivně na vývoz, ale současně prodražuje českým firmám vstupy.
Pozor na odlišná pravidla a regulace
Letos v dubnu otevřel CzechTrade v pořadí druhý exportní inkubátor v americkém Chicagu. Jaké služby a za jakých podmínek firmám nabízí?
V rámci projektu poskytujeme asistenční služby při vyhledávání obchodních partnerů, zajišťování obchodních schůzek, jednání s místními úřady a další servis podle toho, co každá firma potřebuje. Pomáháme s orientací v konkrétních pravidlech a regulacích, které se vztahují k výrobku klienta. To je velmi důležité, protože evropské certifikace a povolení se v USA nedají použít.
Jaké jsou s ním dosavadní zkušenosti?
Výhodu vidí firmy především ve fyzické přítomnosti, která je na tomto trhu velmi důležitá.
Evropské certifikace a povolení v USA neobstojí. Proto pomáháme s orientací v konkrétních pravidlech a regulacích.
Mise podnikatelů, která na jaře s delegací předsedy Senátu ČR Miloše Vystrčila navštívila USA, zavítala také do mHubu, pokročilého inovačního centra, které se na rozdíl od klasických start-upů zaměřuje na podporu inovací v průmyslové výrobě. Je tento koncept vhodnou inspirací i pro české výrobce?
Ano, tento zajímavý koncept proniká už i do ČR. Například začínajícím podnikatelům a absolventům technických vysokých škol může usnadnit přístup k finančně nákladnému technickému vybavení. Inspirativní je také pro investory zajímající se o investování do nadějných projektů.
Rovněž naše agentura podporuje v rámci projektu City For The Future vysoce inovativní malé a střední podniky. Cílem této multioborové platformy je podpora českého exportu a služeb pro rozvoj chytrých měst.
Ztracená šance se obvykle nevrací
Řada našich firem má stále velké množství objednávek a připravených projektů, jež nejsou schopné zvládat kvůli nedostatku materiálu nebo pracovní síly. Jak tento problém řeší společnosti, které svou budoucnost vidí v expanzi na náročný americký trh?
Situace exportérů do USA a ostatních firem se v tomto ohledu zásadně neliší. CzechTrade proto spustil projekt Podpora importu pro rozvoj exportu, jehož cílem je pomoci firmám vyhledat nové dodavatele chybějících surovin.
Vzhledem k náročnosti amerického trhu a velké konkurenci je důležité, aby exportéři dostáli svým závazkům a jakékoliv případné změny v dodávkách projednali s odběrateli v předstihu. Ztráta klienta bývá nevratná.
Zatímco čeští spotřebitelé se obávají zvyšování úrokových sazeb a prudce rostoucí inflace, zůstává důvěra firem v další vývoj poměrně vysoká. Jak byste v tomto ohledu charakterizoval americkou společnost?
V České republice se cyklus zvyšování sazeb již blíží svému vrcholu, americký Fed přistoupil ke zvyšování později. Sazby zřejmě ještě vrcholu nedosáhly a jsou nyní nastaveny v intervalu 2,25 až 2,5 procenta. Efekt tohoto opatření se tedy v USA projeví později než u nás. Zatím převládá mírný optimismus a očekává se spíše hladké přistání amerického hospodářství, a to i přesto, že poslední makroekonomická čísla nebyla úplně příznivá. Již ve druhém čtvrtletí po sobě došlo k meziročnímu poklesu HDP, a americká ekonomika tak klouže do recese.
I když míra inflace v USA nedosáhla hodnot jako v ČR, je veřejností vnímána negativně. V červenci činila 8,5 procenta, což představuje oproti červnovým 9,1 procenta pokles. Američtí spotřebitelé však velmi citlivě vnímají cenu benzinu, která je v posledních měsících přibližně na dvojnásobku, než byla ještě před rokem a půl. I zde je však v posledních týdnech patrná změna trendu a ceny již začaly postupně klesat.
Za rozhovor děkuje Věra Vortelová
Foto: archiv CzechTrade