Ve Francii zvítězíte, když budete pružní, rychlí a tvůrčí

Text Jana Jenšíková Foto Archiv MPO Publikováno
thumbnail Francie

Za náměstkem ministra průmyslu Vladimírem Bärtlem nás přivedlo jedno z témat tohoto čísla: Francie. Když jsme o něm psali před mnoha lety, byl totiž obchodním radou v Paříži.

Ještě platí, že když můžete, sednete na pětistovku jawu a jdete pomáhat byznysu českých firem?

To si pamatujete dobře, až na to, že to byla Jawa 650… Stále ji mám, ale jezdím na ní víc rekreačně; v Paříži měla opodstatnění, protože jsem jejím prostřednictvím snáze překonával dopravní zácpy, pro které jsem neměl v autě dost trpělivosti. Ale nedávno jsem využil k propagaci českého leteckého průmyslu a zároveň ke služební cestě jiný netypický dopravní prostředek – na Radu pro konkurenceschopnost jsem do Lucemburku zaletěl ultralightem české výroby.

Zůstaňme ještě na chvíli ve Francii. Určitě její vývoj sledujete, protože jste tam nechal za dobu působení na naší ambasádě kus svého srdce. Jak se tam podle vás dnes daří českým firmám? Podařilo se během let překonat některé bariéry v přístupu Francouzů k českým produktům?

Máte pravdu, Francie pro mne zůstává stále srdeční záležitostí, a tak mne trápilo, že vzájemné vztahy poněkud skřípaly od doby, kdy byla Areva vyřazena z tendru na Temelín (únor 2013, pozn. red.). Když ČEZ pak další rok úplně zrušil tendr na dostavbu Temelína, došlo v naší relaci k oteplení a dnes jsou naše vztahy velmi dobré. Od té doby se uskutečnila řada vrcholných návštěv: oficiální cesta francouzského premiéra v Čechách 2014, našeho prezidenta v témže roce ve Francii či letos našeho premiéra. S výjimkou té poslední byly tyto cesty doprovázené podnikatelskými delegacemi.

České firmy mají o Francii opravdu velký zájem a dá se říct, že se jim na tamním trhu daří poměrně dobře. Kromě toho, že stále stoupá obchodní obrat mezi našimi zeměmi a Francie je trvale naším čtvrtým až pátým nejvýznamnějším exportním trhem (například i před sousedním Rakouskem), vnímáme též zvýšený zájem našich podnikatelů o setkání na společných akcích s francouzskými partnery, na kterých se přímo či nepřímo velmi často podílí i naše ministerstvo.

Můžete být konkrétnější?

Ocenili pro ně pořádané prezentace a kulaté stoly ve Francii, například na půdě naší ambasády v Paříži či na stáncích MPO během významných veletrhů typu Eurosatory, Le Bourget či Pollutec. Spoustu seminářů o tom, jak podnikat ve Francii, jsme pro ně ve spolupráci s CzechTrade připravili na domácí půdě. Velký zájem je též o setkání na řadě konzultačních dnů v ČR. Na konci června nás například čekají konzultace s firmami v rámci letní porady ekonomických diplomatů organizované MZV ve spolupráci s MPO a CzechTrade, kterých se tradičně zúčastní tak tři stovky zástupců firem.

Jak jsou na tom dnes české firmy právě ve Francii?

Našim podnikům se ve Francii daří mimo jiné také proto, že mají co nabídnout a pověst našich výrobků ve Francii se dnes již vyrovná západoevropské konkurenci. Běžná tamní firma velmi kvituje, jestliže naši podnikatelé přicházejí na trh s exportními referencemi z dalších zemí, zejména pak Německa, USA, Japonska či dalších vysoce konkurenčních trhů, respektive jsou schopni i prokázat, že umí úspěšně dodávat do státní správy a dokáží i uspět v mezinárodních tendrech. Naše firmy se prosazují zejména pružností a rychlostí, schopností dodávat malosériové, někdy velmi specifické zakázky a svým tvůrčím přístupem k řešení problémů.

Myslíte, že se dnes vašim nástupcům daří prosazovat české firmy ve Francii snadněji?

Odpověď na vaši otázku je poměrně složitá, protože ekonomická i politická situace ve Francii i Evropě se od dob mého působení určitě změnila. Výkonnost francouzské ekonomiky prochází poslední roky obtížným obdobím, zvyšuje se nezaměstnanost, průmysl připouští postupnou ztrátu konkurenceschopnosti a sociální napětí ve společnosti je často velmi výrazné. Rigidní pracovní trh nebo problémy migrace si vybírají svou daň, takže situace pro domácí i zahraniční podnikatele, investory a exportéry je celkově mnohem složitější než dříve. Nicméně to je důvod spíš k tomu, abychom ještě víc zesílili podporu našim firmám, které mají tu odvahu se pustit do boje na tamním extrémně konkurenčním trhu.

Nesmíme také zapomínat na fakt, že obě ekonomiky jsou velice propojené a existuje značné procento obchodu, které těží z intenzivních subdodavatelských vztahů, výrobních, vývojových, logistických a dalších center řady francouzských společností v ČR usazených nebo zde majících pobočky či četné další logistické návaznosti. Do Francie přesto vyváží napřímo mnoho českých malých a středně velkých firem, které úspěšně prorazily s unikátními výrobky, službami či vlastním know-how například v oblastech přesného strojírenství, designu, energetiky, softwarových aplikací, zdravotní techniky či technologií pro zemědělství.

Co na současné Francii nejvíc obdivujete a co se naopak změnilo k horšímu?

Francie zaslouží v každém případě uznání za to, že se snaží dlouhodobě prosazovat své tradiční hodnoty rovnosti, svobody či tolerance bez ohledu na to, která strana je zrovna u moci. Tato země umí žít velmi kosmopolitně a otevřeně, na druhou stranu však umí velmi asertivně prosazovat své bytostné zájmy. Obdivuhodné je jejich soužití v rámci různých kultur uvnitř země, avšak i oni mají dnes své problémy, které bohužel, jak všichni víme, přinesly v posledních měsících řadu velmi smutných událostí a donutily vládu přijmout nečekaně razantní kroky jako vyhlášení výjimečného stavu či změnu zákona ve smyslu možnosti odnětí francouzského občanství, mimo jiné teroristům.

Země galského kohouta je unikátní v úspěšnosti lákání na své pestré turistické magnety jak v oblasti památek, tak i přírody. Nezapomínejme, že ve finančních příjmech z cestovního ruchu je stále první na světě! A samozřejmě velmi atraktivní je nadále její gastronomie. Obdiv zaslouží i řada dobře fungujících služeb, jako jsou například rychlovlaky TGV, kterými se dostanete velmi pohodlně a bezpečně z jednoho konce země na druhý za několik hodin, nebo systém půjčoven kol ve městech typu Velib´ či elektromobilů Autolib´.

V oblasti inovací a klastrů, kde se snažíme navázat další spolupráci, má Francie také co nabídnout. To bylo také jedním z předmětů ekonomického fóra, které nedávno proběhlo na našem ministerstvu v rámci tradičního francouzského týdne v ČR.

Vždy jste byl zastáncem týmové spolupráce a průkopníkem nového chápání obchodní diplomacie. Ve své současné funkci náměstka ministra průmyslu můžete plně zúročit zkušenosti jak z práce v zahraničí a na MZV, tak na MPO. Co je tedy podle vás nejdůležitější udělat pro podporu našeho exportu?

Ještě bych doplnil, že jsem nezanedbatelnou část svého profesního života strávil v privátním sektoru, a proto vnímám a chápu potřeby firem. Kvůli skutečnosti, že podpora exportu a ekonomická diplomacie jsou kompetenčně rozděleny do dvou ministerstev, Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva zahraničních věcí, je nejdůležitější právě týmová spolupráce obou rezortů. Systémové nastavení podpory exportu, její důsledná koordinace a uskutečňování s využitím znalostí a zkušeností pracovníků obou ministerstev a agentury CzechTrade jsou podmínkou nutnou, ale nikoli postačující pro zlepšení úrovně této podpory pro všechny podnikatele a exportéry. Velmi důležitá je zpětná vazba, kterou nám firemní reprezentace i jednotlivé podniky poskytují. Také vaše TRADE NEWS je pro nás důležitou zpětnou vazbou a komunikačním prostředkem.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 3 / 2016 na straně 40—41.

Štítky Francie, Podpora exportu, MPO

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.