Podporu exportérům tvoříme na míru

Text Jana Jenšíková Foto Marek Jenšík Publikováno

V žebříčku Doing Business Světové banky, který už po čtrnácté hodnotil bezmála dvě stovky ekonomik, obhájila Česká republika celosvětové prvenství v podmínkách pro zahraniční obchod. Nejen to bylo motivací pro dvojrozhovor TRADE NEWS s Vladimírem Bärtlem, náměstkem ministra průmyslu a obchodu, a Radomilem Doležalem, generálním ředitelem CzechTrade. Ti ve svých pozicích začínali před dvěma lety téměř současně a od té doby se v jejich agendě událo mnoho změn. Co se podle nich podařilo a jak nyní hodnotí vzájemnou spolupráci na poli ekonomické diplomacie?

Stále je co zlepšovat

Zůstaňme chvíli u Doing Business. V posledních letech šplhá Česká republika v tomto prestižním žebříčku stále nahoru, letos se celkově octla na 27. místě před takovými zeměmi, jako jsou Nizozemsko nebo Švýcarsko. Čím si to vysvětlujete?

Bärtl: Je pravdou, že ačkoliv se v posledních dvou letech změnila metodika hodnocení z pohledu Světové banky, která si vyžádala drobné korekce v celkovém pořadí, stále se zlepšujeme. Ocenění našich podmínek pro zahraniční obchod nejvyšší příčkou už druhým rokem je obrovským úspěchem. Jsem rád, že k výraznému zlepšení došlo právě u těch indikátorů, které spadají do gesce našeho ministerstva. Kromě zahraničního obchodu se jedná o zavedení elektrické energie, kde jde o posun o 29 příček, a to ze 42. na 13. místo. Ocitli jsme se tak před Velkou Británií či před všemi dalšími zeměmi Visegrádské čtyřky.

Kde je ještě co zlepšovat?

Bärtl: Podstatně horší pozice zaujímáme například v oblasti placení daní, i když jsme se z nelichotivého 122. místa posunuli na 53. pozici. Určitě máme ještě na lepší umístění, které nám zatím kazí také byrokracie, zejména v oblasti získávání stavebních a dalších povolení.

CzechTrade jako přímý partner firem

Vraťme se k zahraničnímu obchodu, především k podpoře našich exportérů. Příští rok to bude už dvacet let, co ji dostala do vínku agentura CzechTrade, kterou zřizuje právě vaše ministerstvo. Jak ji hodnotíte?

Bärtl: CzechTrade vždy byl a nadále zůstává klíčovou agenturou MPO, jejímž prostřednictvím naše ministerstvo pracuje a komunikuje zejména s malými a středními vývozci. Prošel mnoha stadii. V době, kdy jsem na ministerstvu převzal sekci Evropské unie a zahraničního obchodu, byl vlivem předchozích rozhodnutí bez zahraničních kanceláří, které mu byly odňaty, a také s tehdejší strukturou služeb jsem nebyl úplně spokojen. Tyto zásadní oblasti se nám díky dobré spolupráci podařilo s generálním ředitelem CzechTrade rychle vyřešit a brzy bude mít agentura padesát zahraničních zastoupení. To považuji za důležité.

V té souvislosti je třeba dodat, že CzechTrade není klasický úřad. Má trochu jiné možnosti i pravidla než samotné ministerstvo, což je dobře. Dnešní podoba agentury je zdravým mixem možností, priorit a kompetencí státu a potřeb exportérů, které si sami naformulovali. Výsledky CzechTrade, které za uplynulé roky vykazují jasně vzestupnou tendenci, považuji za velmi dobré a ještě stále máme značný potenciál pro růst.

Doležal: Cítíme výraznou podporu MPO, a to je velmi podstatné pro naši práci a další rozvoj. Díky tomu můžeme říct, že se na naši agenturu obrací stále více firem, což naplňuje její poslání. Našich služeb využila téměř třetina všech malých a středních exportérů, nejčastěji s žádostí o pomoc s propagací a vyhledáváním vhodných obchodních partnerů a distributorů. Tato data vyplývají z průzkumu, který si nechalo zpracovat MPO ve spolupráci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR. Ze stejného šetření navíc vyplynulo, že klienti oceňují zejména fyzickou přítomnost zahraničních zástupců v teritoriích a že je pro ně státní podpora exportu nepostradatelná.

Dnešní podoba CzechTrade je zdravým mixem možností, priorit a kompetencí státu a potřeb exportérů, které si sami naformulovali.

Jeden za všechny, všichni za jednoho

Které události uplynulých let tedy považujete za zásadní?

Bärtl: Zcela určitě to bylo napřímení vztahů s Ministerstvem zahraničních věcí a nastavení efektivní spolupráce, díky níž dnes jednotná zahraniční síť nabízí českým podnikatelům pomoc v téměř stovce zahraničních teritorií. Ve spolupráci s Ministerstvem financí se nám podařilo, alespoň v rámci možností, personálně doplnit stavy tak, abychom byli přítomni na nejžádanějších světových trzích. I když to ještě není úplně uspokojivé a oproti jiným evropským státům stále nemáme dostatečný počet profesionálů ve všech důležitých destinacích, jsme aktuálně v situaci, kdy solidně zvládáme pokrývat poptávku našich exportérů. Do budoucna však budeme usilovat o další posilování asistenčních kapacit, neboť každý schopný specialista v zahraničí znamená jednoduše více úspěšně zrealizovaných obchodních případů českých podniků.

Doležal: Pro nás je rozvoj zahraničních kanceláří zásadní. Na konci července jsme otevřeli již 49. zahraniční zastoupení v peruánské Limě. CzechTrade tak v tuto chvíli poskytuje služby v 51 zemích světa. V té souvislosti jsem rád, že se nám v rámci agentury podařilo nastavit dobrý systém hodnocení spolupracovníků v zahraničí. Naše pobočky navíc velmi úzce spolupracují se zastupitelskými úřady, což umožňuje především účinně koordinovat byznys plány a také organizovat společné akce pro firmy. Klademe důraz na neustálé zkvalitňování exportního servisu firmám s důrazem na B2B setkávání s potenciálními zahraničními partnery a mimo jiné i na zajištění dostupnosti našich služeb v regionech České republiky.

Naši práci budou hodnotit přímo podnikatelé

K čemu dalšímu kromě těchto priorit budete směřovat v roce 2017 a případně dál?

Bärtl: V příštím roce máme pro celou zahraniční síť interní cíl v podobě vyhodnocení a zvyšování efektivity jak pracovníků CzechTrade, tak diplomatů na zastupitelských úřadech, kteří v destinacích, kde není přítomna kancelář CzechTrade, zastávají rovněž agendu podpory exportu. Pracujeme na systému společného hodnocení, které musí primárně vycházet od podnikatelů, být objektivní a měřitelné. To je způsob, jakým společně s kvalitní předvýjezdovou přípravou a ambiciózním vzdělávacím programem chceme zajistit vysokou profesionalitu a klientský přístup našich pracovníků v zahraničí.

A s čím přichází CzechTrade?

Doležal: Chystáme toho pro náš jubilejní rok hodně, ale rád bych zmínil například nový projekt NOVUMM KET, jehož cílem je usnadnit nadějným malým a středním firmám vstup na zahraniční trhy, neboť se mohou za zvýhodněnou cenu účastnit špičkových zahraničních veletrhů, které by jinak mohly být mimo jejich finanční možnosti. Osobní kontakt s možnými obchodními partnery na veletrzích totiž považujeme za jeden z nejlepších způsobů navazování budoucí perspektivní spolupráce. První takovou akcí byl veletrh Medica v německém Düsseldorfu. Za podpory naší agentury se na něm prezentovalo patnáct českých firem. NOVUMM KET počítá do konce roku 2018 s účastí na dalších 50 atraktivních zahraničních výstavách a veletrzích, zástupci firem se jen v příštím roce mohou zúčastnit 27 mezinárodních veletrhů zaměřených na klíčové technologie, mezi které patří například fotonika, mikro- a nanoelektronika, nanotechnologie, pokročilé materiály, průmyslové biotechnologie a pokročilé výrobní technologie. České výrobky se tak představí například v Las Vegas, Havaně nebo v Šanghaji.

V těchto dnech vláda schválila aktualizaci Exportní strategie České republiky pro léta 2012–2020, kterou jí předložili společně ministr průmyslu Jan Mládek a ministr zahraničí Lubomír Zaorálek. V čem vidíte hlavní posun?

Bärtl: Aktualizace využívá efektivnějších nástrojů proexportní politiky, precizněji specifikuje cíle a způsoby jejich dosažení, využívá kooperace proexportně zaměřených organizací státu a předpokládá průběžnou komunikaci s firemními reprezentacemi a sociálními partnery. Cílem je zefektivnit činnost zahraničních ekonomických diplomatů a kanceláří CzechTrade, CzechInvest a Českých center, nastavit pravidla spolupráce proexportních institucí, zatraktivnit nabídku služeb a posílit obchodní oddělení zastupitelských úřadů odborníky zejména v mimoevropských zemích. Jedním z důvodů pro aktualizaci Exportní strategie bylo doplnění teritoriálního přístupu přístupem oborovým, kdy jsou klíčové trhy určovány na základě zjištěných oborových příležitostí. V té souvislosti je síť diplomatů doplňována pracovníky zaměřenými na zemědělství, potravinářství a návazné technologie a také specialisty s působností v oblasti výzkumu, vývoje a inovací.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 6 / 2016 na straně 44—46.

Štítky Podpora exportu, Ekonomická diplomacie, MPO, CzechTrade

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.