David Semerád: USA bylo skvělé rozhodnutí!

Text Anna Hight Foto archiv D. Semeráda Publikováno

David Semerád je spoluzakladatel společnosti STRV, která se zabývá vývojem mobilních i webových aplikací. Před dvanácti lety se zúčastnil šestiměsíčního programu CzechAccelerator v Silicon Valley a v USA zůstal natrvalo. V roce 2018 předal vedení STRV a od té doby se věnuje svým projektům. Nejnověji jde o MindZero, který má za cíl změnit přístup k duševnímu i fyzickému zdraví.

Když jsi poprvé přijel do Silicon Valley jako spoluzakladatel STRV v roce 2012, co tě nejvíc překvapilo?

Překvapilo mě, že některé části San Franciska jsou opravdu nebezpečné. Vybral jsem si hotel blízko Union Square, ale byl to nejhorší kout Tenderloinu. Tenkrát jsem pochopil, proč Michal Bláha chtěl, abych vytvořil aplikaci ukazující, které ulice v San Francisku jsou bezpečné a které ne. Další věc, která mě udivila, byla, jak moc se Američané zaměřují na obchod a kladou velký důraz na expanzi podnikání oproti tomu, kolik věnují pozornosti produktu. Nechci říkat, že produktu nedávají dostatečný fokus, ale jejich touha po růstu je obrovská.

Proč jste si pro expanzi vybrali zrovna Silicon Valley?

Pro softwarovou firmu je Silicon Valley asi nejlepší možná volba. Tato oblast je plná start-upů a příležitostí. Nejtěžší bylo zorientovat se a vytvořit si sociální síť. Trvalo mi celý rok, než jsem se dostal do rytmu a uzavřel první deal.

Je něco, v čem ti pomohla tvoje „česká povahaa kde naopak byla překážkou?

My Češi jsme zvyklí tvrdě a dlouhodobě pracovat. Díky tomu jsem si vybudoval kredibilitu a respekt. Nicméně tato povaha nefunguje dobře v rychlých, transakčních prodejích. A nízké sebevědomí, které nám často vštěpují učitelé, bylo překážkou ve střetu s velmi sebevědomými Američany.

Spousta start-upů přijíždí do Silicon Valley na pár týdnů až měsíců a pak se s nabytými zkušenostmi vracejí domů, vy jste se v USA rozhodli zůstat. Proč? Vnímáš to zpětně jako dobré rozhodnutí?

Zůstat v USA vnímám jako skvělé rozhodnutí. Oblíbil jsem si americký mindset, jejich ambice a pozitivní přístup. Navíc je americký trh obrovský a umožňuje škálovat podnikání bez omezení.

V Kalifornii už žiješ přes deset let, z toho velkou část v Los Angeles. Proč jsi se nakonec rozhodl ze Silicon Valley odejít?

Do Los Angeles jsem se přestěhoval kvůli klientům, jako je Tinder nebo LegalZoom. Chtěl jsem podpořit trh v Los Angeles, protože v Silicon Valley už jsme byli dobře etablovaní.

Myslíš, že je Silicon Valley pořád relevantní jako „Mekka start-upů“?

Z mého pohledu ztrácí Silicon Valley na významu kvůli rostoucímu trendu vzdálené práce. Místní příslušnost je díky tomu méně důležitá, než byla dříve. Ale možná se v budoucnu ukáže, že fyzická práce v týmech je stále efektivnější.

V roce 2018 jsi předal vedení STRV a začal jsi se věnovat dalším projektům. Tvůj nejčerstvější projekt MindZero má za cíl usnadnit lidem boj se stresem. V čem je pro tebe duševní a fyzické zdraví ve vztahu k podnikání důležité?

Na základě vlastní zkušenosti s vyhořením vím, jak důležité je fyzické a mentální zdraví. Bez dobré péče o sebe nemůžete dosáhnout velkých výsledků a pomáhat ostatním.

Řada investorů MindZero je z Česka a ze Slovenska, ale projekt běží zatím jen v USA. Jaké máš s MindZero další ambice? Plánuješ s ním v blízké budoucnosti expandovat i k nám?

Expanzi s MindZero do Česka zatím neplánujeme, nicméně v podobném duchu organizujeme akce jako 4AM Mindset Warriors. Ty obsahují mnoho prvků z našich studií. (Pozn. aut.: 4AM Mindset Warriors kombinuje silový trénink a otužování v ledové vodě za účelem odbourání stresu a kvalitnějšího odpočinku.)

Co bys poradil českým firmám, které expanzi do Spojených států uvažují?

Doporučuju se přestěhovat nebo strávit alespoň šest měsíců v USA, aby se člověk mohl sžít s prostředím a vybudovat silné vztahy potřebné pro etablování na trhu.

Za rozhovor děkuje Anna Hight

Foto: archiv D. Semeráda

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 1 / 2024 na straně 46.

Štítky Rozhovory, Nové technologie, USA, Kalifornie, Silicon Valley

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.